تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
3

طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس چه می‌گوید؟

  • کد خبر : 177247
  • 09 بهمن 1401 - 12:35
طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس چه می‌گوید؟
نمایندگان در جلسه علنی‌ امروز (یکشنبه) مجلس، کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را با ۱۴۷ رای موافق، ۵۹ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

جمهوریت – رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد: بر اساس طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس احزاب می توانند به صورت انفرادی یا تشکیل جبهه در انتخابات مجلس شرکت کرده و از سوی دیگر هیچ لزومی ندارد که حتما نامزدها در یک لیست باشند بلکه یک نامزد می تواند در چند لیست حضور داشته باشد.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، بیان کرد: بر اساس این طرح نحوه رسیدگی به صلاحیت نامزدها در انتخابات مجلس تغییر کرده و شاهد افزایش زمان برای رسیدگی به صلاحیت نامزدها و افزایش زمان رسیدگی به اعتراضی که نامزدها دارند هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ساز و کار الکترونیکی شدن ثبت نام نامزدها و برگزاری انتخابات مجلس در این طرح پیش بینی شده است. از سوی دیگر ساز و کارهایی برای تبلیغات انتخاباتی در چهارچوب تعریف شده دیده شده است. به صورت مبسوط به بحث مقابله با تخلفات انتخاباتی در این طرح پرداخته شده است تا کمتر شاهد خرید و فروش رای و جرایم در حوزه برگزاری انتخابات مجلس باشیم.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر اساس این طرح احزاب می توانند به صورت انفرادی یا تشکیل جبهه در انتخابات مجلس شرکت کرده و لیست ارائه کنند. از سوی دیگر هیچ لزومی ندارد که حتما نامزدها در یک لیست باشند بلکه یک نامزد می تواند در چند لیست حضور داشته باشد.

جوکار گفت: از نظر بنده این طرح نقاط قوت متعددی دارد. در این طرح در خصوص شرایط عمومی نامزدها نیز مواردی پیش بینی شده است. ان شاءالله با همکاری نمایندگان به زودی جزئیات این طرح به تصویب مجلس خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=177247

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰