تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
8

تاکتیک آشنای احمدی نژاد برای حذف نشدن از سیاست

  • کد خبر : 159968
  • 09 مرداد 1401 - 23:19
تاکتیک آشنای احمدی نژاد برای حذف نشدن از سیاست
موضوعات مذهبی دستمایه سیاست‌بازی احمدی‌نژاد

جمهوریت – قرن نو نوشت : احمدی‌نژاد در تلاش برای مطرح‌کردن خود و ماندگاربودن در سرخط خبری رسانه‌هاست. فرقی نمی‌کند بهانه‌اش نامه‌نگاری با پوتین و زلنسکی باشد یا طرح ادعای کرد و آذری‌بودن پیامبران.

نُه سال از حضور احمدی‌نژاد در رأس دولت پایان یافته؛ اما سؤال اینجاست که چرا همانند دوره حضورش در پاستور جنجال‌سازی می‌کند؟ برخی بر این باور بوده و هستند که او به‌دنبال بازگشت به پاستور است و قصد باج‌گیری از نظام را دارد و می‌خواهد با چالش‌سازی برای ساختارهای حاکمیتی در آینده انتخابات، به نفع خود عمل کند؛ اما گویا این بار کمربند انتحاری را بسته و بنا دارد سیاست همه یا هیچ را در قدرت دنبال کند.

موضوعات مذهبی دستمایه سیاست‌بازی احمدی‌نژاد

احمدی‌نژاد طی روزهای اخیر در جمع هوادارانش در زنجان گفته بود که حضرت ابراهیم کرد و حضرت زرتشت آذری بوده‌اند. وی در ادامه با اشاره به تاریخ تمدن ایران بر این نقطه‌نظر خود تأکید می‌کند و با استفاده از علائق قومی و مذهبی مردم تلاش کرده تا بتواند روزنه‌ای در قلب مردم باز کند؛ اما سؤال این است که اصولاً اینکه پیامبران آیینی از کدام سرزمین برخاستند و به کدام کشور تعلق دارند چه موضوعی را ثابت می‌کند؟

البته این اولین بار نیست که احمدی‌نژاد و بهاری‌ها موضوعات مذهبی را دستمایه سیاست‌بازی‌های خود می‌کنند. آن‌ها در گذشته نیز بازی‌های متعددی در این باره به‌راه انداخته بودند که از جمله می‌توان به ادعای آنها درباره تلاش غرب برای دستگیری حضرت صاحب زمان و هشدار آن‌ها اشاره کرد.

 

دست و پا زدن برای ماندن در خط خبری رسانه‌ها

اگرچه اقدامات و رفتارهای نسنجیده و تندروی‌های احمدی‌نژاد در گذشته تبعات سیاسی داخلی و بین‌المللی ناخوشایندی داشت؛ اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که او می‌کوشد تا بر خط خبری باقی مانده و برای دستیابی به اهداف آتی از خاطره‌ها به‌ویژه در میان نسل‌های جوان‌تر حذف نشود.

ازاین‌روست هر بار نسخه به‌روزشده از سیاست‌های جنجالی خود را رو می‌کند. یک روز تعریف و تمجیدهای دوازده سال گذشته مدل ایتالیایی از وی وایرال شبکه‌های اجتماعی می‌شود و روز دیگر انتقادات به شرایط و نحوه مدیریت در عرصه‌های مختلف کشور را در برنامه‌های خود می‌گذارد.

به‌عنوان مثال او در بخشی از اظهارات خود در انتقاد از سیاست‌های امر به معروف جاری این روزهای دولت رئیسی گفته است: متأسفانه امروز برخی به دنیا این پیام را منتقل می‌کنند که برای اقناع ابتدائیات در نسل‌های جدید از قوه قهریه استفاده می‌کنند، این پیام خوشایندی نیست.

این درحالی است که دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد یکی از انتقادبرانگیزترین دوران در تاریخ جمهوری اسلامی بوده و سختگیری‌ها و خلف وعده‌های او در آن زمان به اوج رسید. بنابراین باید برنامه تصویرسازی خود را اجرا و حافظه تاریخی مردم ایران را از آنچه در گذشته روی داده پاک کند.

زیر ذره‌بین‌بردن رفتارهای احمدی‌نژاد نشان می‌دهد که او به‌دنبال موج‌سواری بر توده‌های مردمی است و می‌خواهد بر متن جامعه سوار شده و خود را تافته جدابافته از دیگر مسئولان نشان دهد. او همچنین تلاش دارد که خود را یک حزب یک‌نفره نشان دهد؛ خصوصاً این روزها که مردم گرایشی به احزاب رسمی کشور ندارند.

احمدی‌نژاد حذف می‌شود؟

اما گمانه‌زنی‌ها نیز از حذف احمدی‌نژاد به‌عنوان شاگرد دردسرساز از مجمع تشخیص مصلحت خبر می‌دهد. محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دراین‌باره گفت: احمدی‌نژاد حرف‌هایی را می‌زند که خیلی مطابق با روال عادی سیاسیون نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی از آقایان به‌دنبال این هستند که جنجال جدید راه بیفتد، افزود: آمدن و نیامدن را ساده تحلیل نکنید ممکن است که در مجمع یک زمان مصلحت‌های بزرگ‌تری وجود داشته باشد.

احمدی‌نژاد همان است که بود

در نهایت فراموش نکنیم که احمدی‌نژاد همان احمدی‌نژاد است و روحیه و رویکرد سیاسی‌اش تغییری نکرده است. اگر امروز این‌چنین به نقد سیاست‌های دولت می‌پردازد و آن را زیر سؤال می‌برد، تلاشی بر این است که مردم آنچه که او در گذشته انجام داده فراموش کنند. احمدی‌نژاد هیچ‌گاه در مقابل رفتار خود پاسخگو نبوده و اگر اکنون شیوه منتقدین را در پیش گرفته و چهره بدون روتوش خود را به نمایش گذاشته تلاشی برای ورود به پاستور است و بس!

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=159968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰