تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
7

روسیه با آتش جنگ اوکراین ما را هم سوزاند

  • کد خبر : 176580
  • 03 بهمن 1401 - 10:11
روسیه با آتش جنگ اوکراین ما را هم سوزاند
اگر ایران به دام جنگ اوکراین نمی‌افتاد، به هیچ عنوان شاهد اجماع اروپایی‌ها علیه ایران نبودیم.

جمهوریت – حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره قطعنامه پارلمان اروپا و مواضع نامتعارف عراق، چین و کره جنوبی گفت: ایران فرصت برجام را مشخصا به‌خاطر منافع روسیه از کف داد و بدتر از آن، اینکه سیاست‌بازی روسیه در جنگ اوکراین گریبانگیر ایران شد. حال آنکه اگر ایران به دام جنگ اوکراین نمی‌افتاد، به هیچ عنوان شاهد اجماع اروپایی‌ها علیه ایران نبودیم.

به گزارش جهان صنعت وی ادامه داد، بنده در گذشته و پیش از جنگ اوکراین در مصاحبه‌ای دقیقا این هشدار را مطرح کردم که ایران باید گلیم خود را از آتش جنگ اوکراین بیرون بکشد اما این توصیه‌ها شنیده نشد و ایران در آتش جنگ اوکراین سوخت. پس از آن بود که مسائلی همچون اعلام مواضع تحریک‌آمیز عراقی‌ها و دیگران را شاهد بودیم.

بنده بارها به سیاستمداران ایرانی توصیه کردم که به جای سرزنش دیگران، بر رفتار خودشان متمرکز شوند. واقعیت این است که تحولات و اقدامات در حوزه سیاست خارجی ایران بیشترین تاثیر را بر مسائل مختلف کشور در پی دارد، اما تنها جایی که مواخذه صورت نمی‌گیرد، همین حوزه سیاست خارجی است.

سیاست خارجی فن استفاده از فرصت‌هاست اما کمتر کشوری در دنیای امروز به اندازه ایران، این فرصت‌ها را از دست می‌دهد و عجیب‌تر آنکه کسانی که این فرصت‌ها را به‌راحتی از دست می‌دهند، کماکان تریبون دارند و فراتر از آنکه کماکان در موضع طرح ادعا و سخنرانی هستند، در جایگاه اتهام‌افکنی و تهمت و افترا به دیگران نیز قرار دارند.

در واقع کسانی که واقع‌گرایانه‌ترین پیش‌بینی‌ها را داشتند و دقیق‌ترین هشدارها را نسبت‌ به تحریم‌ها یا دیگر مصائب سیاست خارجی ایران مطرح کردند، هدف توهین و اتهام قرار گرفتند و کسانی که این فرصت‌ها را از دست دادند و توصیه‌ها را نشنیدند، کماکان در موضع تصمیم‌گیری و حتی اتهام‌افکنی قرار دارند.

متاسفانه این افراد به جای اینکه با مهندسی تدریجی، مشکلات کشور را حل کنند با وعده‌های کلان‌نگر و ادعای عظیم نه‌تنها دستاوردی حاصل نکردند، بلکه بر حجم مشکلات کشور افزودند.

مردم ایران حق دارند از مسوولان کشور بپرسند از هزینه‌هایی که در عراق و سوریه کردند، چه بهره‌ای برای ایران داشت و چه دستاوردی حاصل شد. واقعیت این است کسانی که در مقابل مرتجعان عرب، ترانه «خلیج عربی» سردادند، اگر ایران نبود معلوم نبود چه سرنوشتی داشتند.

امروز شاهدیم کسانی که با تعابیر نادرست با اعصاب ایرانیان بازی می‌کنند و افرادی همچون مقتدی صدر به‌عمد از عنوان مجعول «خلیج عربی» استفاده می‌کنند، اگر ایران نبود، تحت سلطه داعش چه جایگاهی‌ داشتند؟! با این همه می‌بینیم ایران در قبال هزینه‌هایی که در عراق کرد، نتیجه‌ای نگرفت. دلیلش هم این است که اساسا قاعده «هزینه-فایده» جایگاهی در سیاست خارجی ما ندارد و علت بنیادی‌تر آن نیز این است که متاسفانه «منافع ملی» تحت‌الشعاع برخی مسائل جزئی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=176580

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰