تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
5

راه فرار مالیاتی با کارت به کارت هم بسته شد

  • کد خبر : 176408
  • 01 بهمن 1401 - 19:49
راه فرار مالیاتی با کارت به کارت هم بسته شد
مردم شماره کارت ها را به سازمان مالیاتی اعلام کنند

جمهوریت – مشاغلی که درآمدهای میلیاردی دارند و برای فرار از مالیات به جای استفاده از کارتخوان، از مشتریان می‌خواهند پول را به صورت کارت به کارت به حساب آنها بریزند در تور مالیات‌ستانی می‌افتند.

به گزارش ایرنا، امسال با نظام هوشند سازی مالیات، بعضی از صنوف برای فرار از مالیات اقدام به دریافت پول نقد و یا وجه واریزی کارت به کارت از مشتریان می کنند و به همین سادگی می‌گویند که «دستگاه کارت خوان نداریم یا خراب است.»

مشتریان مجبور هستند برای دریافت خدمات به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کنند و یا از طریق سامانه های برخط اقدام به کارت به کارت کنند این در حالیست که این شماره کارت ها ثابت نیست و هر چند روز یک بار تغییر می‌کنند.

اینها ترفندهایی است که مشاغلی همچون ارائه کنندگان خدمات زیبایی یا درمانی برای فرار از مالیات در نظر گرفته‌اند، بدون اینکه اطلاع داشته باشند حساب های مشکوک نیز از سوی سازمان مالیاتی بررسی می شود و تمام راه‌های فرار از مالیات بسته شده است.

دریافت مالیات از کارگران و کارمندان ماهانه قبل از واریز حقوق به حساب آنها صورت می گیرد اما بعضی از اصناف که میلیاردی درآمد دارند از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند و به دنبال ترفندهای مختلف فرار از مالیات هستند.

الزام اصناف به نصب کارت خوان های مالیاتی

مالیات از دو روش مستقیم و غیرمستقیم اخذ می‌شود. مالیات مستقیم شامل مالیات بر درآمد و مالیات دارایی است  از این رو افراد در تمامی مشاغل تجاری مانند فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها، املاک و غیره مشمول پرداخت مالیات بر درآمد هستند. مالیات اشخاص حقوقی و حقیقی نیز در دسته مالیات مستقیم قرار می‌گیرد. از طرفی مواردی مانند مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر کالاهای گمرکی وارداتی و صادراتی، جزو مالیات‌های غیر مستقیم محسوب می‌شود که توسط دولت طبق قانون دریافت می شود.

صاحبان اصناف مختلف با توجه به نوع صنف و شغلی که در آن فعالیت می‌کنند، باید نسبت به پرداخت مالیات خود به سازمان امور مالیاتی اقدام کنند. آنها در پایان سال موظف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و درج مقدار درآمد سالانه خودشان هستند تا مالیات بر درآمد آن‌ها به نحو مناسبی محاسبه شود. بدیهی است که اگر مقادیر درج‌شده در اظهارنامه مالیاتی به‌طور کاملا دقیق و شفاف نبوده و خارج از استانداردهای حسابداری باشد، جریمه بسیار بزرگی برای مودیان کسب‌وکارها در نظر گرفته می‌شود.

طبق قانون مالیات های مستقیم، ایجاد پایانه های فروشگاهی یا همان نصب کارتخوان های مالیاتی برای همه اصناف لازم است و مطابق قانون مصوب در بودجه، جریمه مربوط به عدم نصب دستگاه های کارتخوان مالیاتی نیز به میزان ۲ درصد از کل درآمد صاحبان مشاغل است.

اعلام شماره کارت های مختلف به مشتریان به عنوان یکی از راهکارهای فرار مالیات کارساز نیست و شماره کارت های مشکوک که بیش از ۵۰ مورد تراکنش در ماه داشته باشند از سوی سازمان مالیاتی مورد رصد قرار می گیرد و اگر محرز شود مالیات دریافت می شود.

 

ثبت گزارش‌های تخلف اصناف در سامانه سوت زنی

سامانه سوت زنی در سازمان مالیاتی کشور راه اندازی شده است تا از طریق آن شکایت های مردمی ثبت و مورد رسیدگی قرار گیرد. این سامانه به آدرس سازمان امور مالیاتی کشور  در دسترس عموم مردم قرار دارد.

بر این اساس به کاربران این اطمینان داده شده است که اطلاعات کاملا محرمانه است و افشا نمی گردد و هیچ گونه اتهامی به گزارش دهندگان وارد نیست. در این سامانه وارد کردن نام و نام خانوادگی اختیاری است اما در صورت وارد کردن اطلاعات خود رسیدگی ها و استخراج اطلاعات راحت تر انجام می شود.

افراد بعد از ثبت گزارش، کد رهگیری دریافت می کنند که می توانند از گزارش تیم بازرسی مالیاتی اطلاع حاصل کنند.

مردم شماره کارت ها را به سازمان مالیاتی اعلام کنند

رییس سازمان مالیاتی کشور از مردم درخواست کرده تا شماره کارت ها و تخلف های عدم استفاده از کارتخوان را در سامانه سوت زنی اعلام کنند.

طبق گفته داوود منظور رسیدگی به این شکایت ها به سرعت در تمام کشور صورت می گیرد و مردم می توانند نتیجه ثبت گزارش را از طریق سامانه سوت زنی مشاهده کنند.

 

۶ هزار شکایت مردمی در سامانه سوت زنی ثبت شد

رییس سازمان مالیاتی کشور با اشاره به اینکه امسال ۶ هزار شکایت مردمی در سامانه سوت زنی ثبت شده گفته که یک هزار و ۶۰۰ مورداز این شکایت ها در خصوص پزشکان و عدم استفاده از کارتخوان بوده است.

منظور تاکید کرد: تمام حساب هایی که به آنها کارت به کارت صورت گرفته باشد و بیش از ۵۰ مورد در ماه باشد حساب مشکوک به تجاری محسوب می شود و مورد بررسی قرار می گیرد.

منظور بر جداسازی و تفکیک حساب‌های تجاری از غیر تجاری تاکید کرده و گفته که این کار با همکاری بانک مرکزی تا پایان امسال صورت می‌گیرد. از این رو افرادی که فعالیت‌های تجاری دارند باید به سازمان مالیاتی اعلام کنند کدام حسابشان تجاری است.

وی خاطرنشان کرد که قانون‌گذار این اختیار را داده است که همه حساب‌های متصل به دستگاه‌های کارتخوان را بررسی کنیم، اما تمرکز ما بر روی تراکنش‌های کارتخوان است.

سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اهداف راهبردی دولت سیزدهم به دنبال تحقق عدالت مالیاتی است تا با برقراری یک نظام مالیات ستانی هوشمند و استقرار عدالت مالیاتی به شفاف سازی در دریافت مالیات برسد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=176408

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰