تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
11
تداوم انحصار خودروسازان،با مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ؛

قیمت خودروهای داخلی ۱۰ برابر ارزش واقعی

  • کد خبر : 153103
  • 09 اردیبهشت 1401 - 0:13
قیمت خودروهای داخلی ۱۰ برابر ارزش واقعی
قیمت واقعی خودروهای ایرانی یک دهم قیمت فعلی آنها در بازار است این یعنی انحصار خودروسازان تا ۱۰۰۰ درصد بر روی قیمت خودروی ایرانی تاثیر گذاشته است

جمهوریتبهرام پارسایی طراح طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار جمهوریت اظهار کرد: چند سال قبل به بهانه‌ کمبود ارز، دولت واردات خودرو خارجی به کشور را ممنوع اعلام کرد که این ممنوعیت به لحاظ قانونی ، غیر شفاف و محل اشکال است چرا که کمبود ارز برای واردات خودرو ،بهانه‌ای شد برای اینکه دو خودروساز داخلی، بازار خودرو کشور را بطور کامل در انحصار خود درآورند و حالا با مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام این انحصار تقویت و تداوم یافت .

پارسایی ادامه داد: مصوبه مجمع مبنی بر اینکه واردات خودرو تنها به شرط صادرات خودرو یا قطعات آن، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه به مشکلات فعلی اضافه خواهد کرد .

وی تصریح کرد: در حال حاضر باید به دنبال راهکارهایی باشیم که انحصار خودرو را از چنگ خودروسازان داخلی و دولت در بیاوریم پس واردات خودرو توسط این شرکت ها دردی را از بازار خودرو درمان نمی‌کند.

عضو سابق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: واردات خودرو نه تنها هیچ ضرری برای اقتصاد کشور ندارد و هیچ لطمه‌ای به منابع ارزی کشور وارد نمی کند بلکه برای اقتصاد کشور گردش مالی هم ایجاد می کند.

پارسایی افزود: با آزاد شدن واردات خودرو، تنوع بازار و افزایش عرضه باعث کاهش قیمت و رونق بازار خودرو خواهد شد که به دنبال آن رونق اقتصادی ایجاد شده و در نتیجه دولت نمی تواند هیچ بهانه ای بابت کمبود ارز داشته باشد  .

تاثیر ۱۰۰۰ درصدی انحصار خودروسازان داخلی بر قیمت خودروی ایرانی

وی بیان کرد: در حال حاضر قیمت واقعی خودروهای ایرانی یک دهم قیمت فعلی آنها در بازار است و این یعنی انحصار خودروسازان تا ۱۰۰۰ درصد بر روی قیمت خودروی ایرانی تاثیر گذاشته است در صورتی که با همین قیمت ها می‌توان خودروهای با کیفیت خارجی وارد کشور کرد ، وارداتی که به منفعت اقتصاد کشور است، به شرطی که واردات خودرو توسط تمام بخشهای خصوصی و دولتی انجام بگیرد.

عضو سابق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: انتقادات زیادی به خودروسازان داخلی وارد است به طوری که این خودروها از امکانات روز دنیا بهره مند نیستند و این عقب افتادگی به دلیل عدم ارتباط آنها با شرکتهای خارجی است ولی در صورتی که خودروهای خارجی به کشور وارد شوند بازار رقابتی ایجاد می‌شود که به ارتقاء صنعت خودروسازی منجر خواهد شد.

پارسایی اظهار کرد: دولت سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان ، بابت مصرف سوخت به مردم یارانه پرداخت می‌کند که با صرف همین مبلغ می توان بهترین، به روزترین و با کیفیت ترین خطوط تولید خودروسازی در جهان را وارد کشور کرد.

وی تصریح کرد: با صرف این هزینه ها و ایجاد خط تولید شرکت های بزرگ جهان در کشور ، علاوه بر اینکه بازار خودرو سر و سامان پیدا می کند، اشتغال زایی ای در کشور ایجاد خواهد شد که نمونه آن را هیچ کدام از دو شرکت خودروساز داخلی تاکنون نتوانسته اند ایجاد کنند، پس در این صورت اقتصاد به گردش و رونق دست پیدا خواهد کرد و دولت هیچ بهانه ای جهت کمبود ارز نخواهد داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=153103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰