تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
4

تقویت امید به «اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی» و «جلوگیری از انحراف بودجه» با دیوان محاسباتی چالاک

  • کد خبر : 159396
  • 30 تیر 1401 - 21:28
تقویت امید به «اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی» و «جلوگیری از انحراف بودجه» با دیوان محاسباتی چالاک
ارائه پیش از موعد دیوان محاسبات در ارائه گزارش تغریغ بودجه ۱۴۰۰ به مجلس گامی بزرگ برای عارضه یابی نظام بودجه ریزی و اصلاحات ساختاری آن است و دیوان با این اقدام تحسین برانگیز نشان داد که با انجام امور بر اساس روش‌های علمی و پرهیز از سیاسی‌بازی، جایگاه واقعی خود را پیدا کرده تا مجلس بتواند نقش نظارتی خود را بهتر ایفا کند

جمهوریت : تفریغ بودجه؛ نتیجۀ نهایی نظارت بعد از خرج و نوعی حسابرسی کلی عملیات مالی دولت و نشانه درجۀ تطبیق یا عدم تطابق عملیات انجام شده توسط دولت بر مبنای محاسبات پیش بینی شده است.

بر اساس اصل ۵۵ قانون اساسی؛ دیوان محاسبات به کلیه حساب های وزارتخانه‌ها، مؤسسات‌، شرکت های دولتی و سایر دستگاه هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد رسیدگی یا حسابرسی می‌نماید که هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف‌ رسیده باشد. دیوان محاسبات‌، حسابها و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمع‌آوری و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام‌ نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌نماید. این گزارش ‌باید در دسترس عموم گذاشته شود.

مجلس شواری اسلامی برای تأمین نیازهای مردم به عنوان وکیل آنها به دولت مأموریت می دهد قانون بودجۀ کل کشور را مطابق با مقررات مربوط اجرا کند و مأمور باید گزارش کارخود را تحت عنوان صورت حساب عملکرد بودجۀ سالانۀ کشور که همان عملکرد مالی دولت است به دیوان محاسبات کشور و هیات وزیران ارسال و دیوان محاسبات نیز به عنوان عامل کنترل کننده مجلس شورای اسلامی گزارش تفریغ بودجه را به مجلس تقدیم کند.

گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰ باید آذر یا دی ماه ۱۴۰۱ توسط دیوان محاسبات به مجلس ارائه می شد اما مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات امروز با انتشار توئیتی اعلام کرد: به یاری خداوند متعال، زحمات همکارانم در دیوان پرافتخار محاسبات به سرانجام رسید و گزارش تفریغ بودجه۱۴۰۰ شش ماه قبل از موعد قانونی در پایان تیرماه آماده ارایه به مجلس شد.

تفریغ بهنگام، چراغ راه دولت و مجلس دراصلاح ساختار بودجه و افزایش انضباط مالی و تدوین بودجه کارآمدتر و اثربخش‌تر است.

پس از انتشار توئیت رئیس دیوان محاسبات کشور برخی نمایندگان با انتشار توئیت از این اقدام مثبت دیوان محاسبات تشکر کردند که در این ادامه این گزارش می‌خوانید:

دیوان محاسبات ۶ ماه زودتر از موعد تفریغ ۱۴۰۰ را ارائه کرد

مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با انتشار توئیتی یادآور شد که از مهمترین اثرات ارائه زودهنگام گزارش‌های تفریغ، ارتقای بهره‌‌وری و اثربخش نمودن تصمیمات قانونگذاران است.

به حمداللهدیوان محاسبات با ارائه ۶ ماه زودتر از موعد تفریغ ۱۴۰۰، گامی اساسی در این زمینه برداشته است.

 به مهرداد بذرپاش و همکارانش در این نهاد نظارتی خدا قوت می‌گوییم.

روش‌های علمی و پرهیز از سیاسی‌بازی، دیوان محاسبات را به جایگاه واقعی خود برگردانده است

سیدمحسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده مردم تهران نیز در توئیتی بیان کرد که تلاش‌های بی‌وقفه کارشناسان دیوان محاسبات و راهبری آقای بذرپاش منجر به نقش‌آفرینی موثر این نهاد نظارتی شده است.

انجام امور بر اساس روش‌های علمی و پرهیز از سیاسی‌بازی، دیوان محاسبات را به جایگاه واقعی خود برگردانده تا مجلس بتواند نقش نظارتیِ خود را بهتر ایفا کند.

تعاریف رهبر حکیم انقلاب از دیوان محاسبات و مدیریت آن بی دلیل نبوده است

احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده مردم تهران هم از جمله نمایندگانی است که به اقدام زودهنگام رئیس دیوان محاسبات واکنش نشان داد و با انتشار توئیتی تاکید کرد که اقدامات تحولی دیوان محاسبات در دوره جدید وریاست دکتر مهرداد بذرپاش که آخرین آن، گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰، شش ماه قبل از موعد قانونی است؛ نشان داد که تعاریف رهبر حکیم انقلاب ازاین نهاد ومدیریت آن بی دلیل نبوده است

خداقوت به همه همکاران دیوان محاسبات.

#دیوان_مردم_پایه_فناورانه

تاثیر مثبت ارائه پیش از موعد گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰ در تدوین بودجه جدید

سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه و نماینده مردم تهران هم با انتشار توئیتی بیان کرد که دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مهم مجلس در دوره جدید انصافاً کارآمد ظاهر شده و به همین دلیل نیز عملکرد آن مورد تحسین رهبر انقلاب قرار گرفت.

حالا ارائه ۶ماه پیش از موعد گزارش تفریغ بودجه۱۴۰۰ رکورد جدیدی برای دیوان است که در تدوین بودجه جدید بسیار به دولت و مجلس کمک خواهد کرد.

چابکیدیوان محاسبات ستودنی است

معصومه پاشائی بهرام نماینده مردم مرند و جلفا و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با انتشار توئیتی اقدام دیوان محاسبات را ستود و یادآور شد که ارائه سریع گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰، ۶ ماه قبل از مهلت قانونی یعنی عارضه یابی زود هنگام نظام بودجه ریزی و درمان آن توسط مجلس.

چابکیدیوان محاسبات ستودنی بوده، ولی باید دقت کنیم، کیفیتِ کار کارشناسی، در این میان فدای سرعت عمل نشده باشد.

تعجیل قابل تحسین دیوان در ارائه تفریغ بودجه ۱۴۰۰ قدمی سترگ است

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه و عضو کمیسیون اقتصادی از جمله نمایندگانی بود که با انتشار توئیتی با اشاره به اقدام موثر دیوان محاسبات بیان کرد که تفریغ بودجه؛ نماگری قابل اعتماد برای سنجش کیفیت بودجه ریزی، اثر بخشی تبصره ها، نحوه تخصیص و اجرای قانون بودجه و نیز میزان واقعی بودن ارقام  بودجه است.

تعجیل قابل تحسین دیوان در ارائه تفریغ بودجه ۱۴۰۰ قدمی سترگ است در عارضه یابی نظام بودجه ریزی و اصلاحات ساختاری آن توسط مجلس.

مهرداد بذرپاش در هر جایگاهی که قرار گرفته منشأ تحول بوده است

محسن علیزاده نماینده مردم سپیدان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با انتشار توئیتی مطرح کرد که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر نمایندگان مجلس فرمودند؛

دیوان محاسبات در این سال‌های اخیر چابک، فعال و خوب شده است

این یعنی مهرداد بذرپاش در هر جایگاهی که قرار گرفته منشأ تحول بوده است.

برای این دوست پرافتخار و انقلابی در دیوان محاسبات کشور آرزوی سربلندی و موفقیت بیشتر می کنم.

بازوی نظارتی مجلس چالاک‌تر و قوی‌تر از همیشه شده است

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتشار توئیتی این گونه نوشت: نظارت همزمان بر بودجه ۱۴۰۱ و ارائه گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰ در کوتاه ‌ترین زمان ممکن به مجلس، از افتخارات مجلس یازدهم و رئیس و مدیران و کارکنان دیوان محاسبات است و عامل اصلی در جلوگیری از انحراف بودجه و تخلف از قانون خواهد بود.

بازوی نظارتی مجلس چالاک‌تر و قوی‌تر از همیشه شده است

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=159396

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰