تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
5
براساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات:

استعلام الکترونیکی وضعیت طرح هادی اراضی روستایی توسط سامانه زمین آغاز شد

  • کد خبر : 168708
  • 15 آبان 1401 - 8:57
استعلام الکترونیکی وضعیت طرح هادی اراضی روستایی توسط سامانه زمین آغاز شد
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران- طی روزهای گذشته از تسهیل فرآیند صدور مجوزها در حوزه زمین خبر داد و گفته بود با برقراری ارتباط میان سامانه‌های زمین و درگاه ملی مجوزها از این پس متقاضیان دو خدمت صدور جوازهای تغییر کاربری اراضی و تاسیس شهرک می‌توانند به صورت غیرحضوری نسبت به ثبت و پیگیری درخواست‌های خود اقدام کنند.

به گزارش جمهوزیت، اجرای پروژه‌های دولت الکترونیک یکی از مهم‌ترین اقدامات برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری است که با نامگذاری امسال به نام «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» عینیت یافته است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز همگام با دیگر دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در راستای تحقق این هدف و اجرای شعار محیط زیستی سال با عنوان «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه»، موضوع دولت الکترونیک را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است. بر این اساس، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارایه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راه‌اندازی شده است.

ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره‌برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین، اهداف چهارگانه‌ سامانه است. به عبارت دیگر زمین، سامانه‌ای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری به‌صورت الکترونیک و بدون مراجعه حضوری را برای متقاضیانی فراهم می‌کند که قصد اقداماتی نظیر تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور را دارند.

سامانه زمین دارای دو زیرسامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است و هم اکنون به نشانی https://iraneland.ir قابل دسترس و استفاده برای کاربران است.

سامانه پایش اراضی به عنوان یکی از دو بخش اصلی سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» با رصد کردن استان‌های اصفهان، البرز، قزوین و زنجان شروع به کار کرده است و ماموریت ویژه جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و حفظ جنگل‌ها و مراتع را دنبال می‌کند. ذینفعان سامانه پایش اراضی را طیف قابل توجهی از دستگاه‌هایی تشکیل می‌دهند که به نوعی تکلیف قانونی برای حفظ، نگهداری و مدیریت اراضی کشور به عهده آنها گذاشته شده است که در این خصوص می‌توان به وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان امور اراضی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اشاره کرد.

پیش از این جواد موحد- معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران- طی روزهای گذشته از تسهیل فرآیند صدور مجوزها در حوزه زمین خبر داد و گفته بود با برقراری ارتباط میان سامانه‌های زمین و درگاه ملی مجوزها از این پس متقاضیان دو خدمت صدور جوازهای تغییر کاربری اراضی و تاسیس شهرک می‌توانند به صورت غیرحضوری نسبت به ثبت و پیگیری درخواست‌های خود اقدام کنند.

معاون دولت الکترونیکی اتصال سامانه پنجره واحد  مدیریت زمین به درگاه ملی مجوزهای کشور را یکی از اساسی‌ترین پایه‌های توسعه خدمات زمین محور در کل کشور تا پایان سال جاری دانست و افزود: تا پیش از این متقاضیان دو خدمت «صدور مجوز تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها» و «صدور جواز تأسیس شهرک‌ یا نواحی صنعتی غیردولتی» ناگزیر به پیمودن فرآیندی زمان‌بر و طولانی بودند تا بلکه بتوانند از آخرین وضعیت درخواست مجوز خود باخبر شوند. اما با تعاملاتی که میان سامانه‌های زمین و درگاه ملی مجوزها صورت گرفت از ۳۰ مهرماه سال جاری در گام ابتدایی، اتصال لازم برای خدمات یاد شده برقرار شد و تلاش برای تسری پیداکردن این مهم به کلیه خدمات حوزه زمین ادامه خواهد داشت.

موحد، با بیان این که اتصال سامانه‌های زمین و مجوزها صرفا یک رویداد فنی نیست و اثرات آن نقش قابل توجهی را در جلوگیری از سردرگمی متقاضیان ایفا می‌کند؛ گفت: در حال حاضر استعلاماتی نظیر وضعیت ملی بودن اراضی، حریم راه، حریم راه‌آهن، حریم خطوط و تأسیسات آب و فاضلاب، حریم خطوط و تأسیسات فرودگاهی، اصالت مجوزهای زیست‌محیطی، اصالت جواز تأسیس صنعتی و سایر استعلامات پایه مورد نیاز جهت دریافت مجوز در کمترین زمان ممکن به صورت الکترونیکی اخذ می‌شود که نقش مهمی را در صرفه‌جویی زمان و هزینه مردم به عهده دارد.

اما به تازگی سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده  پنجره واحد مدیریت زمین، ارائه خدمت «استعلام تعیین حدود وضعیت اراضی روستایی» را آغاز کرده است؛ این خدمت که در حال حاضر به صورت پایلوت در دو روستای سراوان واقع در استان‌ گیلان و نرگان واقع در استان اصفهان آغاز به فعالیت کرده به بررسی وضعیت جانمایی زمین مطابق با طرح هادی روستا می‌پردازد و بر اثر آن متقاضیان می‌توانند نسبت به وضعیت داخل یا خارج طرح هادی بودن زمین خود، مطلع شوند.

طبق این گزارش، این استعلام به این دلیل حائز اهمیت است که در صورت وقوع زمین در محدوده طرح هادی، امکان اخذ مجوزهای لازم و قانونی بر روی اراضی با کاربری های گوناگون از جمله کاربری مسکونی برای متقاضی فراهم خواهد بود. خدمت استعلام تعیین حدود اراضی روستایی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به نشانی https://iraneland.ir/ راه‌اندازی شده است و پاسخ آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشخص می‌شود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=168708

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰