تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
3

گزارش شوکه‌کننده از فاجعه مهندسی در متروپل

  • کد خبر : 160428
  • 15 مرداد 1401 - 19:09
گزارش شوکه‌کننده از فاجعه مهندسی در متروپل
بیش از ۲۵ ستون از ۱۰۰ ستون طراحی شده برای ساختمان متروپل حذف شده است.

جمهوریت – تسنیم نوشت : در گزارش اولیه دلایل حادثه ریزش ساختمان متروپل ده‌ها تخلف ریز و درشت توسط دستگاه‌های ذی‌ربط کشف شده و مناطق آزاد و وزارت راه دولت روحانی به صف متخلفان اضافه شده‌اند.

بیش از ۲۵ ستون از ۱۰۰ ستون طراحی شده برای ساختمان متروپل حذف شده است. تخلفات متعدد مهندسان ناظر و سازمان نظام مهندسی در این پروژه یکی دیگر از مواردی است که در گزارش کمیسیون عمران مجلس به تفصیل به آن پرداخته شده است.

طراحی اولیه پروژه ظاهرا توسط شرکتی به نام «مهندسین مشاور نقشیاد» صورت گرفته است که پروانه اشتغال شخص حقیقی مدیر عامل شرکت بیش از ۱۰ سال تمدید نشده است. از این رو شرکت مذکور برای فعالیت در ساخت و ساز شهری و روستایی فاقد صلاحیت محسوب می‌شود. شرکت مذکور طی بیانیه ای اعلام داشته که «نقشه‌های تهیه شده توسط این مهندسین مشاور برای پروژه الماس شهر که بعدها به متروپل تغییر نام یافت به طور کلی تغییر کرده است و نقشه دیگری با سطح اشغال بزرگتر، ۳ طبقه بیشتر و تغییرات عمده در ستون‌گذاری با حذف بیش از ۲۵ ستون از ۱۰۰ ستون طراحی شده توسط این مشاور، حذف ۲ درز انقطاع، تغییر سیستم سقف به وافل و بزرگ شدن دهانه‌ها تا بیش از ۱۶ متر که توسط افراد یا گروه‌های دیگری طراحی شده، ساخته شده است.»

کمیسیون عمران مجلس در بخشی از این گزارش برخی تخلفات محرز را عدم ارائه گزارش توقف کار توسط سامان نظام مهندسی ساختمان آبادان و راه و شهرسازی به شهرداری، عدم توقف کار توسط شهرداری آبادان و اداره مسکن و شهرسازی با توجه به تخلفات اجرایی و اداری پروژه متروپل و عدم درخواست شهرداری آبادان از اداره مسکن و شهرسازی استان خوزستان مبنی بر ارائه حدود صلاحیت شرکت‌های مشاور و مهندسین ناظر جهت اخذ نظارت، طراحی و اجرا پروژه متروپل اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=160428

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰