تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
4

چرا علی اکبر رائفی پور مصونیت دارد؟

  • کد خبر : 177423
  • 11 بهمن 1401 - 12:30
چرا علی اکبر رائفی پور  مصونیت دارد؟
مصونیت آهنین رائفی پور، «هتّاک سریالی»! / یکی نیست این «دستگاه تولید توهین» را از برق بکشد؟

جمهوریت – عصر ایران نوشت: واقعا حیرت انگیز است که این همه سال رائفی پور مدام در حال توهین و تولید نفرت در سطح جامعه است اما نهادهای مربوط مانند وزارت ارشاد، صداوسیما، حوزه هنری و … همچنان سکوت کردند.

میانگین هر ۲ ماه یک بار علی اکبر رائفی پور با یک توهین و هتاکی بحث داغ روز می‌شود، فرقی هم برایش ندارد یک روزی به سینماگران، روزی دیگر به فوتبالیست‌ها و ورزشکاران و اخیرا هم که دیگر به اهالی موسیقی.

البته چند روز قبل هم یک بی ادبی به ساحت اهل بیت کرده بود که با واکنش آیت الله علوی تهرانی مواجه شد. البته روزنامه جمهوری اسلامی در این باره نوشت: «هرچه به دهان‌شان می‌آید می‌گویند. در هر زمینه‌ای اظهار نظر می‌کنند. از اندیشه اسلامی تا علوم نظامی و سینما و مهدویت و یهودیت و جامعه شناسی و … […] دانشمندان و علما یک عمر وقت می‌گذارند و موی سفید می‌کنند و در یک شاخه علم اگر بخواهند سخن بگویند با هزار اما و اگر و احتیاط چیزی می‌گویند اما این برخی‌ها به چهل سال نرسیده علامه چهار جهت همه علوم شده‌اند!

[…] وقتی فراگیری هرعلمی چنان است که شاخه‌های مختلفی برای آن تعریف می‌کنند و هر موضوع صدها ریز موضوع دارد، چطور یک نفر پیدا می‌شود و به معرکه گیری در همه میدان‌ها می‌پردازد. یک روز قصه دسته بیل و موشک مالیوتکا را وسط می‌کشد، دیگر روز بیل را در زمین کشاورزی فرو می‌کند، یک‌ باره در حوزه سینما به اظهار فضل می‌پردازد و هر روز، نقشی تازه می‌زند در ساحتی متفاوت. چون کنتور هم ندارد حرف بی‌حساب، کسی به ضرب و تقسیم نتایج آن نمی‌پردازد. قصه فاکتورهایش هم که حساب جداگانه دارد.

در آخرین نمونه از واکنش ها به توهین‌های سریالی رائفی پور، بهزاد عبدی آهنگساز، رهبر ارکستر و دبیر هنری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر روز یکشنبه (۹ بهمن ۱۴۰۱)، ضمن بازنشر ویدئویی از بریده سخنرانی‌های قدیمی علی‌اکبر رائفی‌پور که در آن نسبت‌های نامناسبی به اهالی موسیقی داده شده است، هشدار داد در صورت عذرخواهی نکردن این فرد از جامعه موسیقی کشور، از دبیری این دوره از جشنواره موسیقی فجر کناره‌گیری خواهد کرد.

بهزاد عبدی نوشت: «من بهزاد عبدی تا امروز و این لحظه علی‌رغم تمام اتفاقات، تمام بی‌مهری‌های بسیار و حتی میل باطنی‌ام در شرایط موجود، به وظایف و توافق‌هایم پایبند بوده و تمام توان و تلاشم را برای ارتقای هنر و موسیقی این سرزمین به کار گرفته‌ام. ولی امروز و در این زمان موجودی با نام و نشان «رائفی‌پور» دهان گشوده و به قشر عظیمی از هنرمندان موسیقی، وقیحانه توهین می‌کند. در صورتی که ایشان رسمی از هنرمندان موسیقی این کشور، عذرخواهی نکند، دیگر هیچ مسئولیتی را برای موسیقی عزیز کشورم، قبول نخواهم کرد و استعفای خود را از این مسئولیت اعلام میدارم.»

محمد مهدی اسماعیلی (وزیر ارشاد) بعد از انتشار این محتوای ویدیویی با ابراز تأسف در خصوص انتشار چنین ویدیویی در مورد هنرمندان موسیقی کشور، با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ هیچ توهینی را به جامعه هنری نجیب ایران برنمی‌تابد، خطاب به اداره کل حقوقی این وزارتخانه دستور پیگیری حقوقی و قضایی این مسئله را صادر کرد.

رائفی پور مدتی قبل تر هم با توئیتی باز جنجال به پا کرده بود و نوشته بود: «اگر از جونتون سیر شدید به اعتراضات خیابانی بپیوندید مخصوصا اگر چهره زیبایی دارید!»

در خرداد ماه که بحث افشاگری درباره آزارگران جنسی پیش آمده بود باز در توئیتی نوشت: «با توجه به آمار بالای تجاوز و تعرض جنسی در سینما و افشاگری های روزانه این جماعت دوزاری علیه هم! به نظر میاد اگر کسانی که بهشون تجاوز نشده اعلام کنند کاربردی تر باشه.» که البته این اتفاق با عکس العمل سینماگران مواجه شد، اگر چه هیچ وقت و هیچ گاه رائفی پور به دادگاه کشیده نشد و یا حتی از طرف هیچ ارگان و نهادی هم توبیخ نشد.

حال امروز با توجه به واکنش اهالی موسیقی از جمله نامه ۳ عضو شورای هنری ارکستر ملی ایران خطاب به وزیر ارشاد، محمد مهدی اسماعیلی دستور پیگیری ویژه حقوقی و قضایی توهین به هنرمندان موسیقی را صادر کرده است.

جند نکته قابل توجه است که باید گفت، اولا رائفی‌پور هیچ انتسابی به هیچ نهادی در نظام ندارد و نماینده گفتمان رسمی نیست و دیدگاه های خودش رو بیان می کند ثانیا اگر قرار است این فرد هر چه خواست بگوید، دیگران هم حق داشته باشند به او پاسخ بدهند با برخورداری از همان امتیازات رائفی پور!

ثالثا واقعا حیرت انگیز است که این همه سال رائفی پور مدام در حال توهین و تولید نفرت در سطح جامعه است اما نهادهای مربوط مانند وزارت ارشاد، صداوسیما، حوزه هنری و … همچنان سکوت کردند.

هربار که او توهینی کرد و متاسفانه، هیچ کس جلویش نایستاد باعث شد بیش از پیش به خود غره شود و این رویه را ادامه دهد. حتی برخی از او به عنوان «سردار قلم» یاد کردند!

واقعا خود رائفی پور از این همه توهین و افترا خسته نشده است؟ امیدوارم که این بار با توجه به دستور وزیر ارشاد و پیگیری او، این دستگاه تولید نفرت و ناراحتی از برق کشیده شود.

بعد از تحریر:

چند ساعت بعد از انتشار این مطلب، ویدئویی از توضیحات علی اکبر رائفی پور منتشر شد که از مواضع خود نسبت به اهالی موسیقی برگشته و عذرخواهی نیم بندی هم انجام داد. اما نکته قابل توجه در ویدئو این است که اشاره می‌کند که این حرفها برای ۱۲ سال قبل بوده و تقطیع شده است، اهداف دیگری پشت آن است و …

باز باید به رائفی پور یادآوری کرد آن هتاکی ۱۲ سال قبل هم اگر باشد باز چیزی از اصل ماجرا عوض نمی‌شود و هتاکی به اهالی موسیقی است، در ضمن شما این حرفها را زده‌اید، شخص دیگری که نگفته است! حال اگر از تقطیع و گزینشی بودن ویدئو ۱۲ سال قبل ناراحت هستید، درباره توئیت‌های که در همین یک سال اخیر خودتان منتشر کرده اید و به بسیاری از سینماگران و ورزشکاران بی احترامی کرده‌اید نظرتان چیست؟ آنها که دیگر تقطیع شده و مال قبل‌ها نیست.

اتفاقا این نشان می‌دهد که شما از همان ۱۲ سال قبل که کسی شما را نمی‌شناخت این رویه را از سر گرفته‌اید. حال امروز که شناخته شده‌اید آن سخنان قبلی هم دوباره مورد توجه قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=177423

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰