تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
7
ساحل محمودآبادِ مازندران

علت بلاتکلیفی چند ساله زباله های متعفن در مازندران

  • کد خبر : 176965
  • 06 بهمن 1401 - 21:41
علت بلاتکلیفی چند ساله زباله های متعفن در مازندران
سالهاست محمودآباد مازندران با معضل انباشت زباله دست به گریبان است و وعده های متعدد مسوولان برای تخلیه زباله از این ساحل، همچنان بی سرانجام مانده و مردم شهر را خسته و گلایه مند کرده است. بوی زباله تا شعاع یک کیلومتریِ منطقه آزاردهنده است و شیرابه حاصل از دپوی غیراصولی، وارد دریای خزر می‌شود!

به گزارش جمهوریت – محمودآباد یکی از قطب‌های گردشگری استان مازندران است، منطقه‌ای ساحلی که همین خصوصیات باعثِ تولید زباله بیشتر در این منطقه شده است. در حال حاضر زباله‌ها در فاصلۀ کمتر از ٢٠متری ساحل در میان ساختمان‌های مسکونی، اداری و ویلاهای تفریحی جمع‌آوری می‌شود. این شرایط، مشکلات زیست محیطی زیادی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است .

سایت زباله محمودآباد در زمان پیک، روزانه محل دپوی ۲۰ هزار تن زباله است و چهار سالی می شود که ساکنان این منطقه از بوی تعفن غیرقابل تحمل و آثار سوء زیست محیطی آن گلایه جدی دارند. وعده پاکسازی ساحل از زباله، دیگر طاقت مردم را تمام کرده است .

سازمان محیط زیست بارها تعلل در جابه جایی زباله را به گردن مسئولان شهری انداخته و درمقابل مدیریت پسماند، سازمان محیط زیست را برای مکلف کردن مسئولان شهری ، کم کار می داند در حالیکه مسئولان شهری و فرماندار سخت گیری های محیط زیست را مانع اختصاص زمین مناسب برای ایجاد سایت تخصصی زباله می دانند !

حدود دو سال قبل برخی شهروندان محمودآباد پخش کردن زباله در ساحل و ماسه ریختن روی آن را فیلمبرداری کرده و در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند که بسیار پربازدید شد ولی هنوز هم مسوولان اقدامی برای برطرف کردن این نارضایتی مردمی نکرده اند.

در همان زمان شهردار محمود آباد انتقادات و اعتراضات به بوی تعفن سایت زباله را ناشی از «شیطنت فضای مجازی» دانست و گفته بود: این شیطنت مربوط به رسانه های مجازی محلی و حتی بعضی خبرگزاری های رسمی است!
مهدی اختیاری، که همچنان شهردار محمود آباد است این را هم گفته بود که طبق قانون پسماند، فرمانداری ها ملزم به تحویل زمین برای ایجاد سایت مدیریت پسماند هستند و در صورتییی-   که این زمین تامین شود شهرداری آمادگی دارد در عرض یک هفته محل سایت فعلی را از زباله خالی کند! از آنجا که تاریخ این مصاحبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ بوده و همچنان مشکل زباله محمودآباد برطرف نشده، پیداست که محاسبات آقای شهردار قابل اعتنا نیست.

فرماندار سابق محموآباد هم سال گذشته در مصاحبه ای گفته بود :مشکل تملک زمین مناسبی است که محیط زیست ، منابع طبیعی و سایر دستگاه های مرتبط باید تایید کنند . خسرو طالبی هم مثل شهردار وعده داده بود که “چند قطعه زمین برای احداث سایت زباله نامزد شده است که در صورت تایید محیط زیست تا آخر هفته! تکلیف سایت زباله مشخص و به استان معرفی می شود.” فرماندار سابق محمودآباد از توافق با چندین شرکت دانش بنیان برای استفاده از روش پلاسما در بازیافت و مدیریت پسماند زباله خبر داده بود.
مهر ماه ۹۹ محیط زیست مازندران برای جانمایی زباله در محمودآباد اعلام آمادگی کرده بود. حسینعلی ابراهیمی کارنامی در آن زمان گفته بود شهرستان محمودآباد به علت گردشگر پذیر بودن سهم زیادی در تولید زباله دارد و باید با یک برنامه ریزی اصولی و دقیق مشکل دپوی زباله شهرستان برطرف شود.پس از گذشت چند سال اعتراض اهالی منطقه و دوستداران محیط زیست، این بحران زیست محیطی صدای کارکنان دستگاه های دولتی مانند اداره ورزش و جوانان را نیز درآورد و تابستان سال گذشته کارکنان این اداره با نوشتن نامه و پخش یک کلیپ از محوطه این اداره شکایت خودشان را اعلام کردند.

کارکنان اداره ورزش و جوانان در نامه اشان خطاب به رییس این اداره نوشتند : با توجه به این که مکاتبات کارکنان اداره با مسئولان شهرستانی و حتی استانی در خصوص شرایط سخت و غیرقابل تحمل تنفسی که ناشی از بوی تعفن زباله های انباشت شده در ضلع شمالی این اداره است هیچگونه پاسخ و عکس العملی را در پی نداشته، خواهان دورکاری و ترک محل اداره تا زمان حل مشکل هستیم.

واقعیت این است که مشکل زباله محمودآباد دیگر از حد آلوده سازی محیط زیست فراتر رفته و زندگی روزمره مردم را مختل کرده است . به عبارتی حتی اگر از مشکلات زیست محیطی و شیرابه های ورودی به دریا و همچنین چهره ی زشت ساحل محمود آباد بگذریم ، بوی تعفن زباله های انباشته شده آنقدر آزاردهنده شده که ساکنین صدها متر دورتر را کلافه کرده و به نقل هر روزه مردم محلی در فضای مجازی و واقعی تبدیل شده است. حتی بارها مردم محلی از مسئولان خواستند تا در طول روز حداقل برای چند دقیقه در محل دپوی زباله محمودآباد حاضر شوند تا تحمل خود را بسنجند.

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=176965

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰