تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
6

ماجرای افزایش حساب های جعلی با پولی‌شدن تیک آبی در توئیتر

  • کد خبر : 169650
  • 21 آبان 1401 - 17:50
ماجرای افزایش حساب های جعلی با پولی‌شدن تیک آبی در توئیتر
کاربران بسیاری پس از معرفی این قابلیت اقدام به خرید تیک آبی و ساختن حساب های جعلی برای اشخاص و برندهای مختلف کردند. همین موضوع باعث شد مخاطبان به اشتباه افتاده و فکر کنند این حساب های تایید شده مربوط به شخص یا برند معروف است.

جمهوریت-چند روزی است که مالکیت توئیتر طی قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری به ایلان ماسک رسیده و ثروتمندترین فرد جهان، خواب های بسیاری را برای این شبکه اجتماعی پر طرفدار دیده است. از روزی که ماسک روی صندلی مالکیت توئیتر نشست،‌تغییرات بزرگی در این شبکه اجتماعی رخ داد.

اخراج گسترده کارمندان این شرکت در سراسر جهان یکی از اتفاقاتی بود که پس از تصدی ماسک رخ داد و واکنش هایی را هم به همراه داشت.  یکی دیگر از این تغییرات که اکنون متوقف شده، قابلیت دریافت تیک آبی با خرید سرویس ۸ دلاری توئیتر آبی بود.

فوربس روز گذشته با انتشار گزارشی با این عنوان «چگونه ایلان ماسک می‌تواند با توئیتر کنترل افکار عمومی را در اختیار بگیرد؟» به این قابلیت جدید که از سوی این شبکه اجتماعی معرفی شده پرداخت. فوربس نوشته: یکی از تصمیمات جنجالی ایلان ماسک برنامه او برای تغییر نحوه ارائه تیک آبی به کاربران است. تاکنون این تیک به منظور تایید هویت به چهره های شناخته شده،‌ رسانه ها و سیاستمداران تعلق می گرفت که از نظر ماسک، شبیه یک سیستم ارباب و رعیتی بود.

چند روز قبل ماسک تصمیم گرفت تیک آبی به عنوان بخشی از سرویس توئیتر آبی در اختیار همه کاربرانی که ماهانه ۸ دلار بابت اشتراک این قابلیت می پردازند، قرار بگیرد.

فوربس در این گزارش از قول «اما لانسو»، مدیر پروژه Free Expression در مرکز دموکراسی و فناوری آمریکا نوشته: اکنون هر کاربری که این تیک آبی را می خواهد از جمله کسانی که دنبال انتشار اطلاعات نادرست هستند، می توانند با پرداخت فقط ۸ دلار این قابلیت را در اختیار بگیرند. ریسک این قابلیت، باعث ایجاد سردرگمی برای کاربرانی که این شبکه اجتماعی می آیند تا اخبار را بخوانند و محتوای به ظاهر معتبر را مشاهده کنند می شود، چون یک نفر پول داده و تیک آبی را خریده است.

چالشی جدید برای شبکه اجتماعی پرطرفدار

خرید و فروش تیک آبی پس از ساخت حساب های جعلی برای برندها و اشخاص معروف به چالشی برای توئیتر تبدیل شد. شب گذشته رویترز خبری را درخصوص توقف فروش تیک آبی منتشر کرد. رویترز نوشته: روز جمعه توئیتر سرویس اشتراک تیک آبی را متوقف کرد، زیرا حساب های جعلی رشد کرده اند و کاربران با دریافت تیک آبی تایید هویت، وانمود می‌کردند برند یا شخص شناخته‌شده‌ دیگری هستند.

بلومبرگ به نقل از فردی مطلع در توئیتر گفته: مشکلی برای کسانی که اشتراک توئیتر آبی را خریده اند به وجود نمی آید و مشترکان این سرویس می توانند همچنان به حساب های خودشان دسترسی داشته باشند. با این وجود اکنون خرید تیک آبی تا زمان نامشخصی متوقف شده است.

دردسرهایی برای شرکت های بزرگ دنیا پس از جعل عنوان شان در توئیتر

کاربران بسیاری پس از معرفی این قابلیت اقدام به خرید تیک آبی و ساختن حساب های جعلی برای اشخاص و برندهای مختلف کردند. همین موضوع باعث شد مخاطبان به اشتباه افتاده و فکر کنند این حساب های تایید شده مربوط به شخص یا برند معروف است.

برخی از این حساب های جعلی که با نام برندهای معروف ساخته شدند، توئیت هایی را علیه این شرکت ها منتشر کنند. از معروف ترین این توئیت ها می توان به برندهای کوکاکولا، نستله و شرکت دارویی Eli Lilly اشاره کرد.

حساب جعلی کوکاکولا در توئیتی نوشته: ما از همه بیشتر در تولید پلاستیک و آلودگی نقش داریم.

                                                                                                        توئیت شرکت کوکاکولا

نستله هم نوشته: ما آب شما را می دزدیم و به خود شما می فروشیم.

توئیت شرکت نستله

اما جنجالی ترین توئیت مربوط به شرکت دارویی Eli Lilly که یکی از شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان و جزو تولید‌کنندگان اصلی انسولین به حساب می‌آید، است. حساب جعلی این شرکت توئیتی را درباره انسولین رایگان منتشر کرده و نوشته: ما هیجان زده هستیم که اعلام کنیم انسولین اکنون رایگان است.

                                                                                                توئیت شرکت الی لیلی

انتشار این توئیت باعث کاهش بیش از ۴ درصدی سهام این شرکت شده که به معنی کاهش بیش از ۱۵ میلیارد دلاری ارزش آن است.اما این داستان همینجا تمام نشد و این توئیت باعث شد سهام شرکت های رقیب یعنی شرکت نوو نوردیسک و سانوفی هم بیشتر از ۳ درصد افت کنند.

بسته شدن حساب های جعلی سرشناس در توئیتر

گفتنی است که هرچند توئیتر بسیاری از این حساب‌ها را بسته، اما تلاش‌هایش برای رسیدگی به این مشکل به سردگمی های این شرکت افزوده است. بی بی سی در خبری نوشته که حساب های جعلی برندهای بزرگ مانند اپل و نینتندو به حالت تعلیق درآمد. حساب‌های جعلی که به عنوان افراد برجسته مانند مارک زاکربرگ، رئیس متا، جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی و سابق ایالات متحده، دونالد ترامپ و جورج دبلیو بوش، و تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس ساخته شده بود، نیز حذف شدند.

                                                                                       حساب جعلی تونی بلر

                                                                                 حساب جعلی جورج بوش

در موردی دیگری، حسابی جعلی به نام کری لیک، نامزد جمهوری‌خواه برای فرمانداری آریزونا با انتشار توئیتی اعلام کرد که او به نفع رقیب دموکرات خودش کنار رفته است. پس از انتشار این توئیت ساعت‌ها طول کشید تا توئیتر این توئیت و حساب را حذف کند.

ساخت این تعداد حساب جعلی در توئیتر پس از اینکه مالک جدید آن اعلام کرده بود جعل هویت در توییتر ممنوع است، موضوعی است که مشکلاتی را به همراه داشته است.

اکنون باید دید آیا این شبکه اجتماعی محبوب فکری به حال این موضوع می کند یا خیر و آیا فروش این سرویس برای همیشه متوقف می شود یا خیر.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=169650

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰