تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
8

سخنگوی نیروهای مسلح : باید مراقب باشیم با آمریکا تقابل بیش از حد نداشته باشیم

  • کد خبر : 163323
  • 16 شهریور 1401 - 11:50
سخنگوی نیروهای مسلح : باید مراقب باشیم با آمریکا تقابل بیش از حد نداشته باشیم
باید شاخصه‌های نشان‌دهنده افول آمریکا، برای مردم کشور تبیین شود. متاسفانه هنوز هم آمریکا در حوزه جنگ شناختی و ادراکی حرف اول را می‌زند، اما ما باید به حوزه رسانه اهمیت بیشتری بدهیم تا مانع از تاثیرگذاری ایالات متحده بر افکار عمومی جهان شویم. امروز هم بزرگترین ضعف روسیه در اوکراین، رسانه است. اصلا در روسیه اثری از جنگ دیده نمی‌شود، در حالیکه در رسانه‌ها روسیه به عنوان کشوری شکست‌خورده نمایش داده می‌شود.

جمهوریت – ایسنا نوشت: سردار شکارچی گفت: باید ضمن اینکه مراقب باشیم با آمریکا تقابل بیش از حد نداشته باشیم که باعث شود از نظم نوین جهانی غافل شویم، حتما پیوند خودمان با شرق را تقویت کنیم.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز خود دشمن اعتراف می‌کند ما یکی از قدرت‌ها در نظم نوین جهانی خواهیم بود؛ پس خودمان هم باید این را باور و برای آن کار کنیم.

سردار ابوالفضل شکارچی عصر امروز ۱۵ شهریور ماه در همایش طرح ولایت بسیج اساتید که در هتل امامت مشهد برگزار شد، با بیان اینکه امروز اگر جهان ما را در معادلات خود قرار ندهد به جایی نخواهد رسید، اظهار کرد: شناخت درست از زمان باعث جلوگیری از فریب خوردن و عقب ماندن می‌شود. ما باید زمان را به اقتضای پدیده‌هایی که رخ می‌دهد، به درستی بشناسیم، بر اساس آن تصمیم بگیریم، هدف‌گذاری و الویت‌بندی و سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه اهداف به سه دسته قاطع، واسط و فرعی تقسیم می‌شوند، افزود: امروز جهان در حال پوست انداختن و تجربه نظم نوینی است. نظم کنونی جهان به هم خواهد ریخت و اگر ما جایگاه خود را مشخص نکنیم، بسیاری از دستاوردهای خود را از دست خواهیم داد و متضرر خواهیم شد.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب از ابتدای دهه ۹۰ بسیار هوشمندانه روندهای آینده را ارزیابی و تحلیل کردند و به پیچ تاریخی اشاره کردند. رهبری هدف قاطع را مد نظر قرار دادند و کلمه پیچ تاریخی را مطرح کردند. بخش مهمی از بحث پیچ تاریخی این است که جمهوری اسلامی بتواند جایگاه خود را در نظم نوین جهانی پیدا کند.

شکارچی با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص اینکه ریشه جنگ اوکراین، سیاست آمریکا و غربی‌هاست، اضافه کرد: همچنین ایشان در اردیبهشت‌ماه امسال فرمودند “امروز جهان در آستانه یک نظم جدید بین‌المللی است.” به علاوه رهبری بر ضعیف‌تر شدن آمریکا نیز تاکید کردند و فرمودند “قضایای جنگ اوکراین را باید عمیق‌تر و در چهارچوب شکل‌گیری نظم جهانی دید که احتمالا فرایندهای پیچیده و دشواری در پی آن شکل خواهد گرفت.”

وی با تاکید بر اهمیت عمق‌بخشی به نگاه، بیان کرد: اگر رویکرد و جهت‌گیری عمق نداشته باشد، بسیاری از تلاش‌ها به هدر می‌رود. در چنین شرایط جدید و پیچیده‌ای، وظیفه تمام کشورها از جمله ایران، حضور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این نظام جدید به منظور تامین منافع و امنیت کشور و به حاشیه نرفتن است.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در طی دو دهه اخیر، نشان تزلزل در مبانی اندیشه‌ای، اقتدار و نفود میدانی غرب آشکار شده است. از پس از جنگ دوم جهانی هیچ وقت به شکل امروز ما شاهد رقابت‌های جهانی برای موقعیت‌یابی جدید توسط قدرت‌های بزرگ و متوسط نبودیم، اما امروز این رقابت‌ها در تمام حوزه‌ها در جریان است و همین رقابت‌ها اندیشه، اقتدار و نفوذ غرب را متزلزل کرده است.

شکارچی با بیان اینکه غرب دچار تزلزل درونی هم شده است، ادامه داد: جنگ آمریکا با عراق به اسم ناتو انجام شد، اما عملا فقط ۵ کشور با آمریکا همراهی کردند. امروز هم می‌بینیم که با وجود ناتو، اقدامات بسیار خفیف و سخیفی در دفاع از اوکراین صورت می‌گیرد، چراکه خود ناتو هم متزلزل شده است.

وی با بیان اینکه جنگ‌های پرهزینه‌ای که توسط غرب انجام شده، تقریبا هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است، گفت: آمریکا پرهزینه‌ترین ارتش جهان را دارد. با وجود اینکه ایالات متحده بدهکارترین کشور جهان است و ۲۲ هزار میلیارد دلار بدهی دارد، اما هر سال ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیارد دلار فقط برای نیروهای نظامی خودش هزینه می‌کند. در حالیکه جمهوری اسلامی تنها ۸ میلیارد دلار برای مسائل نظامی هزینه می‌کند.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به شکست‌های آمریکا در افغانستان و عراق، بیان کرد: همچنین غرب در طرح‌های خود برای حل مسئله فلسطین نیز همواره با شکست مواجه شده است. به علاوه باید توجه داشت که از پس از جنگ جهانی دوم، غرب به اندازه امروز با بحران‌های اقتصادی مواجه نبوده است‌. تمام انقلاب‌های رنگی و مخملی هم نتوانست منافع غرب را تامین کند. کودتاهای نظامی طراحی شده از سمت غرب هم هیچ کدام تا به حال جواب نداده است.

شکارچی عنوان کرد: امروز خود غربی‌ها به خیزش قدرت چین اعتراف می‌کنند و می‌گویند راهبردی که در حوزه رقابت اقتصادی با چین انتخاب کرده‌اند، اشتباه بوده و شکست خورده است. در همکاری‌های اقتصادی، چین کلاه سر غرب گذاشته است و امروز چین یک قدرت اقتصادی بدون بدهکاری و چالش اقتصادی است.

وی افزود: نظریه‌پردازان غربی می‌گویند امروز قدرت در ساختارهای شبکه‌ای و ائتلافی متمرکز شده است‌. غرب مدتی در ایجاد ائتلاف در حوزه نظامی موفق بوده است که البته همان هم امروز شکست خورده است.

گسترش عمق راهبردی جمهوری اسلامی

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه جمهوری اسلامی از تهدیدهای جهانی به خوبی استفاده کرده و آن‌ها را تبدیل به فرصت کرده است، ادامه داد: ما هنوز ناو هواپیمابر نداریم، در حالیکه آمریکا ۱۷ ناو هواپیمابر دارد، اما عمق راهبردی دریایی آمریکا در دو دهه اخیر، هر روز ضعیف‌تر شده است، در حالیکه عمق راهبردی دریایی ما هر روز گسترش یافته است.

شکارچی با اشاره به قدرت‌نمایی‌های جمهوری اسلامی در دریا، اظهار کرد: عمق راهبردی ما از ۵۰ کیلومتر به ۲۴ هزار کیلومتر افزایش یافته در حالیکه عمق راهبردی آمریکا هزاران کیلومتر کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در بحث مبارزه با تروریسم‌ محبوبیت جهانی پیدا کرده است، گفت: امروز ملت‌های جهان ایران را به عنوان تنها کشور مبارزه‌کننده با تروریسم در جهان می‌شناسند. این مقابله برای جمهوری اسلامی بسیار آورده داشته است. امروز عراقی‌ها باور کرده‌اند که عامل نجات آنان از دست داعش، ایران بوده است. همچنین این جمهوری اسلامی بود که باعث شد انصارلله یمن سقوط نکند.

شاخصه‌های افول آمریکا

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای مهم غرب، مهار قدرت ایران بوده و در این راهبرد خود شکست صددرصدی خورده است، افزود: یکی از شاخص‌های افول آمریکا این است که بعد از جنگ دوم جهانی، آمریکا به عنوان قدرت برتر شناخته شد و پس از فروپاشی شوروی، نام ابرقدرت جهان را روی خودش گذاشت و به غیر از چین، روسیه و ایران بقیه کشورها ابرقدرتی آمریکا را پذیرفتند.

شکارچی با بیان اینکه زوال قدرت اقتصادی آمریکا نیز نشان‌دهند افول آمریکا است، عنوان کرد: آمریکا در اقتصاد از چین شکست خورده است بسیاری از خسارت‌هایی هم که پرداخت می‌کند، به دلیل تبحر و هوشمندی چین و بحران‌هایی است که انقلاب اسلامی برای ایالات متحده به وجود آورد.

وی با بیان اینکه آمریکا برتری خود در امر آموزش و فناوری را از دست داده است، اضافه کرد: آمریکا در سایه آموزش و فناوری، کشورها را تحت سلطه خود درمی‌آورد، اما در طی دو دهه گذشته تقریبا ۷۰ درصد توانمندی‌های خود در این زمینه را از دست داده است.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: طبق چیزی که خود آمریکایی‌ها می‌گویند، مردم ایالات متحده طی ۵۰ سال اخیر بالاترین کاهش سطح امید به زندگی را داشته‌اند که البته به نظر ما این بحران از ۲۲ بهمن ۵۷ در آمریکا شروع شده است.

سه پله تنزل آمریکا در زمینه قدرت نرم

شکارچی تصریح کرد: فرماندهان نظامی آمریکا مرتبا می‌گویند کشتی جنگی برای ماموریت‌های خود کم دارند و آمریکا در این مدت حتی یک کشتی جنگی و شناورهای نظامی عظیم نتوانسته است بسازد. یکی از اندیشکده‌های آمریکا گفته است ما ۲۰ سال پیش در حوزه قدرت نرم در جهان اول بودیم، اما اکنون الآن به جایگاه چهارم تنزل یافته‌ایم. اگر آمریکا در این بخش یکی دو پله دیگر سقوط کند، فروپاشی‌اش قطعی است.

وی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین، افزود: باید شاخصه‌های نشان‌دهنده افول آمریکا، برای مردم کشور تبیین شود. متاسفانه هنوز هم آمریکا در حوزه جنگ شناختی و ادراکی حرف اول را می‌زند، اما ما باید به حوزه رسانه اهمیت بیشتری بدهیم تا مانع از تاثیرگذاری ایالات متحده بر افکار عمومی جهان شویم. امروز هم بزرگترین ضعف روسیه در اوکراین، رسانه است. اصلا در روسیه اثری از جنگ دیده نمی‌شود، در حالیکه در رسانه‌ها روسیه به عنوان کشوری شکست‌خورده نمایش داده می‌شود.

دست و پا زدن آمریکا برای قدرتمند باقی ماندن

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: چامسکی، یک اندیشمند مهم غربی است که می‌گوید آمریکا امپراطور در حال سقوط است. آمریکا در حال دست و پا زدن برای باقی ماندن به عنوان یک قدرت است. ما باید از افول آمریکا در قدرت نرم استفاده کنیم.

شکارچی با بیان اینکه جنگ اوکراین باعث تسریع در شکل‌گیری نظم نوین جهانی شده است، اظهار کرد: این جنگ بین قدرت‌های تاثیرگذار جهانی شکاف ایجاد کرده است.‌ همچنین ایجاد خطر برای امنیت انرژی در جهان، برجسته شدن اهمیت عملیات روانی، کاهش محوریت دلار در معاملات جهانی و تشدید بحران غذا، از دیگر اثرات جنگ اوکراین است.

وی با بیان اینکه احتمال بلوک‌بندی‌های جدید در جهان وجود دارد، عنوان کرد: تحلیلگران می‌گویند به طور خوش‌بینانه، در نظم نوین جهانی آمریکا نه ابرقدرت است و نه قدرت برتر، بلکه اگر عاقلانه عمل کند و وارد جنگ سخت نشود، یکی از قدرت‌های جهان خواهد بود. در بلوک‌بندی دنیا از چهار کشور چین، روسیه، ایران و آمریکا نام برده می‌شود.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: ما باید برای تغییر جایگاه خود، نگاهی سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی داشته باشیم. ما باید ضمن اینکه مراقب باشیم با آمریکا تقابل بیش از حد نداشته باشیم که باعث شود از نظم نوین جهانی غافل شویم، حتما پیوند خودمان با شرق را تقویت کنیم. همچنین ایجاد اتحاد منطقه‌ای نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به علاوه باید در مراکز علمی کشور، مدل شناختی خودمان برای شناخت دقیق روندها را تقویت کنیم. خود دشمن اعتراف می‌کند ما یکی از قدرت‌ها در نظم نوین جهانی خواهیم بود. پس خودمان هم باید این را باور و برای آن کار کنیم.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=163323

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰