تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
8

وقفۀ کوتاه در خواب بعد از ظهر، اثر جدید بیژن ضرابی

  • کد خبر : 154406
  • 27 اردیبهشت 1401 - 0:20
وقفۀ کوتاه در خواب بعد از ظهر، اثر جدید بیژن ضرابی
از بیژن ضرابی، پیش از این کتابی با عنوان"مهمانی برای خوردن یک فرشته" که مجموعه اشعاری نو است، منتشر شده است.

جمهوریت – به تازگی کتاب “وقفۀ کوتاه در خواب بعد از ظهر” نوشتۀ بیژن ضرابی توسط نشر آپریس چاپ و منتشر گردیده است. این کتاب که فیلمنامه ای در قالب ژانرِ ملودارم سایکولوژیکال (Psychological Melodrama) می توان آن را طبقه بندی کرد، جدیدترین اثر این نویسنده است. از بیژن ضرابی، پیش از این کتابی با عنوان“مهمانی برای خوردن یک فرشته” که مجموعه اشعاری نو است، منتشر شده است.

“وقفۀ کوتاه در خواب بعد از ظهر” به سبب بافتِ متنی که دارد قابلیت آن را داراست که همزمان یک رمان کوتاه نیز محسوب شود. متن فیلمنامه در یک ساختار بینامتنی آنجا که ما شاهد یک الگوی روایت فیلمنامه هستیم، به سبب پرداخت پُرجزئیات و متنی مستقل و تصویرگرایانه از تمام فضاها، برای خواننده حکم رمانی کوتاه را دارد که بدون نظر داشت به این نکته که فیلمنامه ای برای فیلم شدن است آن را بخواند؛ لذا کتاب را با لحاظ چنین ویژگی هایی می توان اثری مستقل تلقی نمود.

فضایی که روایت کتاب در آن جریان دارد در یک مکان آشنا/ ناآشنا جریان دارد؛ آن هنگام که گویی تمام محیط و اشیاء شرح می گردد و در ذهن، حسی قابل فهم ایجاد می شود، در آنی همه چیز به مکانی ناشناخته بدل می گردد. این ویژگی همچون نوعی فاصله گذاری عمل می کند که سبب می شود خواننده در طول روایت، در جایگاهی تعریف شده قرار گیرد.

داستان کتاب، حول شخصیت اصلی به نام “همایون” می گذرد؛ کسی که گویی ناخواسته به خانه ای قدیمی که دوران کودکی اش را در آن سپری کرده وارد می شود و همه چیز برایش در دایره ای از خاطرات و گذشته به چرخش درمی آید. حضور عجیب و از سر اتفاقِ کاراکترهای دیگر “امیر” (از دوستان همایون) به همراه خواهرزاده اش “صابر” و همین طور “هانیه” (همبازی کودکی و دلدادۀ همایون) در جریانِ روایت و رخدادهاپی گرفته می شود.

بیش از هرچیز این تصویر برآمده از کتاب در خصوص مفهوم گذشته با این توضیح ویلیام فاکنر همخوانی دارد: ” گذشته هرگز نمرده است؛ حتی گذشته هم نیست و همه ما در تارهایی که مدت ها قبل از تولدمان شکل گرفته اند، تنها دست و پا می زنیم؛ مجموعه ای از تارهای تنیده شده توسط وراثت و محیط، میل و تاوان، تاریخ و ابدیت. تسخیر شده توسط پیچ های اشتباه و جاده هایی که در پیشِ روی قرار دارد؛ تصاویری را دنبال می کنیم که به عنوان جدید تلقی می شوند، اما زمانِ آنها به نمایش های تاریکِ دوران کودکی بازمی گردد، که خود، امواجی از پیامدهایی هستند که در نسل ها تکرار می شوند. خواسته های روزمره زندگی از این طنین تصاویر و رویدادها منحرف می شوند، اما برخی از ما همیشه آن را احساس می کنیم”. تصویر جلد کتاب قرار بگیرد.

در بخشی از کتاب چنین آمده : “میدونین، یه حس خاصی بود درونم اون زمان. حسی از گذشته هایی که توش بودی، از گذشته هایی که توش نبودی، از آینده ای که اصلاً ازش خبر نداری، یه مقداری از رویاهای ذهنت، یه مقداری از آرزوهات، چیزایی که دوس داشتی اون لحظه باشه ….. حوالی این چیزا.” و در جایی دیگر می خوانیم: “فضای دفتر و نوشته هایش، همایون را با خود می بَرَد؛ عطشی که آن روز برای فرار از گم و گیجی شهر داشت، بی قراری و استیصال اوایل بعد از ظهرش، حالا با حس دیگری گره می خورد؛ حس می کند در ناخودآگاهش چیزی جریان افتاده که او را بی آنکه عمیقاً و خودخواسته طلب کند، به این خروج کوتاه و اتفاقی از جریان عادی زندگی اش واداشته است.”

با توجه به زمان برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از بیست و یکم تا سی و یکم اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) در جریان خواهد بود، شما می توانید کتاب “وقفه کوتاه در خواب بعد از ظهر” را از غرقه انتشارات آپریس در نمایشگاه، با تخفیف تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=154406

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰