تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
6

اتهامات علیه ایران در نشست وزرای خارجه اروپا

  • کد خبر : 176665
  • 03 بهمن 1401 - 17:20
اتهامات علیه ایران در نشست وزرای خارجه اروپا
وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری نشست شورای وزیران، به تکرار مواضع خصمانه علیه ایران به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای بی‌اساس همکاری‌های تسلیحاتی بین ایران و روسیه در جنگ اوکراین پرداختند. همزمان گفته می‌شود مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در بروکسل حضور دارد.

جمهوریت – مرسوم است که وزرای امور خارجه در مسیر شرکت در اجلاس مشترک با خبرنگاران درباره دستورکار اجلاس و مواضع دولت‌های متبوع خود گفت‌وگو می‌کنند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نخستین دیپلمات شرکت کننده در این نشست بود که در تشریح دستورکار اجلاس امروز اشاره کمی به موضوع ایران کرد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رای هفته پیش پارلمان اروپا مبنی بر افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست موسوم به “سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا” گفت: ببینید دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد اما در این باره نمی توان بدون رای دادگاه تصمیم‌گیری کرد. نمی‌توانم شما را تروریستی بنامم چون از شما خوشم نمی‌آید.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که تنها هنگامی می‌توان یک سازمان را در فهرست یاد شده اضافه کرد که دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا بیانیه حقوقی صادر کند و بعد از آن ما در سطح اروپایی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بورل درباره ایران اضافه کرد که در نشست امروز وزرای امور خارجه درباره افزودن نام‌های بیشتری به فهرست تحریم‌ها در چارچوب آنچه او چارچوب حقوق بشری نامید تصمیم گیری خواهد شد. «اما در مورد افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی تکرار می‌کنم ابتدا باید دادگاه یک کشور عضو حکم صادر کند»

ادعای وزیر خارجه فنلاند: ایران هرچه سریع‌تر به تعهدات برجامی برگردد

«پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند به خبرنگاران گفت که امروز رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای وزیران حضور دارد و قرار است درباره آخرین وضعیت نیروگاه‌های هسته‌ای در اوکراین و سایر مسائل گفت‌وگو شود.

وی همچنین عنوان کرد که در ادامه جلسه، پیرامون آنچه او وضعیت حقوق بشر در ایران نامید و ادعای ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بحث خواهد شد. وی همچنین بدون اشاره به مقصر وضع موجود در اجرای برجام و اینکه کدام طرف همچنان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره این توافق را نقض می‌کند گفت: از ایران می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر به تعهدات برجامی بازگردد.

حمایت رومانی از بسته چهارم تحریم‌ها علیه ایران

«بوگدان اورسکو» وزیر امور خارجه رومانی هم در سخنانی به حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست شورای وزیران امروز اشاره کرد و در واکنش به آخرین درگیری‌ها در کرانه باختری، بر لزوم تحقق راه حل تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل تاکید کرد.
وی درباره ایران نیز مواضع خصمانه و مداخله‌جویانه مقام‌های غربی را تکرار و ادعا کرد: من از جانب رومانی نقض گسترده حقوق بشر در ایران را محکوم و از بسته چهارم تحریم‌ها علیه ایران حمایت خواهم کرد.

وزیر خارجه لوکزامبورگ: ۵۰ نفر در فهرست تحریم‌های جدید ایران قرار دارند


«ژان آسلبرن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در پاسخ به سوالی درباره قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های موسوم به تروریستی اتحادیه اروپا گفت:‌در اینجا دو نکته مطرح است. اینکه سپاه در این فهرست قرار گیرد با در نظر گرفتن تمام تبعات آن. در این زمینه ما به تصمیم [دادگاه] یکی از کشورها نیاز داریم که آن‌ها یک سازمان تروریستی هستند. در واقع یکی از ۲۷ کشور باید به لحاظ حقوقی تصمیم بگیرد (ادعا کند) که سپاه در آن کشور اقدام تروریستی صورت داده است.
وی تصمیم قضایی در این زمینه را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: چون ممکن است دیوان دادگستری اروپا آن را رد و اعلام کند که (اجرای این حکم) امکان پذیر نیست.
وزیر خارجه لوکزامبورگ ادامه داد: دومین نکته این است که سپاه را به فهرست تحریم‌ها اضافه کنیم که ما در این زمینه در حال رایزنی هستیم. ما چهارمین بسته تحریمی علیه ایران را آماده کرده‌ایم و بیش از ۵۰ نفر در فهرست آن قرار دارند.

وزیر امور خارجه آلمان هم در تداوم اظهارات مداخله‌جویانه برلین در امور داخلی ایران خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران شد. «آنالنا بائربوک» در گفتگو با خبرنگاران گفت: «امروز اتحادیه اروپا باید بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کند. ما همچنین باید درباره قرار دادن نام سپاه پاسداران [انقلاب اسلامی] در لیست سازمان‌های تروریستی بحث کنیم. ما از اقدامات کمیسیون اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران استقبال می‌کنیم».
وزیر امور خارجه فرانسه هم در اظهارات مشابهی به بهانه‌های واهی و نخ‌نماشده و دخالت در امور داخلی-امنیتی تهران، امروز (دوشنبه) خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران شد. «کاترین کولونا» با بیان اینکه «هیچ گزینه‌ای را درخصوص تحریم‌ها علیه [جمهوری اسلامی] ایران، رد نمی‌کنیم» افزود: بسته تحریمی جدید علیه ایران، کسانی را هدف می‌گیرد که مسئول سرکوب کردن تظاهرات و اعتراضات هستند.
اظهارات این مقامات اروپایی در حالی مطرح شده است که «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش در نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها گفت: متاسفانه در ماه‌های اخیر متعاقب تحولاتی که در ایران رخ داد، این اتحادیه و به طور مشخص آلمان سیاست های غیر سازنده و مداخله جویانه ای را در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفتند.

وی ادامه داد: دامن زدن به بی‌ثباتی، تهییج اقدامات بی ثبات ساز و اغتشاشات، استفاده از ابزارهای مختلف رسانه‌ای و سیاسی برای تلاش در ایجاد بی ثباتی و ناآرامی در جمهوری اسلامی رفتاری غیرسازنده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه بیش از یک ماه است که ناآرامی ها در ایران به پایان رسیده است، افزود: با این حال اتحادیه اروپا و چند کشور خاص با رفتارهای غیرمنطقی به دنبال دامن زدن به ایجاد بی ثباتی در ایران هستند و هزینه های سنگینی را در مناسبات دو جانبه تحمیل کرده اند.

کنعانی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین وزیر خارجه سوئد به عنوان رئیس دوره ای این اتحادیه اظهار داشت: ایران در این تماس ها و گفت‌وگوها بر این نکته تاکید کرده که جمهوری اسلامی ایران به تعامل سازنده با تعامل سازنده و به تقابل به طور متقابل پاسخ خواهد داد؛ ما به دنبال چالش آفرینی نیستم و از ایجاد چالش با هیچ طرفی در مناسبات دوجانبه استقبال نمی‌کنیم.

وی به کشورهای اروپایی توصیه کرد که رفتارهای غلط گذشته خود را اصلاح و بخصوص سیاست اشتباه خود در ماههای اخیر نسبت به ایران را بازبینی کنند زیرا استفاده از ابزار فشار سیاسی برای امتیازگیری برای جمهوری اسلامی ایران غیر قابل قبول است و ایران در مقابل فشارهای سیاسی از حقوق مسلم خود در هیچ موضوع دیگری عدول نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=176665

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰