تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
7

تنش مرزی میان ایران و طالبان بر سر چیست؟

  • کد خبر : 153184
  • 09 اردیبهشت 1401 - 16:48
تنش مرزی میان ایران و طالبان بر سر چیست؟
هم‌اکنون خدمات گمرکی در مرز دوغارون به صورت موقت ارائه نمی‌شود. با این حال با حداقل حضور نیروی انسانی به موارد ضروری در مرز دوغارون پاسخ داده می‌شود.

جمهوریت – از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان بارها شاهد تنش مرزی با این همسایه شرقی بوده ایم، این تنش حتی تا آنجا پیش رفت که در مقطعی شاهد تبادل آتش میان دو طرف هم بودیم.

به گزارش آریا سعادتمند از سرویس بین الملل نواندیش، اما علت این تنش ها چیست؟! برخی معتقدند که بی تجربگی نیروهای مرزی طالبان علت درگیری ها است، اما برخی دیگر هم ذات این حکومت تندرو را عامل درگیری دانسته و معتقدند که طالبان ذاتا با ایران دشمن است.

تنش اخیر بر سر چه بروز کرد، این ماجرا پس از آن رخ داد که نیروهای مرزی طالبان قصد ساخت یک جاده در منطقه مرزی دو کشور را داشتند که با مخالفت نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران روبرو شدند.

این اقدام ایران با مقاومت نیروهای طالبان مواجه شد و پس از بحث و مشاجره دو طرف به حالت آماده‌باش درآمدند. در پی بروز این ماجرا، مرز دوغارون نیز موقتاً مسدود شد. این امر از اقدام طالبان برای جاده‌سازی در نزدیکی مرز آغاز شده است.

براساس اخبار منتشر شده، در راستای حفظ امنیت، محموله های مختلف موجود در مرز دوغارون به پارکینگ‌ها با فاصله امن از مرز منتقل شده‌اند. ‎هم‌اکنون خدمات گمرکی در مرز دوغارون به صورت موقت ارائه نمی‌شود. با این حال با حداقل حضور نیروی انسانی به موارد ضروری در مرز دوغارون پاسخ داده می‌شود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=153184

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰