تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
6

چرا اقلیم کردستان توافقات با ایران را وتو می‌کند؟

  • کد خبر : 155330
  • 08 خرداد 1401 - 11:52
چرا اقلیم کردستان توافقات با ایران را وتو می‌کند؟
چرا باید دستگاههای امنیتی در آنجا توافقات صورت گرفته در بین طرفین را وتو کنند. زمانی که ما می خواهیم در آن منطقه ترانزیت کنیم مشکلی برای دیگر کشورها در این زمینه وجود ندارد ولی این موضوع برای ایران ممنوع می شود.

جمهوریت – سفیر پیشین ایران در عراق تاکید کرد: روابط ایران و اقلیم کردستان در چار چوب قانون اساسی عراق باید رابطه تکاملی باشد نه رابطه تقابلی.

به گزارش ایسنا، حسن دانایی فر در نشست” ایران و اقلیم کردستان عراق، از چالش‌ها تا فرصت‌ها” که با همکاری انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شده بود، با اشاره به سیر روابط ایران  و اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: ایران در مقاطع مختلف تلاش کرده دو جریان عمده کردی در منطقه اقلیم کردستان عراق را به یک نقطه تعادل و همکاری برساند.

وی با بیان این که در مقطعی بر اساس  روابط فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی روابط ایران و اقلیم کردستان به اوج خود رسیده بود و کمترین مشکل ناامنی در مرزهای طرفین  وجود داشت گفت: ایران اصرار دارد که کوچکترین ناامنی به اقلیم نرود و اجازه ندهد که ناامنی ها در این منطقه افزایش پیدا کند.

سفیر پیشین ایران در عراق گفت: اما به مرور حکومت اقلیم و حکومت مرکزی در عراق به خاطر موضوع داعش و حمله این گروه تروریستی به عراق دچار مشکل شد و در پی این اتفاق برخی تحلیل‌های نادرست در بین رهبران کردستان ایجاد شد.

وی همچنین با بیان این که فقدان آقای جلال طالبانی و درگذشت ایشان نیز باعث شد که برخی واگرایی ها ، یا تشکیک ها و ابهاماتی ایجاد شود افزود: بعضا این تصور اشتباه در بین برخی سران اقلیم ایجاد شد که اراده  در ایران وجود دارد که می خواهد اقلیم  ادامه ندهد در حالی که اگر حمایت های ایران در طول این سالها نبود اقلیم دچار مشکلات زیادی می شد.

وی با بیان این که برخی از تصورات نیز وجود دارد که اقلیم می خواهد ناامنی به ایران منتقل کند که البته برخی از قرائن و رفتارها نیز در این زمینه وجود دارد که به این ذهنیت دامن می زند تصریح کرد: در مجموع روابط کنونی ما با اقلیم کردستان در چارچوب قانون اساسی عراق روابط خوبی است و قطعا می‌تواند بهتر از این باشد. اقلیم کردستان، فرصتی برای توسعه روابط ایران و عراق در چارچوب قانون اساسی این کشور است و ما باید برخی از موضوعاتی که وجود دارد را حل کنیم و روابط ایران و اقلیم می‌تواند رابطه تکاملی باشد نه رابطه تقابلی.

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه حسن دانایی فر در واکنش به صحبت های محمد صدیق احمد، دیپلمات ارشد اسبق اقلیم  کردستان در تهران که معتقد بود ایران نگاه امنیتی به منطقه اقلیم دارد و این نگاه امنیتی باعث ایجاد مشکلاتی  در روابط دو کشور شده و ذهنیت مردم اقلیم نسبت به ایران را منفی کرده است اظهار کرد:  ما در تنها جایی که در عراق موفق نشدیم مدارس خود را راه اندازی کنیم یا مجوز دانشگاه ر ا بگیریم در منطقه اقلیم بود. این تصور در برخی از مقامات اقلیم بود که آنجا می خوا هد مکانی برای توسعه باشد.

دانایی فر با انتقاد از سخنان مطرح شده از سوی این دیپلمات اسبق اقلیم در تهران خاطرنشان کرد: وقتی شهروند عادی در ارومیه وام می گیرد و برای یک مرکز  اقتصادی از اربیل مجوز می‌گیرد ولی بعد از مدتی می بیند مقامات امنیتی اربیل به آن مرکز می روند و آن مرکز را می بندند به بهانه های امنیتی در حالی که این شهروند عادی هیچ ارتباطی با مسائل امنیتی ندارد باید گفت که در برخی از سطوح اجرایی در داخل اقلیم نگاههای امنیتی وجود دارد.

وی با تاکید بر این که در بخشی از سطوح اجرایی منطقه اقلیم نگاه امنیتی نسبت به روابط با ایران حاکم است افزود:  چرا باید دستگاههای امنیتی در آنجا توافقات صورت گرفته در بین طرفین را وتو کنند. زمانی که ما می خواهیم در آن منطقه ترانزیت کنیم مشکلی برای دیگر کشورها در این زمینه وجود ندارد ولی این موضوع برای ایران ممنوع می شود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=155330

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰