تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
12

سفر به سرزمین زخمی

  • کد خبر : 17366
  • 08 دی 1397 - 12:16
سفر به سرزمین زخمی

به گزارش جمهوریت ؛ به نقل از خانه ملت حشمت الله فلاحت پیشه ، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطلبی در خصوص اولین سفر خود به عراق نوشت که متن آن به شرح زیر است: به نام خدا سفر به سرزمین زخمی اولین سفرم به عراق، چند ماه پس از […]

به گزارش جمهوریت ؛ به نقل از خانه ملت حشمت الله فلاحت پیشه ، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطلبی در خصوص اولین سفر خود به عراق نوشت که متن آن به شرح زیر است:

به نام خدا

سفر به سرزمین زخمی

اولین سفرم به عراق، چند ماه پس از سقوط صدام حسین در قالب اولین هیات رسمی سیاسی جمهوری اسلامی ایران بود که به سرزمین بین النهرین صورت گرفت و در آن زمان سرمقاله ای با همین عنوان در روزنامه رسالت نوشتم که در آن ضمن گزارش سفر، اما و اگرهای توام با ترس و امید نسبت به آینده این سرزمین مظلوم را مطرح کرده بودم.

این بار می خواهم گزارش سوم را با تیتر، سفر به سرزمین زخمی بنویسم. چون از آن زمان تاکنون بیش از یک میلیون عراقی کشته شده اند. وجب به وجب دیوارهای عراق عکس شهدای جنگ با داعش است و تاریخ نزدیک همسایگی قبایل مختلف این کشور، تسویه حساب های خونین است. مشهود است که خانواده های عراق، بویژه زنان، کودکان و مادران، وقتی فرزندانشان را جلوی دیدگانشان به اسارت می برند، هیچ اعتراضی نمی کنند. به این وضعیت عادت کرده اند. بخشی از آن ها که توان مالی داشته باشند بلافاصله برای خرید جان فرزندانشان تلاش می کنند اما این بخش در جامعه محروم عراقی کم تعدادند، بخش دوم جامعه، منتظر بازگشت جنازه فرزندان خود می مانند و یا خبری که همان معنا را داشته باشد و سرانجام گروه سوم که راه انتقام را در پیش می گیرند و باید منتظر بودیم که این بار کدام بخش از جوانان عراقی از ادامه حیات محروم می شوند.

اگر ایران نبود، عراق تا سالیان طولانی در چرخش خون گرفتار بود. مردم عراق به خوبی این واقعیت را فهمیده اند. هر چند که هر از گاهی بخشی از واقعیت در پوشش تبلیغات و پول کثیف دشمنان برادری ایران و عراق پنهان می شود و تحرکاتی علیه این رابطه شکل می گیرد ولی سفر ننگ آمیز ترامپ و همسرش به عراق نشان دادکه مردم آمریکا و متحدان آن را عامل بدبختی خود می دانند.

واقعیت این است که در دنیای امروز، کشوری غیر از ایران، حامی عراق نیست. ما در قبال همسایه ای که قرابت هایش برایمان بی بدیل است مسئولیت داریم. بویژه آنکه باید قبل از آنکه داعشی دیگر به این سرزمین تحمیل شود، در سامان امور کمک کنیم. بازدید ما نشان داد، هرجای عراق، امکان تبادل و توسعه فراهم شده، امنیت پایدار شده است. به همین دلیل اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از مسیر زمینی خسروی- بغداد سفر عتبات عالیات را برنامه ریزی کردند. مسیر سنتی و رسمی میان دو کشور که تقریبا زندگی تمام مردمان شیعه- سنی و کرد این مسیر به آمد و شد زائران حسین (ع) وابسته است. آقای الخالدی نماینده اهل سنت استان دیالی (استان مابین خسروی ایران و بغداد) به من گفت: افتخار تاریخی خانواده ما این است که یک شبستان چند هزار متری را فقط برای پذیرایی

هنوز در بدنه برخی ادارات عراقی، بعثی ها به وظیفه سنتی خود برای جلوگیری از احیای روابط برادری و حسن همجواری ایران و عراق تلاش می کنند. دقت کنیم در تصمیم گیری در دام تقابلی اعضا برای این رابطه گرفتار نشویم.

از زائران ایرانی عتبات عالیات احداث کرده ایم و دلتنگ میهمانان هم ایل و تبار خود از آن سوی مرز هستیم. الخالدی از عشیره خالدی ایل بزرگ کلهر است که رگه های آب از استان های همدان، کرمانشاه و ایلام شروع شده و تا قاب بغداد با اسامی و عشیره های مختلفی همچون فیلی، خالدی، سیاسیا، ایوانی، زرکوش و …. گسترش یافته است. در این مسیر چندین برادر، عموزاده و … را دیدیم که در دو طرف مرز مسئولیت داشتند. یکی در ایران که کارهای هیات اعزامی را برای ورود به عراق انجام می داد و برادرش در آن سمت مرز به عنوان تبعه عراق که بخشی از کارهای هیات در آن سمت مرز را برعهده داشت و چه بسیار افرادی که با فامیل خود در ایران شرکت های مشترک اقتصادی و تجاری تاسیس کرده بودند. برخلاف ده سال گذشته، اثری از کالاهای ایرانی در عراق وجود ندارد و در کربلا و نجف نیز رقابت نابرابری در حال شکل گیری است که شرکت ها و تجار ایرانی بازماندگان محتوم آن خواهند بود.

تداوم تعلل در احداث و اتصال خطوط راه آهن ایران به خسروی و بغداد در غرب و شلمچه در جنوب، نامی به جز خیانت ندارد چرا از رقم ۳۰۰ میلیارد تومانی اعتبار سفر مقام معظم رهبری به راه آهن غرب کشور، فقط ۲۸ میلیارد تومان پرداخت شد. مگر قانون نمی گوید که اعتبارات سفر رهبری باید صددرصد تخصیص یابد.

این ظلم در حالی صورت می گیرد که در همین زمان دو نفر از مسئولان دولت به ترتیب مقام، ۲۲۰ و ۱۹۰ میلیارد تومان از اعتبارات راه آهن های کشور را برای کشاندن ریل به در خانه های خودشان اختصاص دادند.

از زمان خروج ترامپ از برجام، میزان زمان اختصاص یافته به مذاکره های بی سرانجام با اروپا، چندصد برابر دقایق اختصاص یافته به استفاده از فرصت های طلایی عراق بوده است. اما جالب است بدانیم که در همین مدت فقط افزایش حدود ۵۰ درصدی صادرات غیرنفتی به کشور عراق، همه مانع سازی های ترامپ مقابل تجارت خارجی ایران را پاسخ گفته است.

هنوز در بدنه برخی ادارات عراقی، بعثی ها به وظیفه سنتی خود برای جلوگیری از احیای روابط برادری و حسن همجواری ایران و عراق تلاش می کنند. دقت کنیم در تصمیم گیری در دام تقابلی اعضا برای این رابطه گرفتار نشویم. مدافعان حرم، سرداران و سربازان گمنام سپاه قدس با خون خود چرخه خونین عراق را متوقف کردند وگرنه تا ده سال آینده به جای یک میلیون نفر گذشته، بیش از ده میلیون عراقی دیگر کشته می شد. نگذاریم این فرصت های طلایی با دلمشغولی به ماموریت های لوکس و بی نتیجه و گرفتاری در تشریفات پروتکلی از دست برود. خدا را شاکرم که بعد از گذشت شش ماه از مسئولیتم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اولین سفر خارجی ام را به کشوری انجام دادم که به آن و بواسطه اش به ملت ایران دین داریم. در دو کنسولگری کشورمان در کربلا و نجف یادبودی را با این عنوان به یادگار گذاشتم که این هیات بی تکلیف ترین هیاتی از مجلس است که فقط با یک هدف از مسیر زخم دیده خسروی کربلا- نجف، ماموریت خود را انجام داد. ماموریت بازگشایی مرزی که حداقل دو میلیون انسان عاشق ائمه اطهار را خشنود می کند. مردمانی که خود امنیت مسیر را تامین خواهند کرد و اجازه نخواهند داد بیش از این خون و برادرکشی در دو کشور مترقی جهان اسلام (ایران و عراق) حاکم شود.

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=17366

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰