تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
9

بازنده بزرگ انتخابات کنگره کیست

  • کد خبر : 169499
  • 20 آبان 1401 - 12:43
بازنده بزرگ انتخابات کنگره کیست
بسیاری از اسرائیلی‌ها برای تماشای نتایج انتخابات میان دوره‌ای آمریکا تا دیروقت بیدار ننشستند. اسرائیلی‌ها پس از پنج بار مراجعه به محل‌های رای گیری از سال ۲۰۱۹، دیگر اشتهای کمی برای هر نوع انتخاباتی دارند.

جمهوریت – یکی از اسرائیلی‌هایی که احتمالاً شب خود را صرف پیگیری اخبار فلوریدا، پنسیلوانیا و نیوهمپشایر کرده است، نخست‌وزیر سابق و آینده یعنی بنیامین نتانیاهو است.در همان روزی که اسرائیل روند رسمی تشکیل دولت بعدی خود را آغاز می‌کند، نتایجی که تاکنون از ایالات متحده دیده‌ایم، دقیقا برعکس آن چیزی است که رهبر لیکود به آن امیدوار بود.

هاآرتص نوشت: نتانیاهو در آستانه تشکیل راست‌گراترین دولت اسرائیل است که به حمایت کاهانیست‌های راست افراطی متکی است. علیرغم آرزو‌های واهی بیان شده توسط برخی از کارشناسان اسرائیلی و آمریکایی، نتانیاهو هیچ جایگزینی برای این ائتلاف حکومتی ندارد: او به حمایت راست افراطی برای درهم شکستن سیستم قضایی اسرائیل و نجات او از محاکمه فسادش نیاز دارد.

متحدان افراطی ارتدوکس و ملی‌گرای نتانیاهو دقیقاً می‌دانند که او چقدر مستأصل است و فرصتی تاریخی و تک را برای تبدیل اسرائیل تحت حکومت او به کشوری مذهبی‌تر و کمتر دموکراتیک‌تر پیش روی خود می‌بینند. انجام همه این‌ها با شکست دموکرات‌ها در میان دوره‌ای سه‌شنبه بسیار آسان‌تر می‌شد.

اکثریت بزرگ جمهوری خواهان مجلس نمایندگان و موفقیت حزب جمهوری خواه در سنا، جو بایدن را به یک رئیس جمهور فوق العاده ضعیف تبدیل می‌کرد و رسانه‌های ایالات متحده شمارش معکوس را برای بازگشت دونالد ترامپ آغاز می‌کردند.

در آن شرایط، نتانیاهو و متحدانش احساس شجاعت می‌کردند و از هرگونه اعتراض و هشدار کاخ سفید و حزب دموکرات که به عنوان سر و صدایی بی اهمیت که باید نادیده گرفته می‌شد، جلوگیری می‌کردند.

مهم نیست که در زمان شمارش تمام آرا در کنگره چه حواشی نهایی وجود دارد – چه دموکرات‌ها سنا را حفظ کنند یا آن را با فاصله بسیار اندک از دست بدهند و چه اکثریت مجلس نمایندگان تک رقمی باشد یا کمی بالاتر از ۱۰ -برآیند نتایج به ما می‌گویند که نتانیاهو باید به دبنال رایزنی‌های جدی باشد.

نتایج انتخابات به نفع دموکرات‌ها در سراسر کشور، کارشناسان و نظرسنجی‌ها را غافلگیر کردند. آن‌ها در رقابت‌های کلیدی سنا در پنسیلوانیا و نیوهمپشایر پیروز شدند و در مسیر کسب سومین پیروزی در آریزونا هستند، در حالی که نوادا به زمان اعلام انتخابات بسیار نزدیک است و جورجیا به دور دوم انتخابات در دسامبر می‌رود.

فرمانداران دموکرات در ایالت‌های مهم انتخاب مجدد شدند و این حزب در سطح محلی در میشیگان، مینه سوتا و جا‌های دیگر به دستاورد‌های تاریخی دست یافته است.

تنها ایالتی که دموکرات‌ها در آن، شب واقعاً ناامیدکننده‌ای را سپری کردند، فلوریدا بود که اکنون یک دهه است که گرایش جمهوری‌خواهانه دارد. اما در ایالت‌های دیگر، از کانزاس تا مین و از اوهایو تا نیومکزیکو، دموکرات‌ها در کنار بسیاری از رقابت‌های نزدیک برنده بازی شدند.

آمریکا هنوز یک کشور عمیقاً قطبی شده، است، اما بایدن همچنان پابرجاست. هیچ ضربه‌ی سنگینی وجود نداشت، مثل چیزی نزدیک به از دست دادن ۴۰ کرسی تیم ترامپ در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ یا فاجعه از دست رفتن ۶۳ کرسی تیم باراک اوباما در سال ۲۰۱۰. حزب دموکرات، علی‌رغم همه ایرادات و ضعف‌هایش، همچنان دارای پایگاه است. مهم‌تر از همه، کنترل آن بر فرمانداران در غرب میانه است که برای از بین بردن برنامه‌های ترامپ در سال ۲۰۲۴ حیاتی خواهد بود.

آیا عاقلانه است که دولت آینده اسرائیل با توجه به این نتایج با بایدن و حزبش برخورد شاخ به شاخ داشته باشد؟ آیا بایدن در مقابله با خطرناک‌ترین اقدامات نتانیاهو تردید خواهد داشت؟ آیا جمهوریخواهان میانه رو از یک دولت نژادپرست، افراطی و ترامپیست در اسرائیل حمایت خواهند کرد؟

پاسخ‌ها روشن است و می‌تواند منجر به تنش‌های آینده بین نتانیاهو و متحدان مذهبی و راست افراطی او شود. او باید بین خیال‌پردازی‌های آن‌ها و رابطه آمریکا و اسرائیل در دوران بایدن و رویارویی با حزب دموکرات ضعیف‌تر و در عین حال انعطاف‌پذیر، یکی را انتخاب کند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=169499

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰