تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
6

افشاگری از روش مرموز تقلب در کنکور سراسری

  • کد خبر : 157908
  • 12 تیر 1401 - 10:21
افشاگری از روش مرموز تقلب در کنکور سراسری
خود سازمان سنجش هم نیاز به یک پالایشی دارد و هر چند سالی باید نیروهای سازمان جا به جا شوند. دلیلش هم این است که وقتی کسی در سیستمی که در آن امکان رانت وجود دارد، زیاد ماندگار می‌شود، متاسفانه وسوسه بیشتر می‌شود.

جمهوریت – یک عضو کمیسیون آموزش مجلس در واکنش به گزارش‌های مبنی بر تقلب در کنکور، می‌گوید که صرف مطرح شدن این گزارش‌ها در فضای مجازی کافی نیست و باید صحت آن بررسی شود. او همچنین با وجود این گزارش‌ها از رئیس سازمان سنجش، به دلیل استفاده از تکنولوژی برای کشف وسایل تقلب در جلسه کنکور، تشکر می‌کند.

مهرداد ویس کرمی درخصوص گزارش‌هایی که مبنی بر وجود تخلف و تقلب در کنکور ارائه شده است، عنوان کرد: «باید صحت مطلب اثبات شود، صرف اینکه مطلبی در فضای مجازی پخش می‌شود را ما نمی‌توانیم باور کنیم. بنابراین باید بررسی انجام شود تا زمانی که به نتیجه قطعی برسد. با آقای پورعباس، رئیس سازمان سنجش این مسائل را مطرح کرده‌ایم اما با توجه به اینکه کنکور در حال برگزاری است، بعد از آن از طریق رئیس سازمان سنجش و توضیحاتی که ایشان در کمیسیون آموزش خواهند داد، حتما این گزارش‌ها و ادعاها بررسی می‌شود.»

 

وی افزود: «گزارش ها و آمارهایی که به ما رسیده، حاکی از آن است که در نقاط مختلف از ورود تعدادی از افرادی که قصد بردن وسیله به سر جلسه کنکور را داشتند، ممناعت، جلوگیری و صورت جلسه هم شده است. حتما ما مطالبه خواهیم کرد که با این افراد هم طبق قانون و مقررات برخورد شود. باید یک گفتمان ایجاد شود که حمایت از افراد متخلف در کشور منفی شمرده شود. متاسفانه بعضی با حمایت از این مدل کارها به دنبال شهرت و جایگاه برای خودشان هستند، بنابراین این موضوع هم باید به عنوان یک مطالبه ملی بررسی شود. چرا که جایی که قرار است افراد با رقابت سالم به دانشگاه‌ها راه پیدا کنند، باید این عدالت از طریق سلامت آزمون برقرار شود.»

ویس‌کرمی تاکید کرد: «جای تقدیر و تشکر از سازمان سنجش کشور وجود دارد که امسال یک سری وسایل الکترونیکی را به کار گرفتند که می‌توانستند ابزارهای تقلب و تخلف را کشف کنند. کما اینکه خوشبختانه در خیلی از حوزه‌ها هم موفق شدند و این افراد هم در همان بدو ورود تشخیص دادند و صورت جلسه هم شده است. مهم این است که این صورت جلسه‌ها بدون کم و کاست و اعمال نفوذ، اعمال قانون شوند تا خدایی نکرده کسانی که ذی نفوذ هستند و بعضی‌ از آن‌ها هم مسئولیت دارند، با اعمال نفوذ نتوانند خود را از مجازات قانون کنار بکشند. حتما قانون باید به صورت یکسان و عادلانه در مورد همه اعمال شود.»

این عضو کمیسیون آموزش مجلس در توضیح خورد از ورود وسایل به جلسه کنکور، مطرح کرد: «داوطلبانی که وسیله همراه خود داشتند، بعضی از این موارد پیش از ورود به جلسه کشف شدند و اسامی‌شان صورت جلسه و ارسال شده است. ما در مورادی اطلاع داریم که این اتفاق افتاده است و امسال از دستگاه‌هایی که ابزارهای تقلب را پیدا می‌کردند، در حوزه‌های امتحانی استفاده شد و اجازه ندادند که از این گیرنده‌ها استفاده شود.»

او ادامه داد: «روش تقلب آن‌ها به این صورت بوده است که افرادی در آزمون شرکت می‌کردند که مثلا معلم زیست یا یک دانشجوی نخبه بوده و می‌توانستند بعضی از دروس را صد در صد بزنند. پس از آن در همان اوایل جلسه، کلید آزمون را به بیرون مخابره می‌کردند و از طریق این دستگاه‌ها جواب‌ها را به داوطلبان در سر جلسه می‌رسانند. اما امسال چون سازمان سنجش متوجه این روش شد، دستگاه‌های مخصوص را به کار گرفت و تخلفات را کشف و صوررت جلسه کردند. آمار دقیق را باید سازمان سنجش اعلام کند ولی در بعضی استان‌ها در هر حوزه به ده‌ها نفر می‌رسیدند. متاسفانه در امتحان‌های نهایی هم از این ابزارهای تقلب استفاده می‌کردند که مواردی کشف و صورت جلسه شده است.»

ویس کرمی خاطرنشان کرد: «به باور من برای اینکه این کار به نتیجه برسد، به جای عیب‌جویی و سیاسی کردن مسئله همه باید کمک کنیم تا کسی نتواند تقلب کند و از آن طرف از متقلب هم حمایت شود. یعنی فضا باید طوری باشد که هر کسی از متخلف حمایت می‌کند، در هر جایگاه و مقامی که هست، مجازات و به مردم معرفی شود. استفاده از تکنولوژی برای جلوگیری از تقلب کار بسیار خوبی بود که فکر می‌کنم برای اولین بار در کنکور انجام شد. در غیر اینصورت همه این افراد متقلب با دستگاه‌های خود به جلسه کنکور می‌رفتند.اقدام دیگری هم که انجام شد، قطع اینترنت در محدوده حوزه‌های امتحانی بود که این مهم ارتباطات را برای تخلف ضعیف‌تر می‌کرد. انشاالله طرح میان مدت سازمان سنجش هم این است که آزمون را الکترونیکی کند. در این صورت تقلب محال می‌شود. در واقع اگر از سوی سازمان سنجش سوالات مشکلی پیدا نکند، طبیعتا در جای دیگر کسی به سوالات دسترسی ندارد. انشاالله کنکور سراسری هم احتمالا تا سال ۱۴۰۳ به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود که در این صورت ارتباط برقرار کردن بین داوطلبان محال می‌شود؛ چرا که سوالات لحظه‌ای عبور می‌کند و امکان عکس گرفتن نیست، زمان محدود است و سوالات هم به صورت رندوم با هم همخوانی ندارد.»

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا با وجود اعتراضات خانواده‌ها و داوطلبان نسبت به وجود تقلب در کنکور و همچنین استفاده از وسایلی برای جلوگیری از تقلب اما به نظر سازمان سنجش موفق عمل نکرده است، گفت: «دو بحث را از یکدیگر جدا کنیم؛ یکی اینکه در طول زمان سازمان سنجش یک مقدار از تکنولوژی روز عقب مانده است. این جای تاسف دارد و به مدیریت فعلی هم بر نمی‌گردد. اقداماتی که من تشکر کردم اقداماتی است که مدیریت فعلی سازمان یعنی آقای پورعباس دارند انجام می‌دهند. ایشان چند بار هم در کمیسیون آموزش آمدند و توضیح دادند که در این مدت ابزارهای تقلب را بررسی کردند و با کمک سیستم‌های امنیتی، راه‌های خنثی کردن‌شان را هم پیدا کردند. انتظار داریم انشالله در سال‌های آینده اینگونه اقدامات خیلی بهتر دیده شود و این مهم بیشتر به چشم بیاید.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «معتقدم که خود سازمان سنجش هم نیاز به یک پالایشی دارد و هر چند سالی باید نیروهای سازمان جا به جا شوند. دلیلش هم این است که وقتی کسی در سیستمی که در آن امکان رانت وجود دارد، زیاد ماندگار می‌شود، متاسفانه وسوسه بیشتر می‌شود. بنابراین حتما باید این را به عنوان یک راهکار در دستور قرار دهیم. همانطور که ما برای برگزاری انتخابات گاهی مجبور می‌شویم ناظران انتخابات را جا به جا کنیم، حتما در سازمان سنجش و حتی در مراقبان سر جلسه هم این گردش نیرو باید وجود داشته باشد.»

ویس کرمی در پایان اظهار کرد: «قطعا کنکور بدون مشکل نیست ولی به هر حال باید کارشناسی شود که آیا این مشکل در حدی است که کلیت کنکور را آسیب بزند یا اینکه می‌توانیم جلوی موارد معدود را بگیریم. به هر حال مثلا در یک استان پیدا کردن ۱۰۰ دستگاه برای تقلب، تعداد قابل توجهی می‌تواند باشد. به طور طبیعی برخوردهایی که انجام می‌دهیم باید جدی، مشخص و طوری باشد که واسطه‌ها و لابی‌ها نتوانند آن را خنثی کنند. تحقق این امر حمایت همگانی از سوی دولت، مجلس، قوه قضاییه و نخبگان را می‌خواهد. بدین معنا که سازمان سنجش گاهی به تنهایی نمی‌تواند زیر بار فشارها مقاومت کند. در عین حال ابعاد این ماجرا حتما باید بررسی شود ولی چون اطلاعات ما فعلا کامل نیست و باید حتما رویش کار شود، کمیسیون آموزش و بنده به عنوان ناظر مجلس در سازمان سنجش، پیگیر هستم که انشاالله این مسائل به دقت بررسی شود و دست سودا گران که آسایش و امنیت روانی جامعه را برهم زدند، از کنکور برچیده شود.»

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=157908

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰