تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
10
توصیه ای به آقای رئیسی؛

دلار۴٢٠٠ تومانى را از یارانه و حقوق ها حذف کنید

  • کد خبر : 153554
  • 14 اردیبهشت 1401 - 20:02
دلار۴٢٠٠ تومانى را از یارانه و حقوق ها حذف کنید
قیمت ماکارانی به عنوان یکی از اقلام پر مصرف قشر طيف جامعه بیش از 2 و نیم برابر شده است! در نمونه ای دیگر قیمت نان فانتزی هم به عنوان یکی دیگر از اقلام خوراکی نسبتا پر مصرف و ساده افزایش بیش از 2 برابری قیمت را شاهد بوده است.

جمهوریت – رضا امیری در نواندیش نوشت : پیش تر بسیاری از کارشناسان هشدار داده بودند که حذف ارز ۴٢٠٠ تومانى گرانى های گسترده ای را در پی خواهد داشت.

از جمله این گرانی های لحظه ای باید به افزایش قیمت دارو، ٢/۵ برابر شدن قیمت اینترنت، افزایش شدید قیمت گوشت قرمز، شوینده ها، میوه ها، مواد خوراکى، غذایى و هر آنچه که فکرش را بکنید اشاره کرد.

به عنوان نمونه چند روز پیش عباس تابش در نامه‌ای به معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد که با لحاظ آرد ۲۷ درصد سبوس گیری شده و طرح موضوع در جلسه ستاد تنظیم بازار، حداکثر قیمت مصرف کننده انواع ماکارونی رشته‌ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده ۵۰۰ گرمی ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان تعیین شد.

همچنین در این نامه تاکید شده که قیمت سایر احجام باید به تناسب عملیاتی شده و در خصوص سایر محصولات تولیدی مطابق ضوابط قیمت گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها اقدام شود.

 

با این اوصاف باید گفت قیمت ماکارانی به عنوان یکی از اقلام پر مصرف قشر طیف جامعه بیش از ۲ و نیم برابر شده است! در نمونه ای دیگر قیمت نان فانتزی هم به عنوان یکی دیگر از اقلام خوراکی نسبتا پر مصرف و ساده افزایش بیش از ۲ برابری قیمت را شاهد بوده است.

 

بخشی از این افزایش بی حساب و کتاب ناشی از حذف ارز ۴٢٠٠ تومانى است، ارزی که مشخص بود حذف یکباره آن به شدت بر قیمت کالاها و خدماتى که ربطی به ارز ۴٢٠٠ تومانى است اثر خواهد گذاشت و بار روانی اش حتی دامن گیر سایر کالا نیز خواهد شد.

 

حال دولت برای جبران این وضعیت می تواند حقوق هاى کنونى را که امسال فقط ١٠ درصد افزایش یافته و یارانه نقدى را که متناسب با ارز ۴٢٠٠ است بر اساس ارز آزاد (٢٨ هزار تومان) یا حداقل ارز ٢٣ هزار تومانى که دولت در قانون بودجه گنجانده محاسبه کنند تا بخش اندکى از گرانى هایى که با تصمیم و مجوز دولت صورت گرفته جبران شود!

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=153554

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰