تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
11

مکث در مذاکرات وین و بی پاسخی آمریکا

  • کد خبر : 155540
  • 10 خرداد 1401 - 13:06
مکث در مذاکرات وین و بی پاسخی آمریکا
در ارتباط با شناسایی عوامل ترور شهید صیاد خدایی ، ما می‌دانیم چه طرفی این کار را انجام داده است. بعد از بررسی‌ها مشخص شد که چه طرف ثالثی این کار را انجام داده است و از مسیرهای لازم پیام‌هایش را گرفته و پاسخ قطعی خود را به صورت دردناک دریافت خواهد کرد.

جمهوریت – سخنگوی وزارت امور خارجه با تسلیت حادثه متروپل در آبادان گفت: این حادثه را به تمام مردم شریف و صبور آبادان تسلیت می گویم .

 سخنگوی وزارت خارجه صبح روز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: ما داغدار این حادثه در تمام ایران هستیم .
وی همچنین فرا رسیدن سالگرد رحلت امام خمینی «ره» را تسلیت گفت .

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفرهای اخیر دیپلماتیک به تهران از جمله سفر امیر قطر و رئیس جمهور تاجیکستان به ایران و سفر چندی پیش رئیس جمهور به عمان افزود: سیاست خارجی دولت در حوزه همسایگی در چند ماه گذشته با تمرکز خاصی پیگیری شده است و ثمرات این تحرکات در سطوح مختلف در سفر سران و روسای کشورهای همسایه به ایران دیده و چیده می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان با مهم ارزیابی کردن سفر چندی پیش رئیس جمهور به عمان افزود: در سفر مهم رئیس جمهور به عمان حوزه‌ای از همکاری‌ها ورق خورد که سال‌ها معطل مانده بود. در این سفر ۱۳ سند همکاری امضا شد و در حوزه حمل و نقل، تزانزیت، انرژی، مراودات تجاری و همچنین انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک توافقات خوبی انجام شد. در حوزه مراودات اقتصادی بسیاری از پروژه‌ها و ابتکارات به اسناد لازم‌الاجرا تبدیل شد و امیدواریم با اجرای آن‌ها روابط دو کشور در حوزه اقتصادی بیش از پیش گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه سلطان عمان در جریان این سفر میزبانی شایسته‌ای از رئیس جمهور ایران داشتند، اظهار کرد: روز گذشته نیز در ادامه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران بودیم. سفر رئیس جمهور تاجیکستان به تهران سفر فوق‌العاده مهمی بود. ملاقات‌های خوبی صورت گرفت و ۱۷ سند در حوزه همکاری بین دو کشور امضا شد. لذا کانون توجهی که سیاست خارجی دولت برای منطقه و همسایگان قرار داده در این سفرها به منصه ظهور رسیده و اراده ایران در این مسیر ادامه دارد.

خطیب‌زاده در همین چارچوب خبر داد که وزیر خارجه طی روزهای آتی چندین دور سفر به کشورهای مختلف خواهند داشت که زمینه را برای سفر دیگر سران کشورها به خصوص در حوزه همسایگی به ایران آماده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با شناسایی عوامل ترور شهید صیاد خدایی اظهار کرد:‌ ما می‌دانیم چه طرفی این کار را انجام داده است. بعد از بررسی‌ها مشخص شد که چه طرف ثالثی این کار را انجام داده است و از مسیرهای لازم پیام‌هایش را گرفته و پاسخ قطعی خود را به صورت دردناک دریافت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و طرح برخی از ادعاها علیه ایران در این گزارش تصریح کرد:‌ متأسفانه این گزارش بازتاب‌دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد به صورت مکتوب ایران پاسخ‌هایی را به آژانس ارائه کرد و چند دور نشست‌های مفصل به صورت حضوری برگزار شد که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه این گزارش همانی است که آقای گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به صورت شتابزده اعلام کرد، گفت:‌ این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع‌بندی شده بود و به نظر می‌رسد که شتابزدگی در این جمع‌بندی وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه بنابراین آنچه که در این گزارش دیده می‌شود چیز جدیدی نیست، افزود: گزارش ارائه شده منصفانه و متوازن نیست و بیم آن می‌رود که فشار صهیونیست‌ها و برخی کنشگرها باعث شده باشد مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود و انتظار ما این است که این مسیر اصلاح شود.

خطیب زاده همچنین با اشاره به جلسه اخیر مشترک وزارت امور خارجه و مقامات سازمان حج و زیارت گفت : در وزارت خارجه یک جلسه مهم در مورد حج برگزار شد تا مقدمات دیپلماتیک این موضوع مهم محقق شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توقف در مذاکرات و یا مکث در آن به خاطر بی پاسخی آمریکا به ابتکاراتی است که تاکنون از سوی ایران و  اروپا مطرح شده است.

خطیب زاده در پاسخ به سوال ایسنا در مورد هشدار یونان به کشتی‌های این کشور که از نزدیکی مرزهای ایران عبور نکنند ، گفت : من هنوز این هشدار را ندیدم ولی «چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی ».

وی  در پاسخ به سوالی در مورد این که رژیم صهیونیستی به شهروندان خود هشدار داده که به ترکیه سفر نکنند چون ممکن است ایران در این کشور انتقام ترور شهید صیاد خدایی را در آنجا بگیرد، گفت : آنها در رختخواب‌های خود نگران باشند و جای دیگر نگران نباشند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=155540

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰