تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
14

تشکیل پرونده برای۴۰شرکت واردات تلفن همراه/بازداشت عامل بانک مرکزی

  • کد خبر : 1698
  • 02 مرداد 1397 - 13:43
تشکیل پرونده برای۴۰شرکت واردات تلفن همراه/بازداشت عامل بانک مرکزی

به گزارش جمهوریت، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در جمع خبرنگاران با اشاره به فشار اقتصادی دشمن بر علیه کشورمان گفت: در این شرایط می بینیم برخی افراد سودجو هم اقداماتی می کنند، به همین دلیل تمام دستگاه ها موظف به برخورد جدی با متخلفان این حوزه ها شدند. دستگیری عامل توزیع ارز بانک مرکزی وی با […]

به گزارش جمهوریت، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در جمع خبرنگاران با اشاره به فشار اقتصادی دشمن بر علیه کشورمان گفت: در این شرایط می بینیم برخی افراد سودجو هم اقداماتی می کنند، به همین دلیل تمام دستگاه ها موظف به برخورد جدی با متخلفان این حوزه ها شدند.

دستگیری عامل توزیع ارز بانک مرکزی

وی با بیان اینکه از ناحیه بانک مرکزی برای کنترل تخلفات، اقداماتی انحام شده است، افزود: از اواخر سال گذشته تا به امروز نیروی انتظامی وظایف ذاتی خود و دستورات قضایی را انجام داده است و تلاش ویژه ای انجام دادند. حقیقتا دنبال این هستند که حق بیت المال استیفاء شود.

بازداشت ۱۳ نفر در حوزه سکه و ارز

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص بازداشتی‌ها در حوزه ارز و سکه تاکید کرد: ۱۳ نفر از این حوزه دستگیر شدند و در رابطه با ثبت سفارش هم ۵ نفر بازداشت هستند. در خصوص توزیع ارز چند نفر از جمله عامل بانک مرکزی که ارز را می گرفته و توزیع می کرده، بازداشت شده است. این فرد و همکارش بازداشت هستند.

وی افزود: ۲ نفر که صرافی مجاز بودند نیز بازداشت شدند.

محسنی اژه ای با بیان اینکه این صرافی ها با کارت ملی های اجاره ای ارز را برمی‌داشتند، گفت: اینها با مبالغ ناچیز ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان کارت ملی فرد را می گرفتند و ارز را خودشان برمی داشتند.

وی به پرونده ثبت سفارشات خودرو اشاره کرد و گفت: وقتی قرار شد ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاها اختصاص یابد، بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای این موضوع اختصاص می یابد که در این رابطه افرادی در مظان اتهام‌ قرار گرفتند که در حال بررسی است. نمی توانیم بگوییم چه تعداد از اینها تخلف کرده اند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه تعدادی از اینها ارز دریافتی را برای کالایی غیر از کالای مشخص شده مصرف کردند، گفت: تخلف در این حوزه نیز مشهود است و در حال بررسی هستیم.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای اعلام کرده است که بخشی از این تخلفات را سال گذشته دیدیم، سوال اینجاست که این وزارت خانه چه اقداماتی انجام داد؟. توضیح این افراد این است که به تعزیرات و وزارت اطلاعات گزارش دادند. می گویند نامه نگاری کردیم و ما در حال پیگیری این مساله هستیم.

معاون اول قوه قضائیه از تحقیقات بازپرس ویژه به این موضوع خبر داد و گفت: حسب اطلاع اعلام شده است که یا این نامه ها به دو نهاد اعلام شده نرسیده و یا هنوز به قوه قضاییه ندادند.

وی افزود: سوال دیگر این است که پس از شناسایی‌ چه اقداماتی برای کارمندان متخلف خود انجام دادید؟ البته چند نفر منفک شده بودند که خب این اقدام کافی نبود.

تخلف ۵۷ شرکت در پرونده واردات خودرو

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: مدیر کل توسعه و تجارت، معاون این فرد، مسئول سفارش و طراح سایت بازداشت هستند. ۵۷ شرکت در این زمینه به نظر می رسد که تخلف دارند که از این تعداد بازپرس با کمک ناجا مشغول رسیدگی به این موضوع است.

محسنی اژه ای با بیان اینکه از این ۵۷ شرکت هم احضارهایی داشتیم، گفت: بعید است که کارمندی به سادگی کار این شرکت ها را انجام داده باشد و موضوع پرداخت یا عدم پرداخت رشوه نیز در حال بررسی است.

تشکیل پرونده برای ۴۰ شرکت متخلف در واردات تلفن همراه

وی‌  در خصوص تخلفات حوزه تلفن همراه گفت: ۴۰ شرکت پرونده دارند و اجمالا تخلفاتی محرز شده است. برخی از این شرکت ها فاکتورهایی صادر کردند که به افرادی تلفن همراه فروخته‌اند. از خریداران تحقیق شده و مشخص شده است که برخی از این فاکتورها صوری است.

احضار مدیرعامل شستا

محسنی اژه ای از احضار مدیر عامل شستا خبر داد و گفت: تحقیقات در این زمینه و مرتبط با پرونده واردات تلفن همراه ادامه دارد.

معاون اول قوه قضائیه خطاب به متخلفان حوزه های ارز، سکه، خودرو و تلفن همراه گفت: قطعا اگر پیش از بازداشت مراجعه کنند مشمول تخفیف  می شوند اما پس از بازداشت با قاطعیت با آنها برخورد می شود.

محسنی اژه‌ای در خصوص هماهنگی‌ بین دستگاه ها در برخورد با مفاسد گفت: ممکن است ضابط برخی از این پرونده ها وزارت اطلاعات، ناجا و قوه قضاییه باشد. تا این لحظه ناجا بیشترین زحمت بر عهده اش بوده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده «مظلومین» گفت: این فرد به همراه تیم ۱۵ نفره چند سال پیش، تحت تعقیب قرار می گیرد، کیفرخواست برای این فرد به اتهام اخلال در نظام اقتصادی صادر می شود و پرونده به دادگاه می رود اما بانک مرکزی در آن موقع اعلام می کند که این فرد عامل ما است. اینکه در آن موقع باید به دنبال بانک مرکزی می رفتیم‌ یا نه هم سوالی است که دنبال این هم هستیم‌.

اژه ای افزود: فردی که توسط ناجا شناسایی میدانی شده بود، مشخص شد که مبالغ سنگینی هر روز فروش می کند، نیروی‌انتظامی دستیگرش می کند، وزارت اطلاعات و بانک مرکزی هر دو گفتند که این فرد مرتبط با ما بوده است. این فرد با تایید کتبی و شفاهی با قرار وثیقه آزاد می شود. مشخص شده که این فرد تخلفاتی داشته است و دوباره با توجه به تحقیقات جدید این فرد دستگیر شده است. این سوال را باید از بانک مرکزی بپرسیم که این فرد که فقط پنج روز بازداشت بوده چرا تایید شده است.

عامل بانک مرکزی دلار را گرانتر از قیمت بازار می فروخت

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: یکی از تخلفات این بوده که باید مطابق بازار عرضه کند تا قیمت بالا نرود اما این فرد گران تر می فروخته و باید از بانک مرکزی بپرسیم آیا شما خبر داشتید؟ اگر خبر نداشتند فردی که دلار در اختیارش قرار دادید با چه مکانیزمی کنترل می‌کردید؟

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=1698

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰