تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
8

نخستین واکنش آمریکا به پاسخ برجامی ایران

  • کد خبر : 162810
  • 11 شهریور 1401 - 12:32
نخستین واکنش آمریکا به پاسخ برجامی ایران
آمریکا اعلام کرد پاسخ ایران در چارچوب مذاکرات هسته ای را دریافت کرده و آن را "غیرسازنده" می داند.

جمهوریت : سخنگوی وزارت خارجه ایران پنجشنبه شب از ارسال پاسخ ایران به پیام امریکا درباره پیش نویس توافق احیای برجام خبر داد.

اتحادیه اروپا پیش نویس احیای برجام را تهیه کرده است و هم اکنون، ایران و امریکا درباره آن به رد و بدل پیام می پردازند. این رفت و آمد پیام ها از طریق اتحادیه اروپا انجام می شود.

“فدیدانت باتیل” سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: “می توانیم تایید کنیم پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کردیم. ما آن را بررسی می کنیم و از طریق اتحادیه اروپا، پاسخ آن را خواهیم داد اما متاسفانه، پاسخ ایران، غیرسازنده بود”.

قبل از این جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده بود احیای برجام در “چند روز آینده” انجام شود.

اتحادیه اروپا در ۸ آگوست متن نهایی پیش نویس توافق احیای برجام را ارائه کرده بود که حالا دو کشور ایران و امریکا درباره آن در حال گفتگوی غیرمستقیم هستند. ایران درباره این متن، پیشنهاداتی ارائه کرد و امریکا هم درباره آن واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران (ناصر کنعانی) روز پنجشنبه گفته بود تهران پاسخ جدیدی به پاسخ امریکا ارسال کرد.

به نوشته ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب (پنجشنبه شب) به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

 

تهران اصرار دارد توافق احیای برجام منوط به پایان تحقیقات آژانس درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران از جمله تحقیقات درباره آثار اورانیوم در تاسیسات اعلام نشده ایران به آژانس است. در مقابل، آمریکا با رد این درخواست، این موضوع را منوط به مذاکرات و ارتباطات دو طرفه ایران و آژانس می داند.

ایران همچنین خواهان تضمین امریکا درباره خارج نشدن دولت کنونی و دولت های آینده این کشور از برجام است که با واکنش منفی واشنگتن روبه رو شده است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=162810

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰