تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
11

نقش صداوسیما در حوادث و فجایعی مانند متروپل چیست؟

  • کد خبر : 155392
  • 08 خرداد 1401 - 17:26
نقش صداوسیما در حوادث و فجایعی مانند متروپل چیست؟
صداوسیما علیرغم اینکه در دو روز نخست متناسب با ابعاد وسیع حادثه ریزش ساختمان متروپل وارد نشد و حتی رئیس صداوسیما در دانشگاه شریف به این موضوع اذعان کرد و دلایلش را نیز ذکر کرد، اما در دو روز گذشته سعی در جبران مافات کرد.

جمهوریت :  صداوسیما در بخش های خبری جمعه ضمن پرداخت وسیع به اخبار حادثه غمبار آبادان ، مسئولان مختلف را مورد سوال قرار داد. در همین رابطه اسامی شهردار فعلی و شهرداران سابق و مسئولان بازداشت شده ، در این حادثه ، بارها از رادیو و تلویزیون اعلام شد و مقامات مورد پرسش قرار گرفتند.

در شاخص ترین مورد ، شنبه شب ، گفتگوی خبری شامگاهی که به صورت زنده از شبکه اول و شبکه خبر پخش شد ، با حضور مقامات مختلف به بررسی ابعاد این حادثه پرداخت.

حجت الاسلام منتظری دادستان گل کشور که میهمان تلفنی برنامه بود و از شب قبل در همین بخش خبری وعده کرده بود ، درباره اتهام و قصور و تقصیر دادستان آبادان بررسی لازم را انجام بدهد ، از به نتیجه نرسیدن تحقیقات خبر و وعده داد پس از تکمیل تحقیقات در صورت قصور یا تقصیر دادستان آبادان ، با وی برخورد شود.

در این بخش ، گزارشی از حادثه ۶ سال قبل پلاسکو پخش شد و مقامات وقت از جمله رئیس جمهور ، وزیر کشور و همین آقای منتظری در کنار ساختمان فروریخته پلاسکو از لزوم مقابله با ساختمان های ناایمن در کشور خبر دادند و تاکید کردند، حادثه پلاسکو بایستی درس عبرت شود.

سپس مجری (مهدی خسروی ) با سوالاتی شفاف و صریح دادستان کشور را به دلیل انجام ندادن وعده ها در ۶ سال گذشته مورد سوال قرار داد.

نهایت امر اینکه ؛ اگر صداوسیما ، بدون ترس ، ملاحظه و پنهان کاری و کاملا شفاف مانند همین مورد مذکور ورود کند ، می تواند ضمن جلب اعتماد افکار عمومی ، جریان سازی مناسبی برای پیشگیری و حل بحران ها داشته باشد.

هر چند این اقدام دیرهنگام صداوسیما قابل تحسین است ، اما مسئولان رسانه ملی بایستی بدانند ، مماشات و کوتاهی و ملاحظه کاری های خودشان ، و بستن دست و پای خبرنگاران ، سردبیران و تهیه کنندگان با خط قرمزهای واهی ، در ایجاد فجایعی همچون متروپل کم تاثیر نبوده است.

ای کاش صداوسیما به عنوان نماینده افکار عمومی ، زبان گویای نظام باشد و همین یک موضوع ساختمان های ناایمن و بحرانی که به گفته آتش نشانی هر لحظه بیم فروریختن و حادثه مشابه دارند را پیگیری مجدانه و دائمی تا حصول نتیجه کند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=155392

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰