تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
3

شلیک به نماد صلح و عقلانیت ژاپن

  • کد خبر : 159412
  • 02 مرداد 1401 - 2:08
شلیک به نماد صلح و عقلانیت ژاپن
در روزهای اخیر، جهانیان در بهت و افسوس از خبر ترور جناب آقای آبه شینزو نخست وزیر سابق کشور ژاپن هستند. بهت و حیرت از آن منظر که ژاپن پرچم دار صلح و دوستی و آرامش، نمونه کم نظیر امنیت، امروز شاهد فاجعه ای جبران ناپذیر است.

جمهوریت: در روزهای اخیر، جهانیان در بهت و افسوس از خبر ترور جناب آقای آبه شینزو نخست وزیر سابق کشور ژاپن هستند. بهت و حیرت از آن منظر که ژاپن پرچم دار صلح و دوستی و آرامش، نمونه کم نظیر امنیت، امروز شاهد فاجعه ای جبران ناپذیر است.

احمد دنیانور
عضو هیئت مدیره و دبیر انجمن دوستی ایران و ژاپن

مردم ژاپن از آغازین روزهای زندگی خود و به قدمت تاریخ، درگیر حوادث قهری همچون زلزله و سیل و رانش زمین بوده و هستند و به جهانیان نشان داده اند که ترس و واهمه ای از مقابله با آن ها ندارند و به سر انگشت تدبیر و مدیریت از سویی و از سویی دیگر با تلاش و پشتکار تک تک آن ها در جامعه در برابر آن خم به ابرو نیاورده اند. ولیکن امروز فاجعه عمیق تر و دردآورتری از حوادث قهری است که انسان ها هیچ نقشی در آن ندارند. امروز یک شهروند ژاپنی با برنامه ریزی قبلی به یک شهروند والامقام که استوره صلح طلبی، آرامش و دوستی است، شلیک کرده است. امروز ژاپن از آن منظر در شوک قرار گرفته که چنین تجربه تلخی را تجربه نکرده بود و از آن نظر با هزاران سئوال بی پاسخ در بهت و حیرت فرورفته که شلیک به امنیت، اعتماد عمومی، صلح طلبی و شاید بتوان گفت این شلیکی بود به تمام آرمان های یک ملت به تمام آن چه به آن افتخار می کند و حمله ای بود به تمام آن چه که تک تک مردم و اجزاء جامعه برای ساختنش عمر خود را مصروف آن کرده بودند.

اینک توجه به یک نکته ضروری است چرا که آقای آبه شینزو نه تنها فرد بااهمیتی در ژاپن و برای مردم ژاپن بود، بلکه فردی باارزش برای جامعه جهانی بود. او رهبری مصلح، توسعه گرا، عاقل و خردمند بود. او که در خانواده ای شناخته شده با سوابق درخشان پدرش به دنیا آمد و در آن فضا رشد کرده بود، از یک سو بر بحران های اقتصادی و اجتماعی فائق آمد، از سویی دیگر حادثه سونامی و نیروگاه فوکوشیما را به سادگی اما با تلاش و سخت کوشی مدیریت کرد. روابط کشورش با جامعه بین الملل را رشد داد، به گونه ای که دوران او را دوران طلایی روابط بین الملل ژاپن می شناسند. در بحران کره شمالی مدبرانه هر نوع خطری را از منافع کشورش دور ساخت. در تغییرات ژئوپلوتیک اقتصادی و ظهور اژدهای اقتصادی چین و تهدید بالقوه آن بر تجارت و اقتصاد ژاپن، اقتصاد کشورش را به خوبی مدیریت کرد و به راستی رهبری فهیم و دلسوز و مدیری توانمند بود که عقلانیت را سرلوحه خود و دولتمردانش قرار داده بود. از شعار و پرحرفی پرهیز داشت و فردی عملگرا و نتیجه گرا بود.

شاید بدشانسی و بداقبالی از سویی و حادثه خواندن این واقعه از سویی دیگر آرامش و التیامی باشد بر یک جراحت دردناک و زخم بی پایان؛ اما ژاپن و مردم پرتلاش و سختی کشیده آن و ملت خود ساخته آن همچون ققنوس یک بار دیگر از ژرفای خاکستر و غبار چنین حادثه دردناکی و مصیبت ناباورانه ای بر خواهد خواست و آن اعتماد و اعتبار و امنیت را دوباره خواهد ساخت و نام عالیجناب آبه شینزو تا ابد در ژاپن با نام نیک و به نماد دوباره ساختن در تاریخ ثبت خواهد شد.
بلند آوازه باشی ژاپن!

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=159412

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰