تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
10

توضیح بهزیستی درباره خبر شکنجه یک معلول ذهنی

  • کد خبر : 152787
  • 04 اردیبهشت 1401 - 19:00
توضیح بهزیستی درباره خبر شکنجه یک معلول ذهنی
پرونده قضایی برای بررسی و شناسایی عامل آزار و اذیت یک ناتوان ذهنی در قائم‌شهر تشکیل شد.

جمهوریت – مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی کشور درخصوص تصاویر منتشر شده از آثار اذیت و آزار جسمی یک معلول ذهنی در قائمشهر توضیحاتی ارائه کرد.

کاظم نظم‌ده درخصوص وضعیت این معلول ذهنی در قائمشهر که مورد اذیت و آزار قرار گرفته است، اظهار کرد: توانخواه “ع – ش”، ۲۳ تیرماه سال ۱۳۹۹ در مرکز نگهداری قائمشهر مورد پذیرش قرار گرفت و ۱۰ مردادماه سال ۱۴۰۰ به دلیل ضعف و علائم بیماری از مرکز ترخیص و تحویل خانواده (پدر و مادر) شده است، در زمان تحویل این توانخواه به خانواده، هیچگونه علائم سوختگی یا ضرب و شتم در بدن او وجود نداشته است. دو الی سه روز بعد از ترخیص، این توانخواه توسط خانواده در بیمارستان قائمشهر بستری می‌شود.

وی ادامه داد: در پذیرش بیمارستان و شرح حالی که از پذیرش بیمارستان وجود دارد، هیچگونه اشاره‌ای به زخم و سوختگی و جراحت‌هایی که مورد ادعای خانواده است، نشده است. در زمانی که این توانخواه در بیمارستان بستری بوده، بنا به درخواست خانواده توسط پزشکی قانونی مورد معاینه و ارزیابی قرار گرفته است و در گزارش پزشکی قانونی اشاره‌ای به سوختگی در بدن توانخواه نشده اما به وجود علائم جراحت بدون زمان احتمالی اشاره شده است.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی کشور افزود: آنچه مهم است، این است که این توانخواه ۱۰ مرداد سال ۱۴۰۰ از مرکز ترخیص شده و سوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ این مطلب برای اولین بار در فضای مجازی انعکاس پیدا کرده است و طی این زمان ۹ ماهه هیچگونه شکایت یا مراجعه‌ای از طرف خانواده به مرکز یا بهزیستی یا رسانه یا مراجع نداشته‌ایم؛ با وجود این تعلل ۹ ماهه در انعکاس این موضوع بسیار مهم و ضروری، سازمان بهزیستی وظیفه خود می‌داند بدون فوت وقت و بی هیچ اغماضی موضوع را بطور جد مورد بررسی قرار دهد و در این خصوص سازمان بهزیستی هیچگونه تعارفی با هیچ مرکزی نداشته و ندارد؛ مراکز متخلفی بوده‌اند هر چند تعداد آنها نسبت به‌ کل مراکز، بسیار بسیار محدود و ناچیز بوده ولی بدون ذره‌ای اغماض، پروانه‌شان لغو و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

نظم‌ده با بیان اینکه سازمان بهزیستی نسبت به ضرب و شتم، تخلف و اجحافی که در حق معلولان شود به هیچ عنوان گذشت نمی‌کند، گفت: به طور جدی برای برخورد قانونی با متخلف یا متخلفین اقدام و در صورت اثبات تخلف، علاوه بر لغو پروانه به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی یادآور شد: در مواردی هم که خانواده تخلف داشته باشد و بررسی‌ها حکایت از معلول‌آزاری، کودک‌آزاری یا سالمندآزاری باشد، با اینگونه افراد نیز از طریق مجاری حقوقی سازمان برخورد قانونی خواهیم داشت.

رئیس‌ کل دادگستری مازندران از تشکیل پرونده قضایی برای بررسی و شناسایی عامل آزار و اذیت یک ناتوان ذهنی در قائم‌شهر خبر داد.

در پی انتشار تصاویر آزار و اذیت یک ناتوان ذهنی در یکی از مراکز نگهداری در قائم‌شهر، حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری رئیس‌ کل دادگستری استان مازندران به این موضوع واکنش نشان داد و خواستار برخورد جدی دادستانی با عاملان این ماجرا شد.

رئیس‌ کل دادگستری مازندران گفت: پرونده قضایی برای بررسی و شناسایی عامل آزار و اذیت یک ناتوان ذهنی در قائم‌شهر تشکیل شد.

اکبری با بیان اینکه دستگاه قضایی استان مازندران به این مسئله ورود کرده ‌و در خصوص این موضوع و شناسایی عوامل آن قاطعانه پیگیری خواهد کرد، اظهار داشت: انتشار تصاویر آزار و اذیت یک ناتوان ذهنی در یکی از مراکز نگهداری در قائم‌شهر واقعا ناراحت کننده بود. در این ماجرا با هرگونه فعل یا ترک فعل که سلامت جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی طفل و نوجوان اعم از ناتوان یا غیرناتوان را در معرض خطر و آسیب قرار دهد، برخورد جدی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نسبت به افرادی که بخواهند با اقدامات خود باعث ایجاد احساس ناامنی در جامعه شوند بی‌تفاوت نیستیم، افزود: در حال حاضر پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده است.

رئیس کل دادگستری استان مازندران با بیان اینکه ‌پیگیری این موضوع در دستور کار دادستانی شهرستان قائمشهر قرار دارد، بیان کرد: دادگستری استان درخصوص این موضوع وشناسایی عوامل آن قاطعانه پیگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=152787

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰