تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
2

فریدون مجلسی: دلار ۴۵ هزار تومانی، مطلوبِ دولت است

  • کد خبر : 178006
  • 18 بهمن 1401 - 12:44
فریدون مجلسی: دلار ۴۵ هزار تومانی، مطلوبِ دولت است
در سیاست «آرزواندیشی» آفتی بزرگ است / ما 1 درصد جهانیم و خواستار همراهی 99 درصد دیگر هستیم!/ سیاست «آرزواندیشی» آفتی بزرگ است. آرزواندیشی در فقدانِ عمق، تجربه، جهان بینی و ... ریشه دارد / یعنی تصمیم گیران در چنین حالتی آنچه آرزو می کنند را می اندیشند و بر اساس آن سیاست ورزی کرده و تصمیم گیری می کنند. در واقع فکر می کنند، اتفاق ها همانطور که دلشان می خواهد، رقم خواهند خورد / منطق ستیزجویانه با کل دنیا، باعث و بانی اصلی گرفتاری های مردمی است که روز به روز گرفتارتر می شوند / دلار 45 هزار تومانی، مطلوبِ دولت است تا بتوانند کسری بودجه ناشی از ناکارآمدی را جبران کنند / مردم ایران به خوبی می دانند کشورشان کشوری غنی است و اگر هزار تا مشکل دارند، دلیلش عملكرد مسئولان است. پس مردم حق دارند صدای اعتراضی شان را بلند کنند.

جمهوریت – دیپلمات سابق و تحلیلگر سیاست خارجى گفت: سیاست «آرزواندیشی» آفتی بزرگ است. آرزواندیشی در فقدانِ عمق، تجربه، جهان بینی و … ریشه دارد.


فریدون مجلسی در گفت و گو با « نواندیش » با بیان مطلب فوق افزود: در شرایطی اخیرا به خاطر قطعی گاز مشکلاتى زیادی داشتم که همین چند وقت پیش و در تابستان، آقایانی که زمام امور دست شان است، تحلیل شان این بود که اروپایی ها به دلیل کمبود گاز زمستان سختی خواهند داشت و به همین دلیل گمان می کردند، همه شرط های ما را برای احیای برجام قبول خواهند کرد تا از این طریق امکان خرید گاز از ایران را داشته باشند. اما زمستان رسید و این ماییم که به دلیل کمبود گاز به چه کنم چه کنم افتاده ایم و اروپایی ها بدون اینکه حتی یک سِنت بابت گاز به ایران پرداخت کنند، با شرایطی عادی فصل سرما را سر می کنند.

این دیپلمات بازنشسته ادامه داد: در سیاست «آرزواندیشی» آفتی بزرگ است. آرزواندیشی در فقدانِ عمق، تجربه، جهان بینی و … ریشه دارد. یعنی تصمیم گیران در چنین حالتی آنچه آرزو می کنند را می اندیشند و بر اساس آن سیاست ورزی کرده و تصمیم گیری می کنند. در واقع فکر می کنند، اتفاق ها همانطور که دلشان می خواهد، رقم خواهند خورد. بر همین اساس حاضر می شوند، یک فرد بی تجربه را رئیس فلان ارگان اقتصادی کنند و موقع انتخاب وزیران و … به تنها چیزی که توجه نکنند، دانش و تجربه باشد تا در نتیجه، در نظام تصمیم گیری شاهد تصمیم های غیرکارشناسی و غلط باشیم.

او افزود: در سیستم هایی که مبانی شان بر هرم علمی و دانش و جهان بینی استوار باشد، این موارد پیش نمی آید. در واقع باید برنامه ریزی یک کشور، با ثروت آن کشور، برای آن کشور و در داخل کشور توسط کارشناسان آن کشور هزینه شود تا مشکلات و هزینه سازی ها امکان بروز و ظهور پیدا نکنند. به عنوان مثال کشورهای عربیِ اطراف ایران به این دلیل خوشبخت ترین و ثروتمندترین و در سیاست خارجی پردیدارترین اند که مسائل شان را به دست کارشناسان زبده خودشان سپردند و حتی از دیگران کمک گرفتند و الان خودشان را تکمیل کرده و روز به روز هم پیشرفت های بیشتری را تجربه می کنند.

مجلسی ادامه داد: تصور غلط زمستان سخت برای اروپایی ها تنها برداشت اشتباه ما نیست و نخواهد بود. در این کشور روزی کسی رئیس جمهوری بود و عده ای او را معجزه هزاره سوم می دانستند، گفته بود با خروج ایران از بازار نفت جهانی، قیمت هر بشکه نفت بیشتر از ۲۰۰ دلار خواهد شد و دنیا برای نفت ایران التماس خواهد کرد. در واقع این منطق ستیزجویانه با کل دنیا، باعث و بانی اصلی گرفتاری های مردمی است که روز به روز گرفتارتر می شوند. به طوریکه تقابل با جهان، ما را به جایی رسانده است که هیچ راهی برای گذر از بحران های پرشمار نداریم.

او افزود: نظام حکمرانی ما دچار تک وارگی هویتی شده است. در حالیکه در جامعه متکثر، به تخصص ها بها می دهند و ادبیات، هنر، ورزش و موسیقی جدی گرفته می شوند.

تحلیلگر مسائل بین الملل می گوید: ایران یک درصد خاک دنیا است و ایرانی ها هم یک درصد مردم جهان را تشکیل می دهند. با این وجود، دولتمردان ما خواستار همراهی ۹۹ درصد دیگر هستند که این امر، نه تنها با هیچ متر و معیار اصولی همخوانی ندارد، بلکه مردم ایران را گرفتار کرده است. گرفتاری هایی که امیدی برای تمام شدن شان نیست و مردم هم این را می دانند. به عنوان مثال در حالی مردم سئوال می کنند، چرا کشورهای منطقه به بحران قیمت ارز روبرو نیستند باید گفت، دلار ۴۵ هزار تومانی، مطلوبِ دولت است تا بتوانند کسری بودجه ناشی از ناکارآمدی را جبران کنند.

فریدون مجلسی در پایان گفت: مردم ایران به خوبی می دانند کشورشان کشوری غنی است و اگر هزار تا مشکل دارند، دلیلش عملکرد مسئولان است. پس مردم حق دارند صدای اعتراضی شان را بلند کنند.

ییشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=178006

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰