تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
7

ارزبری ۴ میلیون یورویی از کشور با واردات کالایی که در داخل تولید می‌شود/ تهدید اشتغال ۱۵۰۰ نیروی کار با واردات هزار و۸۰۰ یونیت دندانپزشکی

  • کد خبر : 170384
  • 27 آبان 1401 - 11:09
ارزبری ۴ میلیون یورویی از کشور با واردات کالایی که در داخل تولید می‌شود/ تهدید اشتغال ۱۵۰۰ نیروی کار با واردات هزار و۸۰۰ یونیت دندانپزشکی
تولید تجهیزات یونیت دندانپزشکی جزء پیشروترین تولیدات تجهیزات پزشکی در کشور است و از نظر کمی و کیفی نیاز کل کشور و حتی ظرفیتی بالاتر از این نیاز را تامین می‌کند.

جمهوریت – میزان نوشت : رهبر انقلاب در سال‌های اخیر در سخنرانی‌ها و دیدارهای گوناگونی بر حمایت از تولید ملی تاکید کرده‌اند.

ایشان در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ در دیدار با کارگران با تاکید بر این نکته که «تولید ملی» وقتی که ضربه بخورد، کار و اشتغال کارگر هم ضربه خواهد خورد خاطرنشان کردند: ما با واردات بی‌رویه مخالفیم، واردات بی‌رویه یعنی چه؟ یعنی اینکه جنسی که در داخل تولید میشود، کیفیتش هم خوب است، مشابه این جنس را ما وارد کنیم؛ این خنجری است به قلب تولید کشور.

رهبر انقلاب همچنین در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت بهبود معیشت مردم، مسئله‌ اشتغال، مسئله‌ قدرت خرید، مسائل گوناگون دیگر اقتصادی را وابسته‌ به تولید داخلی دانستند و گفتند: با هر چیزی که تولید داخلی را به زانو درمی‌آورد و شکست می‌دهد، باید با جدیت مقابله کرد.

همچنین قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» نیز که در اردیبهشت ماه سال ۹۸ تصویب شد نیز بر حمایت از تولید داخلی تاکید و محدودیت‌هایی در زمینه واردات کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی یا کالاهای غیرضروری ایجاد کرد.

با این وجود اما بنا بر اطلاعاتی که خبرگزاری میزان کسب کرده، با وجود فعالیت ۷شرکت داخلی تولید کننده یونیت دندانپزشکی، یک هزار و ۸۰۰ یونیت دندانپزشکی از مجاری رسمی و قانونی وارد کشور و ترخیص شده است.

همچنین یک منبع آگاه در گفت‌وگو با میزان واردات این کالا را ۲ هزار و ۲۰۰ عدد اعلام کرد و گفت: علاوه بر ۱۸۰۰ یونیت وارد شده، هفته گذشته ۴۰۰ یونیت دیگر هم در گمرک بندر عباس ترخیص شده است.

این منبع آگاه تاکید کرد: طبق قانون واردات ۱۰ درصد از این محصولات مجاز است و احتملا افرادی با این استدلال که یونیت‌ها مربوط به کودکان است نسبت به واردات این حجم از یونیت دندانپزشکی با ظاهری قانونی اقدام کرده‌اند.

این حجم از واردات در حالی اتفاق افتاده است که رهبر انقلاب و رئیس دولت سیزدهم همواره بر اهمیت حمایت از تولید ملی تاکید داشته‌اند و بسیاری از محصولات تولید داخل حوزه تجهزات پزشکی کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تری به نسبت محصولات وارداتی دارند و علاوه بر رضایت پزشکان به خارج از کشور نیز صادر می‌شوند.

مرور دستورالعمل حمایت از تولید تجهیزات پزشکی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مشخص می‌کند که واردات این محصول برخلاف بخش‌های مختلفی از این دستورالعمل انجام شده است.

واردات محصولی به میزان تولید یک سال ۷ شرکت تولید کننده داخلی که محصولاتشان را به ۲۵ کشور جهان صادر می‌کنند تا حد زیادی به اشتغال کشور لطمه می‌زند چرا که به طور مستقیم بیش از ۱۵۰۰ نفر و به طور غیر مستقیم چند هزار نفر در بستر فعالیت این تولید کننده‌ها مشغول به کار شده‌اند.

شرکت‌های تولید کننده داخلی یونیت کودکان نیز تولید می کنند

در همین رابطه مجید روحی، رئیس انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارو گفت: تولید تجهیزات یونیت دندانپزشکی جزء پیشروترین تولیدات تجهیزات پزشکی در کشور است و از نظر کمی و کیفی نیاز کل کشور و حتی ظرفیتی بالاتر از این نیاز را تامین می‌کند.

وی افزود: این کالا‌ها دردسته بندی T1 یعنی کالاهایی که نیاز به واردات آن‌ها نیست طبقه‌بندی می‌شوند و تنها ۱۰ درصد واردات آن مجاز است آن هم در شرایط خاص.

رئیس انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی با بیان اینکه از نظر ما واردات این محصولات کاملا غیر قانونی بوده است، بیان کرد: بر اساس قانون مجلس، قانون حمایت حداکثری از کسب‌وکارهای داخلی و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری واردات کالاهایی که نیازهای کمی و کیفی آن به طور کامل در کشور رفع می‌شود غیر قانونی است.

وی در واکنش به این موضوع که یونیت‌های وارد شده مخصوص کودکان بوده است گفت: تمام یونیت‌های وارد شده برای بزرگسالان بوده و شرکت‌های تولید کننده یونیت دندانپزشکی در کشور یونیت کودکان نیز تولید می کنند.

روحی با اشاره به اینکه متاسفانه ما زمانی متوجه این موضوع شدیم که مجوز این کالاها داده شد بود، اظهار کرد: بخشی از این کالا ترخیص شده بود و برای عدم ترخیص بخشی دیگر کتبا به دستگاه‌های مختلف نامه نوشتیم که متاسفانه بخش دیگر کالاها هم توسط ستاد ویژه تدابیر وزارت بهداشت ترخیص شد.

ارزبری ۴ میلیون یورویی از کشور

محمد رضا ضیایی، عضو هیات مدیره صادرکنندگان و تولیدکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارو نیز گفت: این واردات به صورت تقریبی حدود ۳ تا ۴ میلیون یورو ارزبری از کشور داشته و با ارز نیمایی اتفاق افتاده است.

وی افزود: مدارکی به دست ما رسیده که نشان می‌دهد یکی از دانشگاه‌های دولتی تعدادی از این یونیت‌ها را به عنوان یونیت‌های اهدایی از وزارت بهداشت دریافت کرده است که این امر نگرانی تولیدکنندگان را افزایش داده است.

همچنین در رابطه با این موضوع ۷ شرکت تولید کننده یونیت دندانپزشکی به مجلس و سازمان بازرسی کل کشور نیز نامه نوشتند که تصاویر آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

 

حال در کنار لزوم روشن شدن دلایل اقدام به واردات این حجم از یونیت با وجود فعالیت شرکت‌های تولید کننده داخلی، این سوال‌ مهم نیز مطرح می‌شود که سرنوشت ۱۸۰۰ یونیت وارد شده به کجا ختم شده است؟

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=170384

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰