تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
7

سرنوشت تلخ برخی بازنشستگان در سال جدید

  • کد خبر : 156328
  • 21 خرداد 1401 - 11:24
سرنوشت تلخ برخی بازنشستگان در سال جدید
رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار سبک شهری و پیک موتوری تهران از افزایش تقاضای بازنشستگان برای اشتغال به‌عنوان پیک موتوری می‌گوید.

جمهوریت – روزنامه شرق با اشاره به افزایش پرحاشیه حقوق بازنشستگان که با موجی از اعتراض سراسری در کشور همراه شد از بازگشت دوباره این طبقه شغلی به بازار کار در پی مشکلات معیشتی و شرایط سخت اقتصادی خبر داده است!

در این گزارش آمده:

* رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار سبک شهری و پیک موتوری تهران از افزایش تقاضای بازنشستگان برای اشتغال به‌عنوان پیک موتوری می‌گوید.

*  ۱۰ درصد پیک موتوری‌ها و ۶۰ درصد راننده‌های تاکسی در تهران بازنشسته‌ها هستند.

* او می گوید حدود ۱۰ درصد از شاغلان این صنف بازنشستگانی هستند که برای گذران زندگی مجبور به این فعالیت شده‌ند.

* یکی از اعضای انجمن تاکسی‌رانان تهران خبر می‌دهد حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد همکاران تاکسی‌رانش بازنشسته هستند.

* حالا پس از تأخیر حدود سه‌ماهه، حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ اعلام شده است. براساس‌این دولت اعلام کرده که حداقل حقوق بازنشستگان، ازکارافتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین اجتماعی افزایش ۵۷.۴ درصدی داشته است.

* رقمی که در ظاهر بزرگ است؛ اما وقتی به حقوق دومیلیون‌و ۶۵۰ هزار تومانی این حداقلی‌بگیران اضافه می‌شود، تازه می‌شود پنج‌میلیون‌و ۵۸۰ هزار تومان. عددی بسیار کمتر از هزینه‌های سبد معیشت در سال ۱۴۰۱.

* یکی از اتفاقاتی که برای بازنشسته‌ها افتاده، تفاوت در افزایش حقوق‌شان است. در یک صندوق افزایش برای یک قشر حداقل ۵۷ درصد و برای دیگران ۳۷ درصد در کنار ۵۳۰ هزار تومان تصویب شده؛ اما هیئت امنای صندوق دیگر افزایش حقوق را فقط ۱۰ درصد تصویب کرده است.

* خب ملاک چه بوده که با چنین اختلافی حقوق تصویب شده؟ چگونه تصمیم‌گیری شده؟ مشکل دیگر هم ماده ۱۲۵ قانون خدمات کشوری است که به آن بی‌توجهی شده. این قانون دولت را مکلف کرده بود افزایش حقوقش طبق تورم اعلامی خود دولت باشد. با اجرائی‌نشدن این قانون، هر بازنشسته از نظر دریافتی حدود ۲۵۰ تا ۲۷۰ درصد متضرر شده است. در واقع بازنشسته‌ای که اکنون ۱۰ میلیون تومان می‌گیرد، باید حداقل ۳۰ میلیون تومان دریافت می‌کرد».

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=156328

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰