تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
9
نوری قزلجه در گفت و گو جمهوریت:

چرا آقاتهرانی کاندیدای ریاست مجلس شد/ اختلافات تازه پایداری‌ها با قالیباف

  • کد خبر : 155663
  • 11 خرداد 1401 - 12:36
چرا آقاتهرانی کاندیدای ریاست مجلس شد/ اختلافات تازه پایداری‌ها با قالیباف
رییس فراکسیون مستقلین از دلایل کاندیداتوری مرتضی آقاتهرانی و اختلافات قدیم و جدید جبهه پایداری با محمدباقر قالیباف می گوید.

جمهوریتانتخابات هیات رییسه مجلس و تصمیم جبهه پایداری برای معرفی کاندیدا برای رقابت با قالیباف در کنار مجموعه تغییرات آراء انتخابات هیات رییسه اجلاسیه سوم مجلس یازدهم پیام های سیاسی را به دنبال داشته است.

غلامرضا نوری قزلجه ، رییس فراکسیون مستقلین در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت درباره کلیت این انتخابات گفت: انتخابات هیات رییسه اجلاسیه سوم در مجلس نکات مهمی داشت: نخست عدم انسجام فراکسیونی «فراکسیون اکثریت» یعنی «انقلاب اسلامی» مجلس یازدهم بود .

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: دومین بحث کاندیدا شدن افراد جدید از بین فراکسیون اکثریت مجلس برای جایگاه ریاست بود ، چرا که فراکسیون نتوانسته بود یک انسجام و رویه نظر را برای حضور در صحن ایجاد کند.

کاندیداهای فراکسیون انقلاب با امید همراهی فراکسیون مستقلین برای پیروزی به صحن امدند

نوری قزلجه با بیان این مطلب تاکید کرد: رای گیری داخل فراکسیونی ، فراکسیون اکثریت و رای گیری کلی نمایندگان مجلس در داخل صحن در یک موتلفه تفاوت داشت که آن هم تاثیر فراکسیون اقلیت بود.

وی در اینباره افزود: همه کاندیداهای فراکسیون اکثریت امیدوار به پیروزی با رای فراکسیون اقلیت مستقلین بودند به این معنی که تشتت در داخل فراکسیون انقلاب زیاد بود و هر کسی که کاندیدا شده بود می دانست برای پیروزی نیاز به رای فراکسیون مستقلین دارد.

رییس فراکسیون اقلیت مجلس خاطر نشان کرد: به نظر می آید این اثرگذاری هم با تاثیر مطلق و بعضا نسبی که بر روی کرسی های هیات رییسه داشت رخ داد.

ریزش میزان آراء هیئت رییسه قابل توجه بود/ چرا فراکسیون انقلاب به جمع بندی نرسید

نوری قزلجه درباره تغییر آراء کلی هیات رییسه در این دور از انتخابات نیز گفت : یک بحث قابل توجه دیگر موضوع ریزش قابل توجه و معنا دار آراء اعضاء هیات رییسه بود که مشخص بود وضعیت این چهره ها نسبت به دوره قبل تفاوت قابل توجهی داشته است.

وی همچنین تاکید کرد: تشتت آراء و عدم انسجام فراکسیون انقلاب اسلامی دلایل مختلفی داشت، علی‌رغم این که فراکسیون اکثریت مطلق بود اما در به نتیجه رساندن طرح های مهمی نظیر اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، تغییر قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، طرح صیانت و طرح شفافیت – به آن معنی که طراحان اولیه می خواستند- موفق نبود و همین مساله باعث شکاف در این فراکسیون شده است.

پایداری ها از قالیباف و فراکسیون انقلاب دلخور هستند؟

رییس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که ریشه اختلافات جدید بین پایداری ها و قالیباف چیست، گفت: من تصور می کنم همین به نتیجه نرسیدن برخی از طرح هایی که برای پایداری مهم بود در تصمیم برای کاندیداتوری آقای آقاتهرانی موثر بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این به هر حال رویه بخشی از فراکسیون انقلاب در سوال و انتقاد به چهره های سیاسی و وزرا در دولت که نزدیک به پایداری ها هستند نیز در این اختلاف نظرها تاثیر داشته است.

نوری قزلجه خاطر نشان کرد: درباره برخی از تقسیمات حوزه های اجرایی در دولت برخوردهایی بین فراکسیون اکثریت ، جریان آقای قالیباف و جبهه پایداری در مجلس رخ داد ، به طور مثال نخستین سوال در مجلس از وزرای دولت سیزدهم از وزیر تعاون و کار و رفاه بود و طبیعتا به مذاق پایداری ها خوش نیامد یا برخی از موارد مثل طرح صیانت مطابق میل جریان پایداری پیش نرفت.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=155663

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰