تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
6

افرادی از آذربایجان مانع از تاسیس شرکت مس سونگون

  • کد خبر : 156182
  • 18 خرداد 1401 - 9:04
افرادی از آذربایجان مانع از تاسیس شرکت مس سونگون
نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی گفت: مقابله با شیطنت مافیای مس، مهمترین چالش مسئولان استانی و اصحاب رسانه است. افرادی از آذربایجان نیز مانع از تاسیس شرکت مس سونگون بودند.

جمهوریت _ الله‌وردی دهقانی با بیان اینکه مافیای مس برای مقابله با تشکیل و فعالیت و شفاف‌سازی شرکت مس آذربایجان لزوما کرمانی نیستند، گفت: افرادی از آذربایجان هم بدلیل منافع شخصی تعریف شده‌شان در مس سونگون در این مافیا نقش دارند.

نماینده مردم ورزقان در گفتگو با خبرنگار یازاکو با بیان اینکه سال‌ها پیگیر تحقق تاسیس شرکت مس آذربایجان بوده‌ام، گفت: از دوره نهم مجلس شورای اسلامی این پیگیری وجود داشت منتها ناقص ماند ولی در این دوره از ابتدای انتخاب در دستور کار جدی قرار داشت.

وی افزود: الحمدالله با پیگیری‌های صورت گرفته، گفتمان این موضوع در سطح ملی و استان شکل گرفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ارزش صنعت مس ما کمتر از صنعت فولاد کشور نیست و از پتانسیل بالاتری برخوردار است.

وی اظهار داشت: آورده اقتصادی و صنعتی صنعت مس به طور حتم می‌تواند بیشتر از صنعت فولاد کشور باشد‌. بیش از نیمی از مس محتوی شرکت ملی مس که قابل استخراج است در معدن مس سونگون واقع شده است‌.

الله وردی دهقانی گفت: تلاش کردیم جایگاه صنعت مس و مخصوصا جایگاه معدن مس سونگون را تبیین کنیم و امروز به حمد خدا تمام مسئولان کشور و استان متوجه اهمیت این موضوع شده اند.

۵۲ درصد محتوی مس شرکت ملی مس در آذربایجان است

وی درباره ارزش مس سونگون گفت: این معدن به تنهایی ۵۲ درصد و بیش از نیمی از محتوی مس شرکت ملی مس را تولید می کند.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ذخایر معدنی مس سونگون تا به امروز بیش از ۴میلیارد تن شناسایی شده است و این رقم به ۸ الی ۱۰ میلیارد تن قابلیت افزایش دارد.

وی ادامه داد: این یک ظرفیت بالا به شمار می‌رود که ما می‌توانیم کل تولیدات شرکت ملی مس را تنها از مس سونگون تولید کنیم.

۱۰۰ هزار میلیارد تومان آورده اقتصادی از مس سونگون برای آذربایجان

وی ضمن قدردانی از رئیس‌جمهور، وزیر صمت و مسئولان استانی برای همراهی و حمایت در تحقق این مطالبه بزرگ مردم آذربایجان گفت: امیدواریم تا با توسعه صنایع مس در کشور و به‌خصوص آذربایجان با توجه به آورده اقتصادی، اشتغال و اجتماعی آن به یک امتیاز و آورده‌های بزرگ در اقتصاد کشور و البته استان دست یابیم‌.

الله وردی دهقانی پیش بینی کرد با توسعه شرکت مس سونگون سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آورده اقتصادی، اشتغال، صنعتی و مسئولیت‌های اجتماعی از این معدن نصیب استان شود.

مقابله با مافیا، چالش جدی مسئولان و رسانه‌ها

وی چالش جدی در مسیر تحقق  اهداف تاسیس شرکت مس سونگون آذربایجان را مافیایی دانست که در شرکت ملی مس وجود دارد.

وی ادامه داد: این مافیا متاسفانه تا به امروز مانع این شدند که این صنعت در آذربایجان قوت گرفته و شفاف نشود.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مافیای مس لزوما کرمانی نیست در این بین حتی افرادی از آذربایجان هم وجود دارند. یکسری افراد که منافع خود را در این معدن تعریف کرده‌اند و در‌ این شرایط بسته منافعی بدست آورده‌اند.

وی افزود: برای همین چه در بعد مدیریتی و چه اقتصادی و چه صنعتی اجازه ندادند جایگاه و مسائل این معدن تبیین شود و مانع از آن شدند تا این معدن در جایگاه شایسته خود قرار گیرد.

الله‌وردی دهقانی خاطر نشان کرد: این افراد همچنان به سنگ‌اندازی و شیطنت‌های خود در برابر اراده عمومی برای تاسیس و فعالیت شرکت مس آذربایجان  ادامه خواهند داد.

وی گفت: ولی خوشبختانه این افراد در اقلیت هستند و در برابر خواست و اهتمام کارشناسی مردم و مسئولان فعلی قدرت عرض اندام ندارند‌.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به سفر رئیس جمهور به ورزقان و معدن مس سونگون گفت: سفر رئیس‌جمهور به ورزقان و معدن دلیلی محکم برای اهمیت موضوع از نگاه دولت و رئیس جمهور و نقش این معدن در اقتصاد کشور و صنعت آذربایجان است.

وی ابراز امیداری کرد: در یکی دو سال آینده مسائل پیرامون تاسیس شرکت و فعالیت مس سونگون در قالب شرکت مس آذربایجان تمام شود و عایدات این اقدام در اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم منطقه و استان پررنگ شود.

مسئولان استانی پای کار بمانند

وی در پاسخ به این سوال که چه زیرساخت‌هایی برای پیشبرد اهداف توسعه در قالب شرکت مس سونگون آذربایجان نیاز است، گفت: مهمترین زیرساخت لازم، اراده‌ی مسئولان برای مقابله با مافیای موجود است اینکه از آبرو و حیثیت خود هزینه کنند و اجازه ندهند این مافیا منافع ملی و شهرستان استان را از بین ببرد.

وی ضمن قدردانی از رئیس جمهور به دلیل دستور ویژه مبنی بر تاسیس شرکت مس سونگون ورزقان خاطر نشان کرد: امیدواریم تا شاهد پیگیری جدی مسئولان برای تحقق آن در اسرع وقت باشیم.

ضرورت تبیین مسائل و مشکلات و اهمیت معدن مس سونگون برای افکار عمومی و داشتن حمایت مردمی

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی نقش رسانه‌ها را حیاتی و مهم دانست و گفت: رسالت و وظیفه اصلی رسانه‌ها در این حوزه، تبیین مسائل مربوط به پیرامون معدن مس سونگون و تبیین آثار اقتصادی، اجتماعی، اشتغال و ابعاد صنعتی و صنایع پایین دستی و منابع عظیم مالی تاسیس شرکت مس آذربایجان بر زندگی مردم و استان است.

وی گفت: لازم است تا برای افکار عمومی تبیین شود و مردم بدانند اثرات مثبت این اتفاق چیست تا همت عمومی برای مقابله با مافیا و سنگ‌اندازی ها در مقابل تحقق این مطالبه بزرگ شکل گیرد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=156182

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰