تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
10

پذیرش محرومیت ایران از انرژی هسته‌ای در برجام 

  • کد خبر : 159448
  • 01 مرداد 1401 - 11:21
پذیرش محرومیت ایران از انرژی هسته‌ای در برجام 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از اجرای برجام تحریم‌ها نه تنها کم‌تر نشد بلکه بیش‌تر هم شد، گفت: بعد از برجام تحریمی برداشته نشد که بخواهد بازگردد.

جمهوریت – حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اظهارات روز گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر ابراز نگرانی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران پس از خروج از برجام گفت: موضوعی که بارها ثابت شده این است که متأسفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابزار دست کشورهای آمریکایی است و ما این موضوع را در قطعنامه اخیر شورای حکام این آژانس یکبار دیگر مشاهده کردیم.

وی افزود: آمریکا و متحدانش وقتی در جنگ جهانی دوم پیروز می‌شوند، سازمان ملل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تاسیس می‌کنند تا بتوانند اهداف استکباری خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از این طریق تامین کنند. درست است در سازمان ملل همه کشورها عضویت دارند، اما موسسین این سازمان شورای امنیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سازمان ملل ایجاد کردند و برای خود در این شورا حق وتو در نظر گرفتند.

نایب رئیس کمسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: همین کشورهای استکباری پس از دستیابی خود به انرژی هسته‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تاسیس کردند تا بتوانند بر دیگر کشورها در این حوزه کنترل داشته باشند.

نبویان خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۴ ان‌پی‌تی هر کشوری حق دارد در حوزه هسته‌ای تحقیق و توسعه، تولید و بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای داشته باشد و تنها قید آن این است که این فعالیت‌های هسته‌ای باید صلح‌آمیز باشد و مرجع تشخیص صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی، آژانس است.

وی افزود: آمریکا به شاه رآکتور تهران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داده بود که سوخت آن اورانیوم ۹۳ درصد است. پس اورانیوم تا غنای ۹۳ درصد می‌تواند برای مصارف صلح‌آمیز مورداستفاده قرار گیرد، اما پس از انقلاب اسلامی آمریکا این فشار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علیه ملت ایران اعمال کرد که ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستیابی به این حق خود محروم سازد.

* پذیرش محرومیت ایران از انرژی هسته‌ای در برجام 

نایب رئیس کمسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: متاسفانه در بند «ک» برجام آقایان ظریف و روحانی پذیرفتند که ملت ایران در بحث دستیابی به انرژی صلح‌آمیز استثناست و بر این اساس ملت ایران از دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای محروم می‌شوند.

نبویان خاطرنشان کرد: اگر طبق گزارش آژانس تخلفی صورت گرفته باشد این تخلف به شورای حکام و پس از تصویب به شورای امنیت می‌رود و از این طریق آمریکا تحریم‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که می‌خواهد علیه کشور مورد نظر که الان ایران است اعمال می‌کند.

وی افزود: بین سال‌های ۸۵ تا ۸۹ هفت قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رسید، که در همه این قطعنامه‌ها تصریح شده که این قطعنامه بر اساس گزارش آژانس صادر شده است و این بدان معناست که آژانس ابزاری است در دست آمریکا تا یک کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت فشار قرار دهد.

نایب رئیس کمسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: به ما گفتند که پروتکل الحاقی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کنید، ما هم این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کردیم اما در مقابل بنا بود تحریم‌ها علیه ایران نیز برداشته شود. امروز سؤال این است؛ ما تا کی باید پروتکل الحاقی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کنیم و تحریم‌ها کی برداشته می‌شود؟

نبویان با بیان اینکه آژانس و شورای حکام ابزار دست آمریکا هستند، خاطرنشان کرد: پنج کشور در شورای امنیت هستند که حق وتو دارند و همین پنج کشور در شورای حکام برای خود این حق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قائل شده‌اند که بمب اتم داشته باشند، ولی کشورهای دیگر نباید این بمب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشند.

وی با اشاره به گزارش ادعایی رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و ارائه آن آژانس گفت: آژانس بر اساس این گزارش خواستار بازدید از مراکز مربوطه شد و گفتیم که آژانس اسناد و مدارکش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درباره غیرصلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای این مراکز ارائه کند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: دبیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی دو سه روز قبل از آنکه گزارش خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه کند به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد و این نشان می‌دهد که گزارش آژانس، گزارشی کاملا سیاسی است تا ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت فشار قرار دهد.

* دسترسی آژانس به دو مکان هسته‌ای در دولت روحانی

نبویان خاطرنشان کرد: اواخر دولت آقای روحانی بود که آقای عراقچی در شورای عالی امنیت ملی اصرار داشت که ما دسترسی‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از مراکز هسته‌ای‌مان به آژانس بدهیم و می‌گفت که ما اگر دسترسی یک یا دو مکان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آژانس بدهیم دیگر فشارها برداشته خواهد شد و پرونده ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهند بست.

وی افزود: این درخواست آژانس برای دادن دسترسی طبق گزارش رژیم صهیونیستی به آژانس بود و دولت آقای روحانی هم این دسترسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داد. وقتی که دسترسی به اولین مکان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دولت آقای روحانی داد، آنها گفتند دسترسی دوم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم می‌خواهیم، وقتی دسترسی دوم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم دادند؛ آنها درخواست دسترسی به دو مکان دیگر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم مطرح کردند.

نایب رئیس کمسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: آقای عراقچی باید پاسخ دهد که چرا پای دشمنان ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کشور باز می‌کند و همچنین گلایه و سوالی از دبیر شورای عالی امنیت ملی، آقای شمخانی دارم و آن اینکه منابع اسناد و ادعاهای رژیم صهیونیستی در باره مراکز هسته‌ای ایران کجاست و آن‌ها این اسناد ادعایی را از کجا تهیه می‌کنند؟ خوب است ایشان در این باره به ملت ایران پاسخ دهند.

نبویان با بیان اینکه این زمینه‌سازی‌های دولت قبل درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، زبان آژانس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درازترکرده، گفت: دولت قبل می‌گفت که آمریکا در شورای حکام قول داده که اگر دسترسی به دو مکان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آنها بدهیم، دیگر ادعایی نخواهند داشت.

وی افزود: یکی از اماکنی که دسترسی آن به آژانس داده شده بود جابربن حیان بود، و آژانس در آن زمان گفت که دیدیم و کار تمام شد، اما در گزارش اخیری که آژانس ارائه کرده، عنوان کرده که مرکز جابربن حیان برای ما جای سوال دارد.

نماینده تهران اظهار داشت: آژانس و غربی‌ها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و نباید به آنها دسترسی داد. زیاده‌خواهی‌های آنها تمام‌شدنی نیست.

نبویان خاطرنشان کرد: سرنوشت پرونده ما در شورای حکام نهایتا می‌خواهد این گونه شود که پرونده به شورای امنیت برود و شورای امنیت هم قطعنامه علیه ما صادر کند و تحریم‌های قبلی بازگردد.

وی افزود: سوال اینجاست که اولا در این چند سال مگر تحریمی برداشته شد که بخواهد برگردد، بعد از اجرای برجام تحریم‌ها نه تنها کمتر نشد و بیشتر هم شد و تحریمی برداشته نشد که بخواهد بازگردد. علاوه بر این تحریمی نمانده که بخواهند علیه ایران اعمال کنند. پس خبرسازی و فضاسازی در مورد شورای حکام و شورای امنیت بیهوده است.

* اجرای تعهدات فراپروتکلی آژانس در دولت روحانی

عضو کمسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: ما در چند سال گذشته و در دولت آقای روحانی نه تنها پروتکل الحاقی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کردیم، بلکه تعهدات فراپروتکلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز اجرایی کرده‌ایم. تعهدات فراپروتکلی فقط در مورد صدام اجرایی شد و آقای ظریف و آقای روحانی رفتند و تعهد دادند که موارد و مسائلی که در مورد صدام اجرایی شده بود در مورد ملت ایران هم اجرایی شود.

نبویان خاطرنشان کرد: به دولت و سازمان انرژی اتمی توجه می‌دهم که فقط قانون مجلس درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کنند. در قانون مجلس هم آمده که نباید در اجرای تعهدات جاده یکطرفه باشد و طرف مقابل نیز باید به تعهدات برجامی‌اش عمل کند و ما باید تعهدات آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راستی‌آزمایی کنیم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=159448

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰