تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
10
آلبرت بغزیان :

دلار شب عید ۴۵ هزار تومان می شود

  • کد خبر : 173247
  • 28 آذر 1401 - 16:45
دلار شب عید ۴۵ هزار تومان می شود
بانک مرکزی نرخ را بالا می برد /مردم، حسرت دلار 37 هزارتومانی را خواهند خورد! / واقعیت چیزی جز این نیست که بانک مرکزی نرخ را بالا می برد / هیچ توجیهی برای این فضا نمی تواند داشته باشد. بالاخره یک نفر این وسط راستش را نمی گوید / مطرح شدن زاهدی وفا برای ریاست بانک مرکزی، بازار ارز را به شدت نگران کرده است

جمهوریت – مردم شرایط عجیب و البته طاقت فرسایی را تجربه می کنند. دلار در حال وارد شدن به کانال ۴۰ هزارتومان و سکه در حال نزدیک شدن به ۲۰ میلیون تومان است تا این سئوال اذهان عمومی را به خودش مشغول کند که علت چیست و کجای کار لنگ می زند !؟

در این رابطه “نواندیش” با آلبرت بغزیان اقتصاددان گفتگویى انجام داده که در ادامه مى آید؛

*سکه وارد کانال ١٨ میلیونی شد. نرخ دلار سر به فلک کشید. گرانی بیداد می کند و … این همه به هم ریختگی چه علت یا علت هایی دارد؟
باید ببنیم، مسئولان چه می گویند و چه نظری دارند.

*آقای رئیسی از پیشرفت در تمامی حوزه ها خبر می دهد.
شاید هم درست می گوید. به هرحال مردم می دانند وضعیت دخل و خرج شان چطور است. درباره این نوع اظهارات چیزی نگوییم، بهتر است. درباره گرانی سکه باید گفت، مسیر گرانی از ارز به سمت سکه است. یعنی هر زمان که نرخ ارز بالا می رود، سکه هم گران می شود. در واقع مشکل نرخ ارز است. بنابراین بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی شرایط را مدیریت کند.

*البته بانک مرکزی هجوم مردم به صرافی ها را دلیل گرانی دلار می داند.
اگر راست می گویند، باید جواب بدهند که بانک مرکزی پس چکاره است که نمی تواند جلوی این روند غلط را بگیرد. واقعیت چیزی جز این نیست که بانک مرکزی نرخ را بالا می برد. حالا اینکه چرا؟ من نمی دانم و شاید دلیلی دارند. بانک مرکزی یک زمانى جمشید بسم الله را مقصر معرفی می کردند و بعضا هم گرانی را گردن نفوذی ها می انداختند و این اواخر هم عراقچی ها و … را به خرابکاری متهم می کردند. البته یکی از علت ها می تواند مطرح شدن آقای زاهدی وفا برای ریاست بانک مرکزی باشد، چرا که شناختی که از ایشان موجود است، بازار ارز را به شدت نگران کرده است. پس اگر رئیس بانک مرکزی می تواند تا به این حد مهم باشد، معلوم می شود، بانک مرکزی نرخ از را تعیین می کند.

*بحث همکاری چین و عربستان در این شلختگی به وجود آمده چقدر سهم دارد؟
خیلی. یعنی هر چقدر تشنج سیاسی بیشتر شود و درگیر شدن با کشورهای دوست و شریک، بازار اقتصادی را شدیدا تحت تاثیر خود قرار می دهد. چون امکان دارد، چین زیر قول و قرارهای تجاری اش بزند و از آنجایی که به ما بدهکار است، ذخائر ارزی مان کم می شود و متعاقباً از گران و در نتیجه قیمت سکه هم بالا می رود.

*این شرایط در ماه های آخر سال است. یعنی زمانی که مردم هزینه های شان بیشتر می شود.
اگر بانک مرکزی با همین فرمان پیش برود و دولت هم به قیمت ها اعتنایی نکند، شرایط مردم بدتر خواهد شد، چون دلار به نرخ ۴۵ هزار تومان خواهد رسید تا مردم، حسرت دلار ۳۷ هزارتومانی را بخورند!

*انفعال دولت ریشه در چه چیزی دارد؟
دولتی ها، هم توانایی و هم تخصص لازم را دارند. اما اینکه چرا تصمیم شان کارساز نیست، نمی دانم و هیچ توجیهی برای این فضا نمی تواند داشته باشد. بالاخره یک نفر این وسط راستش را نمی گوید.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=173247

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰