تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
7
هاشمی طبا رییس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات:

فیفا قطعا فوتبال ایران را محروم یا جریمه می کند

  • کد خبر : 150888
  • 12 فروردین 1401 - 14:06
فیفا قطعا فوتبال ایران را محروم یا جریمه می کند
رییس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات با اشاره به حواشی ایجاد شده برای ورود زنان به ورزشگاه در بازی بین ایران و لبنان در مشهد از احتمال تصمیم فیفا برای حذف ایران از رقابت های جام جهانی خبر داد.

جمهوریت ، سیما پروانه گهر- مساله ورود زنان به ورزشگاه ها اگرچه از مدت ها پیش به موضوع بحث و اختلاف نظر بین فیفا و ایران تبدیل شده است اما حواشی اخیر در بازی ایران و لبنان ایران را در مقابل احتمال تصمیمات تازه ای از جانب فیفا قرار داده است. در روز مسابقه ایران و لبنان از ورود زنان و دختران به ورزشگاه امام رضا مشهد برای تماشای مسابقه جلوگیری و بر اساس فیلم های منتشر شده در فضای مجازی از اسپری فلفل علیه آنان استفاده شده است. مساله ای که منجر به واکنش فیفا شده و خواستار توضیح ایران در این رابطه است. فراتر از این مسائل برخی می گویند ممکن است فیفا ایران را به دلیل این رفتار در قبال زنان از جام جهانی حذف کند.

بیشتر بخوانید:

سید مصطفی هاشمی طبا، رییس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات در گفت و گو با جمهوریت درباره احتمال حذف ایران از جام جهانی گفت: فیفا قوانین بسیار روشنی در زمینه برخورد با رویکردهای تبعیض آمیز جنسیتی زنان دارد و به همین دلیل سال ها است که با ایران در این زمینه اختلاف نظرهای جدی داشته و برخوردهای حقوقی نیز در این زمینه انجام داده و می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال حذف ایران از جام جهانی به خاطر وقایع مشهد بعد از بازی ایران و لبنان وجود دارد، تاکید کرد: فیفا این اختیار را دارد که ایران را از فرصت حضور در جام جهانی محروم کند واین تصمیم دور از ذهن و محال نیست و حتی اگر چنین تصمیمی را هم اتخاذ نکند قطعا محرومیت های سطحی تر و جریمه نقدی برای ایران وجود دارد.

هاشمی طبا با اشاره به طرح برخی مسائل از قبیل حساسیت های متفاوت از بقیه کشور در مشهد برای حضور زنان در ورزشگاه ها، گفت: باید در زمینه حضور زنان در ورزشگاه ها قوانین به صورت صریح و شفاف اعلام شود.

وی ادامه داد: ایران تا به حال به روش های مختلف سعی داشته تا فیفا را به اصطلاح دور بزند اما واقعیت این است که سطح حساسیت های داخلی و خارجی در این زمینه به اندازه ای رسیده است که باید در این زمینه با شفافیت صحبت شود.

این فعال سیاسی با تاکید بر این که ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه ها مبنای شرعی و دینی ندارد، گفت: در این زمینه محدودیت شرعی نیست و بسیاری از علما نیز بارها در این زمینه تاکید کرده اند اما من تصور می کنم یک جریان تندرو و نفوذی سعی دارد تا قوانین طالبان را تا حد ممکن در کشور اعمال و پیاده کند.

رییس اسبق سازمان تربیت بدنی با اشاره به این که «در چندماه اخیر به بهانه بیماری کرونا از ورود بانوان و تماشاگران به استادیوم‌ها جلوگیری شده بود»، افزود: وزارت ورزش به عنوان متولی اصلی موضوع هیچ واکنشی در نشان نداد و بسیار منفعل و خنثی ظاهر شد.

معاون رییس‌جمهور در دولت اصلاحات با بیان این که تفاوت بین حضور زنان در ورزشگاه ها با حضور زنان و مردان در محیط های دیگر روشن و نیست ، تصریح کرد: من تاکید دارم که عده ای نفوذی می خواهند تصاویر ایران داعش زده را به جهان مخابره کنند چرا که استفاده از اسپری فلفل برای زنان و دختران و بعد هم سکوت و عدم ارائه هیچ توضیح و عذرخواهی نیت  دیگری جز این نمی تواند داشته باشد.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=150888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰