تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
5

واکنش اتاق بازرگانی به گم شدن ۱۵۰۰ میلیارد تومان

  • کد خبر : 152327
  • 30 فروردین 1401 - 14:03
واکنش اتاق بازرگانی به گم شدن ۱۵۰۰ میلیارد تومان
باید دید چرا شفاف سازی در این خصوص انجام نمی‌شود و این مسائل پیگیری و تحقیق نمی‌شوند تا افرادی که پشت این اخبار هستند را شناسایی کنند و نتوانند به راحتی به اهداف خود دست یابند.

جمهوریت – رییس اتاق بازرگانی تهران در خصوص بحث گم شدن ۱۵۰۰ میلیارد تومان در اتاق گفت: نمی‌دانم این ارقام با چه اهدافی منتشر می‌شوند ولی ضربه آن قطعا به دولت و نظام خواهد بود. یکی از شرکت‌های نامبرده شرکت چادرملو است که گفته شده ۹۰ میلیارد تومان به اتاق ایران داده و درصورت مالی سایت اتاق نیست، در حالیکه ۳ میلیارد و دویست تومان کلا پرداخت چادرملو به اتاق بوده است.

مسعودخوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در سی و سومین نشست هیات نمایندگان تهران که صبح امروز برگزار شد، گفت: در بحث رشد اقتصادی طبق آخرین گزارش بانک مرکزی رشد ۹ دهم درصدی بانفت و ۳.۴ دهم درصدی بدون نفت را داشتیم. سال گذشته مرکز آمار ایران این رقم را به ترتیب ۵.۱ درصد و ۳.۸ درصد اعلام کرده که نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری دارد.

وی افزود: بر اساس گزارش بانگ جهانی در طی دهه گذشته ایران با کرونا و تحریم مواجه بوده که آمار نشان دهنده آن است که به آرامی از رکود خارج می‌شود. این آمار، رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی و تورم ۳۷.۶ درصد را اعلام کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مرکز آمار تورم سال ۱۴۰۰ را ۴۰/۲ درصد اعلام کرد که با وجود تلاش دولت با کاهش ۵ درصدی تورم هنوز در سال ۱۴۰۰ تورم بالای ۴۰ درصدی داشته‌ایم. در کل ما ۵ سال با تورم بالای ۴۰ درصد مواجه بوده‌ایم؛ یکی سال‌های ۱۳۲۰ تا ۲۲ که جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد و دیگری سال ۱۳۷۰ که سیاست تعدیل عامل تورم بالای ۴۰ درصدی شد و سال ۱۴۰۰ که تورم به بالای ۴۰ درصد رسید.

وی افزود: در سال ۲۰۲۲ در اکثر کشورها تورم اتفاق افتاده که این آمار در آمریکا ۸.۵، آلمان ۷.۳، انگلیس ۷ درصد و منطقه یورو ۷.۵ درصد گزارش شده که تورم آمریکا و کشورهای دیگر در طول سالیان اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: سازمان بانک جهانی همچنین گزارشی درباره جنگ اوکراین منتشر کرده که باعث تاثیر در اقتصاد جهانی از جمله افزایش قیمت غذا و انرژی داشته و تقاضای وارداتی جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. این تحریم ها علاوه بر روسیه بر شرکای تجاری روسیه هم تاثیرگذار خواهد بود. همچنین تاثیر این تحریم‌ها سبب رکود اقتصادهای خواهد شد. در نتیجه اثر جنگ در سال ۲۰۲۲ بر اقتصاد می‌تواند بسیار بیشتر از اثر واقعی آن باشد.

خوانساری در پایان سخنانش به بحثی در خصوص گم شدن ۱۵۰۰ میلیارد تومان در اتاق اشاره کرد و گفت: نمی‌دانم این ارقام با چه اهدافی منتشر می‌شوند ولی ضربه آن قطعا به دولت و نظام خواهد بود. یکی از شرکت‌های نامبرده شرکت چادرملو است که گفته شده ۹۰ میلیارد تومان به اتاق ایران داده و درصورت مالی سایت اتاق نیست، در حالیکه ۳ میلیارد و دویست تومان کلا پرداخت چادرملو به اتاق بوده است. شرکت پتروشیمی هم که اعلام شده ۷۵ میلیارد تومان به اتاق پرداخت کرده در کل ۷۲۲ میلیون پرداخت داشته است و در مورد بقیه شرکت‌ها هم به همین صورت بوده است.

وی افزود: باید دید چرا شفاف سازی در این خصوص انجام نمی‌شود و این مسائل پیگیری و تحقیق نمی‌شوند تا افرادی که پشت این اخبار هستند را شناسایی کنند و نتوانند به راحتی به اهداف خود دست یابند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=152327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰