تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
3

زمستان اروپا؛ جنگ اوکراین و جام جهانی قطر

  • کد خبر : 170280
  • 25 آبان 1401 - 19:23
زمستان اروپا؛ جنگ اوکراین و جام جهانی قطر
این مطلب درباره زلنسکی و نوشته ای در مقام دفاع از وی نیست اما گذشت زمان نشان داد که به قول مهدی نصیری تو هر چه بود دلقک و فراری نبود چرا که ماند و حالا به نظر کشورش در جنگ دست بالا را هم پیدا کرده است!

جمهوریت – محمد صادقی در نواندیش نوشت :  این روزها نه جنگ اوکراین آنطور که اصولگرایان پیش بینی می کردند به فرار زلنسکی و پیروزی روس ها ختم شده، نه خبری از آن زمستان سخت اروپا هست و نه جام جهانی قطر برای ما آورده ای داشته است، اتفاقاتی که همه ناشی از پیش بینی های مدبرانه و دقیق اصولگرایان دارد!

ردر روزهای ابتدایی جنگ اوکراین رسانه های اصولگرا معتقد بودند در حالی که زلنسکی در فضای مجازی در حال دلقک بازی است روس ها هر روز پیش روی می کنند، آنها حتی پیش بینی کرده بودند که اوکراین خیلی زود شکست خواهد خورد و رئیس جمهوراش هم فراری خواهد شد، به عنوان مثال خبرگزاری فارس در اسفند ۱۴۰۰ در مطلبی علیه رئیس جمهور اوکراین نوشت: رئیس‌جمهور اوکراین، پیرو فرقه هدونیسم است و اعتقاد دارد برای رسیدن به قدرت و لذت، می‌توان به هر نوع فساد اخلاقی و مالی دست زد که اسناد مفاسد مالی پاندورا و تولید ده‌ها اثر مستهجن و آزادسازی ماریجوانا، قمار و روسپی‌گری، نمونه‌هایی از آن است.

فارس در ادامه هم نوشت: زلنسکی همانند بسیاری دیگر از رهبران غرب‌گرا، عنصری فاقد اصالت و دانش سیاسی و دیگر توانمندی‌های لازم برای مدیریت صحیح یک کشور در سطوح عالی بود. زلنسکی خود را معلم تاریخی تلقی می‌کرد که فقط با اتکا بر دانش تاریخی خود و خواست مردم می‌تواند کشور را از بند فساد و بی‌عدالتی برهاند اما شعارهای پوپولیستی او به‌سرعت رنگ باختند و نشان داد که نه دانشی از تاریخ دارد و نه از تاریخ عبرتی برای خود اندوخته است.

فهم و درک او از تاریخ به قدر همان بازیگری است که در نقش معلم تاریخ در سریال «خادم ملت» ایفای نقش کرده و تمام هنر او آن بود که بکوشد آنچه را که روی صحنه نمایش بازی کرده، در عرصه سیاست نیز اجرا کند؛ اما نمی‌دانست یا نمی‌خواست باور کند که در این صحنه واقعی، بازی‌کردن نقش، کمکی به او نمی‌کند.

این مطلب درباره زلنسکی و نوشته ای در مقام دفاع از وی نیست اما گذشت زمان نشان داد که به قول مهدی نصیری تو هر چه بود دلقک و فراری نبود چرا که ماند و حالا به نظر کشورش در جنگ دست بالا را هم پیدا کرده است!

پیش بینی بعدی به زمستان سخت اروپا بر می گردد، طی ماه های اخیر بسیاری از رسانه ها و کارشناسان اصولگرا اعتقاد داشتند که اروپا احتمالا از سرما یخ خواهد زد و این مشکل باعث می شود آنها به دلیل نیاز به گاز به ما امتیاز دهند، امروز اما این پیش بینی هم درست از آب در نیامد چرا که اروپایی ها توانستند تا پیش از آغاز فصل سرما ذخایر خود را پر کنند و امروز گویا زمستان سخت تری برای ما در پیش باشد!

پیش بینی سوم به جام جهانی قطر بر می گردد، طی یکسال اخیر بسیاری از مقامات دولتی و رسانه های حامی از همکاری ایران و قطر در برگزاری جام جهانی می گفتند، مثلا خبرگزاری دولت ایرنا در فروردین امسال نوشت: همکاری ایران و قطر در میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ جدی‌تر از همیشه: این همکاری متقابل بین دو کشور ایران و قطر در خصوص جام جهانی ۲۰۲۲ از زمانی کلید خورد که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری با امیر قطر گفت‌وگو کرد. در این دیدار مقرر شد که ایران در میزبانی جام جهانی قطر با این کشور عربی همکاری کند. در پی این توافق، سخنگوی دولت عنوان کرد که رئیس جمهوری به معاون اول خود دستور داده تا کارگروه ویژه‌ای برای هم افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های دولتی به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر تشکیل شود.

آقایان در حالی این ادعاها را به دروغ مطرح می کردندکه امروز یک میلیون گردشگر برای تماشای بازی‌های جام جهانی به قطر می‌روند اما تاکنون یک نفر از آنها هم برای ایران درخواست اقامت نداده است! عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر می‌گوید بازنده جام جهانی از نظر گردشگری، ایران است زیرا که همه کشورهای اطراف از آن سود می‌برند، جز ایران.

آری این ها نمونه ای از جهان بینی جریان اصولگرا است که متاسفانه بیش از آنکه بر مبنای واقعیات باشد ناشی از توهمات خود ساخته است، به همین خاطر هم وقتی آقای یامین پور می گوید مشت آخر را به آمریکا زده و وارث جهان می شویم نباید تعجب کرد!

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=170280

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰