تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
3

رابطه آمریکا با عربستان سعودی تیره و تار شد

  • کد خبر : 166451
  • 19 مهر 1401 - 11:02
رابطه آمریکا با عربستان سعودی تیره و تار شد
سناتور ارشد دموکرات در توییتی نوشت: "ایالات متحده باید فورا تمام جنبه‌های همکاری خود با عربستان سعودی، از جمله هرگونه همکاری فروش تسلیحات و همکاری امنیتی فراتر از آنچه که برای دفاع از پرسنل و منافع آمریکا کاملا ضروری است، متوقف کند."

جمهوریت – عصر ایران نوشت : رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تهدید به قطع همکاری ایالات متحده با عربستان سعودی کرده است.

به نقل از وبگاه “هیل”، “باب منندز” رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، با اشاره به نقش عربستان در تصمیم هفته گذشته اوپک پلاس به کاهش ۲ میلیون بشکه ای تولید نفت، این اقدام را ناشی از همکاری و هماهنگی بین مسکو و ریاض برای ضربه زدن به منافع غرب و آمریکا دانست و تهدید کرد از این پس و مادامی که در سمت رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکاست، هیچ طرح و لایحه ای را درباره همکاری ایالات متحده با دولت سعودی تصویب نخواهد کرد.

طی روزهای گذشته بسیاری از سناتورها و نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا از تصمیم دولت سعودی در اوپک پلاس برای کاهش ۲ میلیون بشکه ای نفت به شدت انتقاد کرده و خواستار پایان دادن به همکاری های راهبردی آمریکا با دولت سعودی و حتی خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و تحریم تسلیحاتی سعودی شده اند.

ارتش عربستان که تا بن دندان به واردات جنگ افزارهای آمریکایی وابسته است بدون تداوم پشتیبانی های فنی و لجستیک شرکت های تسلیحاتی آمریکایی حتی برای چند هفته نیز قادر به انجام عملیات های رزمی و نظامی نخواهد بود.

در همین راستا منندز از دولت بایدن خواسته تا همکاری خود با عربستان سعودی به ویژه همکاری های نظامی و فروش تسلیحات را به این کشور متوقف کند. او مدعی شده اقدام اخیر سعودی ها در اوپک پلاس، کاملا به نفع اقتصاد روسیه خواهد بود.

این سناتور ارشد دموکرات در توییتی نوشت: “ایالات متحده باید فورا تمام جنبه‌های همکاری خود با عربستان سعودی، از جمله هرگونه همکاری فروش تسلیحات و همکاری امنیتی فراتر از آنچه که برای دفاع از پرسنل و منافع آمریکا کاملا ضروری است، متوقف کند.”

او گفت که تصمیم “وحشتناک” اخیر اوپک پلاس، “به تضمین جنگ ولادیمیر پوتین کمک خواهد کرد.”

او نوشت: ” در این مناقشه (جنگ اوکراین) بازی دوسر و میانه معنایی ندارد. یا با جهان آزاد خواهید بود یا با یک جنایتکار جنگی (پوتین) که تلاش دارد با اقدامات خشونت آمیز یک کشور را (اوکراین) کاملا از روی نقشه جغرافیایی محو کند. ”

پس از تصمیم اخیر اوپک پلاس جو کنگره آمریکا به شدت علیه دولت عربستان سعودی چرخیده و بسیاری از سناتورها و نمایندگان (به ویژه دموکرات) آمریکا دولت سعودی را به تلاش برای ضربه زدن به دولت بایدن از طریق افزایش قیمت بنزین در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا متهم کرده اند.

مقامات کاخ سفید هم در اظهارات روزهای گذشته خود، از موضع سعودی ها در اوپک پلاس انتقاد کرده و این تصمیم را نشانه ای از همکاری و همبستگی دولت سعودی با ولادیمیر پوتین رییس فدراسیون روسیه دانسته اند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=166451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰