تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
6

ماجرای پرحاشیه «مستر تیستر» در شیراز

  • کد خبر : 156093
  • 16 خرداد 1401 - 23:16
ماجرای پرحاشیه «مستر تیستر» در شیراز
ممنوعیت سی‌تی‌اسکن برای سنگین‌وزن‌ها، چرا؟

جمهوریت – همه چیز طبق معمول از یک لایو در اینستاگرام شروع شد. حمید سپیدنام، معروف به میستر تیستر که از شاخ‌های مجازی محسوب می‌شود مدعی شد که با علائم سکته مغزی به بیمارستانی در شیراز مراجعه کرده که با او برخورد مناسبی نشده و از انجام سی‌تی‌اسکن برای او سرباز زده‌اند.

در پی انتشار این ویدئو و دست به دست شدن آن در شبکه‌های اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد بیمار به دلیل علائم بالینی که در ویدئو نیز قابل مشاهده است، نیاز به بستری و ویزیت توسط پزشک برای دریافت خدمات درمانی داشته که متاسفانه از این امر خودداری کرده است.


بدیهی است مطابق راهنماهای بالینی، انجام تمامی اعمال تشخیصی و درمانی به عهده پزشک و تیم درمان است که در خصوص بیمار مذکور نیز کادر درمان فرد را به طی این فرآیند دعوت کرده، اما همکاری لازم در این زمینه از سوی وی صورت نگرفته است.

 

با وجود تریاژ بیمار در بیمارستان نمازی و ارائه توضیحات کامل توسط سوپروایزر بیمارستان و تلاش برای ارائه خدمات درمانی لازم، بیمار از بستری و طی فرایند درمانی خودداری و مرکز درمانی را ترک کرده است.

بیمارستان‌های نمازی و شهید دکتر فقیهی شیراز از مجموعه بیمارستان‌های دولتی بوده و ادعای مربوط به دریافت وجه برای ارائه خدمات بستری در بخش اورژانس این بیمارستان‌ها صحت ندارد.

پایش آمارهای شبانه روز گذشته در بیمارستان نمازی شیراز نیز حاکی از آن است که در آن تاریخ ۲۶۶ بیمار به تریاژ بیمارستان نمازی مراجعه کرده و در این بازه زمانی ۱۸۵ مورد سی تی اسکن برای بیماران بخش‌های مختلف بیمارستان انجام شده است.

همچنین در بیمارستان شهید دکتر فقیهی نیز با خدمت رسانی به بالغ بر ۱۵۰ مورد مراجعه طی همین تاریخ، یکصد مورد سی تی اسکن برای مراجعان انجام شده است.

ممنوعیت سی‌تی‌اسکن برای سنگین‌وزن‌ها، چرا؟

در همین رابطه دکتر علی سالاریان؛ معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: در کل جهان، خدمات درمانی دارای سطح‌بندی یا تریاژ است یعنی غربالگری اولیه در بیمارستان انجام می‌شود و بر اساس آن، بیمار به پزشک عمومی، متخصص و بخش‌های پاراکلینیک ارجاع می‌شود. از نظر رسیدگی به بیماران به‌صورت اورژانس، می‌توانیم مدعی باشیم که از لحاظ اعمال جراحی و رسیدگی به بیماران دچار سکته، اقدامات درمانی با سرعت بیشتری نسبت به سایر کشورها انجام می‌شود؛ در بسیاری از کشورها برای ویزیت شدن توسط پزشک متخصص، زمان‌ زیادی لازم است اما در ایران به‌دلیل نوع نظام درمانی و دیدگاه انسان‌دوستانه، این اتفاق به‌سرعت رخ می‌دهد.

سالاریان ادامه داد: این هموطن ما به یک بیمارستان در شیراز مراجعه کرده است و در ابتدا تصور می‌شده است که علائم او مربوط به سکته مغزی است اما تشخیص افتراقی اولیه او، “فلج بلز” بوده است نه سکته مغزی؛ با وجود این، برای اطمینان بیشتر، برای او سی‌تی‌اسکن درخواست می‌شود.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی متذکر شد: دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن بسیار گران‌قیمت و چند میلیارد تومانی هستند و با توجه به قیمت بالای ارز در صورت آسیب دیدن، هزینه‌های بسیار زیادی به مراکز تحمیل می‌کنند؛ از طرف دیگر اگر دستگاه سی‌تی‌اسکن به‌دلیل استفاده افراد سنگین‌وزن از آن، دچار آسیب شود، ارائه خدمت به سایر بیماران با اختلال مواجه می‌شود بنابراین استفاده از سی‌تی‌اسکن‌های معمولی، محدودیت وزنی دارد تا دچار آسیب نشوند.

وی ادامه داد: به همین دلیل برای بیمارانی که بیش از ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارند نباید از سی‌تی‌اسکن‌های معمولی استفاده شود و این بیماران به مراکزی که دستگاه‌های مخصوص بالای ۱۰۰ کیلوگرم دارند، ارجاع داده می‌شوند.

ممنوعیت قانونی بوده است

وی در پاسخ به این سؤال که “آیا دستگاه‌های تصویربرداری مخصوص افراد سنگین‌وزن در تمام شهرها وجود دارد؟” گفت: در کلان‌شهرها این دستگاه‌ها وجود دارد و در برخی شهرها نیز ممکن است وجود نداشته باشد و بیمار به محل دیگری ارجاع شود؛ این‌که فرد به‌دلیل عدم اطلاع از این قانون، پرخاشگری کند و علیه کادر درمان بدگویی کند، درست نیست و باید از فضای مجازی در راستای فرهنگ‌سازی در حوزه درمان استفاده شود؛ اگر عدم انجام سی‌تی‌اسکن به‌دلیل وزن بالای فرد مذکور بوده، این امر قانونی بوده است.

سالاریان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه “افراد بالای ۱۰۰ کیلوگرم از سوی بیمارستان به مراکز دارای دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن ارجاع داده می‌شوند یا خودشان باید مراجعه کنند؟” خاطرنشان کرد: اگر فرد بستری باشد بیمارستان هماهنگی‌های لازم برای انتقال فرد جهت انجام سی‌تی‌اسکن را انجام می‌دهد و اگر بیمار سرپایی باشد، خود بیمار پیگیری را انجام می‌دهد.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سؤال که “چرا اعضای کادر درمان به بیمار گفته‌اند «ابتدا باید بستری شوید و سپس اقدامات درمانی لازم برای شما انجام شود»؟” گفت: اگر بیماری به بیمارستان مراجعه کند و پزشک تشخیص بدهد که نیاز به بستری دارد، بیمار باید تمکین کند تا مراحل بعدی پیگیری و اقدامات تشخیصی برای او انجام شود؛ اگر بیمار خودش رضایت به بستری شدن ندهد پزشک نمی‌تواند او را به‌صورت اجباری بستری کند و در هیچ جای دنیا نیز این‌گونه نیست که پزشک تشخیص بدهد که بیمار نیاز به بستری دارد اما بیمار با تشخیص خودش از بستری امتناع کند و درخواست سی‌تی‌اسکن شدن داشته باشد.

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=156093

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰