تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
4
ادعای رویترز:

ایران آماده تزریق گاز به سانتریفیوژهای IR-۶ فردو

  • کد خبر : 157049
  • 31 خرداد 1401 - 14:31
ایران آماده تزریق گاز به سانتریفیوژهای IR-۶ فردو
شورای حکام از ایران می‌خواهد که هرچه فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.

جمهوریت – خبرگزاری رویترز مدعی شد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده است ایران در حال آماده‌سازی برای تزریق گاز UF۶(اورانیوم هگزافلورید) به سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات فردو است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گزارشی منتشر کرده است که در آن گفته شده، ایران در حال آماده‌سازی برای به کار بردن سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ در تاسیسات فردو است.
رویترز مدعی است، در گزارش محرمانه آژانس که آن را رویت کرده، آمده است، «بازرسان آژانس روز یک‌شنبه تایید کردند که ایران آماده تزریق گاز هگزافلورید (UF۶)، موادی که سانتریفیوژها آن را غنی‌سازی می‌کنند، به دومین آبشار سانتریفیوژهای IR-۶ در تاسیسات فردو است.»
رویترز بر اساس این گزارش مدعی است، « ایران روز دوشنبه به آژانس اطلاع داد که غیرفعال‌سازی این آبشار، روندی که جلوتر از غنی‌سازی است و شامل تزریق گاز UF۶ به این دستگاه‌هاست، از روز یکشنبه آغاز شده است.»
رویترز همچنین مدعی شد: ایران به آژانس اطلاع نداده است که این آبشار پس از غیرفعال‌سازی تا چه درصد خلوصی غنی‌سازی را آغاز خواهد کرد. ایران پیش‌تر به آژانس اطلاع داده بود که دو آبشار IR-۶ می‌توانند  از ۵ تا ۲۰ درصد خلوص غنی‌سازی کنند.
این خبرگزاری مدعی است، در بخشی از گزارش محرمانه آژانس آمده است: آژانس هنوز هیچ‌ توضیحی از سوی ایران درباره این که ایران قرار است پس از غیرفعال‌سازی آبشار یادشده، کدام روش را برای تولید[اورانیوم غنی‌شده] به کار ببنند، دریافت نکرده‌.

ادعای رویترز در بحبوحه وقفه چند ماهه ایجاد شده در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای مطرح می‌شود که در ازای لغو تحریم‌های ایران موجب اعمال محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای آن شد.
اخیرا آمریکا و سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس قطعنامه‌ای سرزنشی را درباره همکاری ایران و آژانس در شورای حکام آژانس بین.المللی انرژی اتمی به تصویب رساندند.
در پیش‌نویس این قطعنامه آمده بود: شورای حکام از ایران می‌خواهد که هرچه فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.
ایران گفته بود پاسخش به این اقدام «قاطع و متناسب» خواهد بود.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در پی تصویب این قطعنامه از تصمیم ایران برای خاموش کردن دوربین‌های فراپادمانی نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=157049

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰