تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
4

تغییرات خبر صداوسیما در طرح تحول رسانه ملی

  • کد خبر : 160699
  • 18 مرداد 1401 - 23:34
تغییرات خبر صداوسیما در طرح تحول رسانه ملی
امروز هجدهم مرداد ماه 1401 پس از سالیان سال مراسمي به مناسبت روز خبرنگار در صدا و سيما برگزار شد، درست در سیصد و چهاردهمين روز از انتصاب آقای پیمان جبلی در جایگاه ریاست سازمان صدا و سیما که با سند طرح تحول کار خود را آغاز کرد

جمهوریت – عاطفه تلقانی خبرنگار صدا و سیما نوشت :

۷ مهرماه ۱۴۰۰ برای پنجمین بار در طول اشتغالم در شبکه خبر بود که شاهد انتصاب رئیس صدا و سیما بودم. دکتر پیمان جبلی را از زمانی که سرکلاس هایش می نشستم، می شناختم. بیش از سایر اساتیدی که در محضرشان خبر آموخته بودم، پر شور و اشتیاق دیده بودمش اما این برمی گشت به بیست سال پیش!
ماه مهر به آخر نرسیده، معاون سیاسی هم منصوب و موضوع طرح تحول در معاونت سیاسی مطرح شد. حرف جدیدی نبود؛ پیش از این هم شنیده بودیم که قرار است شاهد تغییراتی باشیم. طی همه این سال ها مدیران جا به جا شده بودند اما ساختار تغییری نکرده بود و کارکنان معاونت سیاسی در هر دوره ای کمافی السابق به کار خود ادامه می دادند. فکر می کنم بیست و پنجم مهر بود که از سامانه روابط عمومی معاونت سیاسی یک پیامک دریافت کردیم. معاون سیاسی از کارکنان این معاونت درخواست کرده بود که پیشنهادات خود را در خصوص طرح تحول به اشتراک بگذارند.

تحول، دَوران کامل، چرخش!
باور کردنی نبود اما اتفاق افتاد و یک انقلاب در ساختار اداری معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما به وقوع پیوست.
البته مدت زیادی نگذشته و برای قضاوت کردن خیلی زود است! شاید به قول آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور که در مراسم تکریم خبرنگاران در سالن همایش های صدا و سیما سخنرانی می کرد باید سال ها بگذرد تا ابعاد مختلف اجرای طرح تحول در معاونت سیاسی صدا و سیما نمود یابد.
در طرح تحول معاونت سیاسی اگرچه با همه مواجهه ای همگون صورت گرفت اما کارکنان این معاونت دو گروه با دو ساختار فکری متفاوت بودند. خبرنگاران در میدان و سایر کارکنان این معاونت که در ستاد کار می کردند. اگرچه ناممکن به نظر می رسید اما تحریریه خبرنگاران شبکه خبر با خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما ادغام شد و خبرنگاران از حوزه ای به میزی تخصصی منتقل شدند.
در مدت بسیار کوتاهی ساختمان شبکه خبر هم که از سال ۷۸ به بعد هیچ روزی را بدون حضور دبیران و سردبیران پخش اخبار،کارکنان رژی و البته خبرنگاران ندیده بود، تخلیه شد. کاملا تخلیه شد و همه کارکنان به ساختمان شیشه ای منتقل شدند.


از کارکنانی که همه عمر خود را در اتاق های شیشه ای «واسطه میان خبرنگار و مخاطب» بودند انتظار می رفت در قامت خبرنگار مرحله جدیدی از زندگی حرفه ای خود را آغاز کنند.

امروز هجدهم مرداد ماه ۱۴۰۱ پس از سالیان سال مراسمی به مناسبت روز خبرنگار در صدا و سیما برگزار شد، درست در سیصد و چهاردهمین روز از انتصاب آقای پیمان جبلی در جایگاه ریاست سازمان صدا و سیما که با سند طرح تحول کار خود را آغاز کرد.
از چگونگی اجرای طرح تحول در سایر معاونت های صدا و سیما اطلاعی ندارم اما امروز در مراسم روز خبرنگار شاهد دستاورد چند ماهه اخیر همکارانم و اثربخشی آن در سطوح مختلف مدیریتی در سطح کلان کشور بودم. هنگام تماشای گزارش های ۱۰۰ ثانیه ای هر یک از گروه های تخصصی خبرگزاری صدا و سیما به فراز و فرودهایی فکر کردم که همکاران دبیر و سردبیرم تا خبرنگار شدن طی کرده بودند. همان کسانی که تا چند ماه پیش صرفا یک واسطه بودند میان خبرنگاران و مخاطبان! با خودم گفتم پروانه شدن درد دارد اما حلاوتش ماندگار است.

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=160699

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰