تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
10

نعل و میخ طرح صیانت از فضای مجازی

  • کد خبر : 151986
  • 27 فروردین 1401 - 10:33
نعل و میخ طرح صیانت از فضای مجازی
تعیین تکلیف نحوه رسیدگی به طرح صیانت در انتظار اعلام نظر هیئت رییسه مجلس است که گویا آن ها نیز رویه دولت را در قبال طرح صیانت در پیش گرفته است؛ یکی به نعل و یکی به میخ!

جمهوریتسیما پروانه گهر  در روزنامه سازندگی نوشت: روایت «موضع دولت سید ابراهیم رییسی» نسبت به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی روایت یکی به نعل و یکی به میخ شده است. از هر نماینده مجلس که درباره موضع دولت و به طور مشخص تر وزارت ارتباطات در مورد این طرح می پرسیم ، از ظن خود موضع دولت را تفسیر می کند؛ موافقان طرح می گویند دولت با آن ها همراه است و مخالفان طرح می گویند دولت انتقادات جدی به این طرح دارد و اگرچه در کل موافق قانون گذاری برای فضای مجازی است ، اما موافق نسخه های فعلی طرح نیست.

این روزها که طرح صیانت در بلاتکلیف ترین شکل ممکن خود قرار دارد، و همه منتظر اعلام نظر هیئت رییسه مجلس درباره روند ادامه رسیدگی به این طرح هستند، به نظر می رسد رییس مجلس هم رویه دولت را در قبال طرح صیانت در پیش گرفته است؛ سکوت و گفته‌های دوپهلو.

بیشتر بخوانید:

با رای گیری استمزاجی روز دوشنبه در جلسه غیرعلنی مجلس- اگرچه این رای گیری مبنای آیین نامه ای و وجاهت قانونی برای بازگشت طرح به صحن و انحلال کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت ندارد- اما گفته های نمایندگان و اعضاء این کمیسیون ویژه به دو دسته تفکیک شده است؛ گروهی می گونید طرح به صحن بازمیگردد و از شرایط اصل ۸۵ خارج می شود . موافقان طرح و اعضاء هیئت رییسه این کمیسیون ، با استناد به آیین نامه داخلی مجلس می گویند این رای گیری محلی از اعراب ندارد و روال کار کمیسیون کما فی السابق ادامه خواهد یافت. حالا سرنوشت نحوه ادامه رسیدگی مجلس یازدهم به این طرح در گرو اعلام نظر هیئت رییسه مجلس است  اما علی رغم گذشت بیش از ۳ روز از این رای گیری ، هیئت رییسه مجلس و شخص محمدباقر قالیباف در اینباره سکوت کرده‌اند. عجیب تر آن که دو تن از اعضاء هیئت رییسه مجلس در گفت و گو با سازندگی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نمایندگان منتظر اعلام نظر هیئت رییسه برای تعیین تکلیف وضعیت ادامه رسیدگی به طرح صیانت در صحن یا کمیسیون ویژه هستند»، تنها به ذکر یک جمله درباره موضع هیئت رییسه مجلس یازدهم در اینباره اکتفا کردند:«اطلاعی نداریم!»

سال گذشته در روزهای ابتدایی آغاز بحث ها درباره طرح صیانت در صحن مجلس قالیباف بارها تاکید کرد که مجلس به دنبال بستن فضای مجازی نیست  و به طور مشخص از اینستاگرام و واتس آپ نام برد و گفت که قرار نیست این پلتفرم ها مسدود شود. گفته های قالیباف یادآور یکی از فیلم های تبلیغاتی سید ابراهیم رییسی در ایام انتخابات ۱۴۰۰ بود. گفت وگویی کوتاه که در آن رییسی از شایعه سازی در مورد او مبنی بر بستن فضای مجازی در صورت پیروزی انتقاد می کرد و گفت چطور ممکن اسن فضایی که بخشی از مردم در حال فعالیت و ارتزاق در فضای آن هستند را ببندد و حتی گفت که دخترانش برخی از خریدهای خود را از این شبکه ها انجام می دهند و رضایت هم دارند.

در روزهای بررسی صلاحیت وزرای معرفی شده ابراهیم رییسی به مجلس یازدهم اما اولین نشانه ها از رفتار دوپهلو  دولت در قبال این طرح دیده شد. برخی مخالفان وزیر ارتباطات در نطق های خود گلایه کردند که زارع پور در مقابل هر گروه از نمایندگان مطابق موضع گیری آن ها سخن می گوید و این رفتار دوپهلو برای مجلس قابل قبول نیست.

روایت های ضد و نقیض وزیر و وکیل

با ارزیابی از سخنان سال گذشته زارع پور در کسوت وزیر ارتباطات درباره این طرح اگرچه مواضع  دوپهلو زیادی دیده می شود اما رنگی از موافقت و همراهی با هیئت رییسه کمیسیون ویژه طرح صیانت نیز دیده نمی شود. حتی خبرگزاری ایرنا اسفند ماه سال گذشته یعنی تنها حدود یک ماه پیش به نقل از وزیر ارتباطات درباره این طرح نوشت که «عنوان و محتوای طرح تغییر کرده است اما همچنان اشکالاتی دارد که باید با تعامل دولت و مجلس رفع شود».

روایت عضو هیئت رییسه کمیسیون ویژه طرح صیانت در روزهای اخیر اما همخوانی با گفته های اسفندماه گذشته وزیر ندارد.سایت عصرایران هفته گذشته به نقل از سید علی یزدی خواه ، نایب رییس این کمیسیون نوشت که « مرکز ملی فضای مجازی ، وزارت ارتباطات و سایر نهادهای دولتی با پیش نویس جدید طرح موافق هستند و این مساله را در جلسات داخلی کمیسیون اظهار و موافقت خود را اعلام کردند»

اظهارات یزدی خواه از این جهت عجیب به نظر می رسد که فاصله نقد وزیر ارتباطات به نسخه جدید طرح و تاکید او بر لزوم اصلاح آن و گفته های یزدی خواه مبنی بر تایید نسخه جدید طرح کمتر از ۳ هفته است بنابراین یا برداشت هیئت رییسه کمیسیون ویژه صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی از موضع دولت اشتباه است و یا این که دولت در رسانه ها و کمیسیون مواضع متفاوتی را در قبال این طرح می گیرد.

نوری: یکی به نعل می زنند و یکی به میخ و گاهی هم روی دستشان!

غلامرضا نوری قزلجه ،  رییس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم و عضو کمیسیون ویژه و البته از اصلی ترین چهره های مخالف این طرح در گفت و گو با سازندگی درباره موضع دولت درباره طرح صیانت می گوید :«برداشت من این است که دولت یعنی به طور مشخص وزارت ارتباطات در اوایل کار با بخش عمده ای از طرح مخالف بود اما بعد یک سری از مطالب را ارائه دادند و گفتند در صورتی که این نقطه نظرات اعمال شود ، موافقت می کنند»

وی با بیان این که وزارت ارتباطات می داند که با طرح صیانت دایره اختیاراتش محدود می شود، افزود:« نقطه نظرات دولت چندان هم اعمال نشد اما در هر حال وزارت کوتاه آمدند و تحت تاثیر فشار قرار گرفتند و در مجلس با هیئت رییسه همراهی کردند اما باز هم این روال ادامه نداشت».

نوری در اینباره گفت:«بعد از رای گیری غیرقانونی کلیات طرح در کمیسیون در زمان بررسی بودجه ، با افتضاحی که بالا آمد و بازتابی که در جامعه و رسانه ها داشت، باز دولت بیشتر  در موضع مخالف قرار گرفتند و حتی شخص  رییس جمهور هم به نوعی انتقاد کرد و به صورت کلی دولت سعی کرد در کنار مردم فرم و ظاهر منتقد و مخالف طرح را داشته باشد».

عضو کمیسیون ویژه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در نهایت موضع دولت سید ابراهیم رییسی در قبال این طرح را اینگونه توصیف کرد:«یکی به نعل می زنند و یکی به میخ ، گاهی هم روی انگشتشان می زنند».

*سیاهکلی: دولت هرگز مخالفتی به کمیسیون اعلام نکرده است

موافقان طرح صیانت اما برداشت متفاوتی از موضع دولت در قبال این طرح دارند . لطف الله سیاهکلی ، عضو هیئت رییسه کمیسیون ویژه صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در گفت و گو با سازندگی می گوید  که دولت هرگز مخالفتی با طرح نداشته و مسئولان و کارشناسان وزارت ارتباطات در جلسات کمیسیون صحبت یا موضع گیری دال بر مخالفت با طرح نداشتند.

وی تاکید دارد که اگر دولت مخالفی داشت اصلی ترین رویکرد برای بیان این مخالفت طرح آن در جلسات کمیسیون بود اما هرگز چنین برداشتی نداشتیم و دولت مخالفتی با این طرح ندارد.

سیاهکلی درباره رویه بررسی طرح صیانت بعد از اخذ رای استمزاجی در جلسه غیرعلنی نیز به سازندگی گفت:« درباره این که طرح به صحن بازگردد یا در کمیسیون بررسی شود  یا این که رای گیری کلیات که سال گذشته انجام شد قابل قبول است یا خیر ، هیئت رییسه مجلس باید اعلام نظر کند و همه منتظر اعلام نظر آن ها هستیم».

هیئت رییسه مجلس اما کماکان سکوت کرده است و به نوعی در کنار دولت قرار دارد و روشن نیست چه موضعی دارد و با نظر کدام طیف همراه است. جلال رشیدی کوچی ، از نمایندگان درخواست کننده بازگشت طرح به صحن  نیز در گفت و گو با سازندگی درباره موضع دولت در قبال این طرح تفسیر دقیقی از وضعیت فعلی را دارد:« نمی توانم بگویم دولت چه موضعی دارد چون اصلا نتوانستم متوجه بشم که بالاخره موضع دولت در قبال این طرح چیست»

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=151986

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰