تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
13

عملیات زنده‌گیری پلنگ قائم شهر خنده‌دار بود

  • کد خبر : 152767
  • 04 اردیبهشت 1401 - 18:05
عملیات زنده‌گیری پلنگ قائم شهر خنده‌دار بود
صبح امروز تصاویری از یک پلنگ که بالای تابلوی بانک صادارات شهر قائم‌شهر پناه گرفته بود،‌ تیتر بسیاری از رسانه‌ها شد.

جمهوریت – خبر در نگاه اول هیجان‌انگیز و جالب به نظر می‌رسید، اهالی شهری از خانه بیرون می‌آیند تا بروند دنبال زندگی‌شان اما چشم‌شان صاف می‌افتد به چشم پلنگی که احتمالا ترسیده و نمی‌داند با این همه موجود دوپا که دورش جمع شده‌اند چه باید کرد.

خبر بعدی حکایت از زنده‌گیری پلنگ داشت و دست‌کم برای دوست‌داران محیط زیست کشور خبر خوشحال‌کننده‌ای به نظر می‌رسید اما خوشی این خبر چندان دوامی نداشت و تیترها عوض شد: پلنگ سرگردان قائم شهر تلف شد.

مرور این اتفاق در گفت‌وگو با پیام محبی،‌رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران،‌ به یک کلمه کلیدی رسید:«کوه یخ.» او معتقد است این اتفاق تنها بخشی از یک کوه یخی است که حکایت از مشکلات فراوان در ساختار سازمان محیط زیست و حیات وحش کشور دارد.

گفت‌وگوی ما با پیام محبی را بخوانید:

پلنگ قائمشهر تلف شد،‌ ارزیابی شما از این اتفاق چیست؟

اتفاقی که صبح امروز رخ داد، از حضور پلنگ در شهر تا حالا که متوجه شدیم، پلنگ تلف شده، همان ماجرای کوه یخ است. اتفاق امروز فقط نوک این کوه یخ را نشانم می‌دهد در حالی که مشکل اساسی‌تر از این است.

چطور؟

از نتایج بلایی که ما بر سر محیط‌زیست کشورمان آوردیم، همین اتفاق امروز است. تخریب زیستگاه‌ها و بحث تغییر اقلیم نتیجه‌اش می‌شود همین اتفاق، یعنی ورود حیوانات به شهرها برای تهیه غذا.

یعنی این پلنگ برای غذا به شهر آمده؟

ببینید احتمالات را اگر بررسی کنیم باید بگوییم که این پلنگ حتما پیر بوده که مجبور شده برای تهیه غذا به شهر بیاید وگرنه پلنگ‌های جوان دارای قلمرو هستند و توانای شکار کردن دارند. اما پلنگ‌های پیر برای تهیه غذا معمولا دچار مشکل می‌شوند و حجم زیاد حیوانات بدون صاحب در شهرها، از جمله سگ‌ها و گربه‌ها،‌ لقمه خوبی برای چنین پلنگی محسوب می‌شوند و نتیجه می‌شود همین اتفاق. متاسفانه معضل سگ‌ها و گربه‌های رها شده در شهرها جدی گرفته نمی‌شود در حالی موضوع جدی و خطرناکی است که نیاز به کار دارد.

نحوه برخورد و زنده‌گیری این پلنگ را چطور می‌بینید؟

متاسفانه صحنه‌های که دیدم کاملا خنده‌دار و غیرحرفه‌ای بود. خودروهایی بدون تجیهزات و افرادی غیرحرفه‌ای و با جمعیت زیادی از مردم گوشی به دست جمع شده‌اند،‌ در حالی‌که زنده‌گیری حیوانات یک کار کاملا علمی و حرفه‌ای محسوب می‌شود،‌ دامپزشک باید حضور داشته باشد و محیط‌بان آموزش دیده باید وارد عمل شود.

دامپزشک برای چنین کاری در سازمان محیط حضور دارد؟

ببیند تعداد دامپزشکانی که در ادارات محیط‌زیست کشور مشغول به کار هستند از تعداد استان‌های کشور کمتر است،‌ چطور می‌توانیم توقع داشته باشیم که در چنین مواردی افراد متخصص حضور داشته باشند. البته هنوز دلیل تلف شدن پلنگ اعلام نشده است و نمی‌دانیم دقیقا چه اتفاقی افتاده اما اگر نیروهای امنیتی به پلنگ شلیک کرده باشند، حق داشته‌اند،‌ پلنگ‌ها از خانواده گربه‌سانان هستند و وقتی دچار ترس می‌شوند ممکن است به انسان‌ها حمله کنند، با وضعیتی که امروز در آن شهر دیدیم، وقتی عملیات زنده‌گیری حرفه‌ای انجام نمی‌شود، چاره‌ای جز این نمی‌ماند.

جمعیت پلنگ‌های کشور چقدر است و آیا خطر انقراض وجود دارد؟

درباره جمعیت یوزپلنگ به نظر من قطعا به انقراض رسیده‌ایم اما جمعیت پلنگ‌ها هنوز وارد خطر انقراض نشده‌اند اما با همین روندی که می‌بینید تا چند سال آینده احتمال انقراض پلنگ‌ها هم زیاد می‌شود. ببیند من دنبال مقصر نیستم اما وقتی شکار کله‌بز که غذای پلنگ‌ها محسوب می‌شود، دست‌کم به دلیل مشکلات اقتصادی، افزایش پیدا می‌کند، پلنگ هم مجبور است برای تهیه غذا به شهر بیاید و نتیجه به همین اتفاقی که امروز افتاد ختم می‌شود. متاسفانه ما به راحتی ذخایر ژنتیکی این موجودات را از دست می‌دهیم.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=152767

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰