تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
6

ارتباط سفر بایدن به عربستان با مذاکرات هسته ای

  • کد خبر : 158338
  • 17 تیر 1401 - 9:01
ارتباط سفر بایدن به عربستان با مذاکرات هسته ای
بایدن به لحاظ مسائل داخلی کشورش نیاز دارد تا چنین سفرهایی را در منطقه انجام دهد

جمهوریت – رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که فکر نمی کنم مذاکرات به مرحله شکست رسیده باشد، گفت: امیدوار هستیم با توجه به طولانی شدن مذاکرات، انتظار افکار عمومی و ضرورت به نتیجه رسیدن کار، هرچه سریع‌تر تیم مذاکره‌کننده و آقای باقری موفق شوند کار را به نتیجه نهایی برسانند.

علاء الدین بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود نسبت به روند مذاکرات اظهار داشت: خیلی واضح است که روند فعلی درباره مذاکرات سیاسی است تا فنی، تا جایی که اطلاع دارم به لحاظ مسائل فنی توافق‌های لازم صورت گرفته اما آمریکایی‌ها از یک طرف به دلایل داخلی خودشان و از طرف دیگر فشار صهیونیست‌ها علاقه‌مند نیستند که پیشرفتی حاصل شود. در حالی که با توجه به انتخابات پیش رو باید تلاش کنند تا این کار به یک نتیجه برسد.

وی درباره برگزاری نشست در دوحه نیز ابراز عقیده کرد: وین جایگاه بین‌المللی و شناخته‌شده‌تری نسبت به دوحه دارد و مسبوق به سابقه است، ضمن این که پیشینه طولانی در ارتباط با مذاکرات هسته ای نیز دارد. این که چرا دوحه انتخاب شد برای بنده هم جای سوال دارد اما در هر صورت امیدوار هستیم با توجه به طولانی شدن مذاکرات، انتظار افکار عمومی و ضرورت به نتیجه رسیدن کار، هر چه سریع تر تیم مذاکره کننده و آقای باقری موفق شوند کار را به نتیجه نهایی برسانند.

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: باید در نظر داشته باشیم اگر مجددا بازی آمریکایی‌ها ادامه پیدا کرد، دلیلی ندارد که بخواهیم همچنان معطل آن ها بمانیم، ما باید در  جهت منافع ملی خودمان اقدام کنیم.

بروجردی در ادامه درباره این که پس از نشست دوحه صحبت از شکست در روند مذاکرات در میان رسانه ها و افکار عمومی مطرح شد، گفت: زمانی می توانیم اعلام کنیم مذاکرات به شکست منجر شده که طرفین به این جمع بندی برسند و اعلام کنند کار به بن‌بست رسیده و ادامه مذاکرات بی فایده است، اما فکر نمی کنم به چنین مرحله ای رسیده باشیم. در هر حال مذاکرات راه مناسب برای خروج از بن‌بست بوده و از منطق قوی برخوردار است.

وی همچنین در ارزیابی خود از برگزاری مجدد مذاکرات نیز اظهار داشت: معمولا رسم بر این است قبل از انجام مذاکره، توافق های لازم برای به نتیجه رسیدن صورت می گیرد، سپس طرفین وارد مذاکره می شوند انتظار می رود علی الاصول چینین اقداماتی انجام شود.

این نماینده پیشین مجلس درباره تاثیر سفر بایدن به منطقه به ویژه عربستان قبل از برگزاری مجدد مذاکرات هم گفت: بایدن به لحاظ مسائل داخلی کشورش نیاز دارد تا چنین سفرهایی را در منطقه انجام دهد. اما تصور نمی کنم ارتباط مستقیمی با رویه مذاکره داشته باشد شاید هم بایدن ترجیح می دهد بعد از انجام این سفر و دریافت نقطه نظرات کشورهای منطقه دستور نهایی شدن مذاکره یا توافق را صادر کند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=158338

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰