تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
5

تشکیل کمیته هماهنگی مجلس و دولت برای کنترل دلار

  • کد خبر : 179398
  • 07 اسفند 1401 - 0:22
تشکیل کمیته هماهنگی مجلس و دولت برای کنترل دلار
برخی از اقدامات کلان موجب می شود منابع درآمدی جدیدی برای دولت و کشور حاصل شود که این منابع و سرمایه گذاری های جدید در کنترل بازار ارز تاثیر خواهد داشت.

جمهوریت – سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس پیرامون مسائل ارزی کشور گفت: در این جلسه مقرر شد که کمیته هماهنگی با حضور نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت و سایر دستگاه‌های مربوطه شکل بگیرد.

سید نظام‌الدین موسوی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تشریح جزییات جلسه غیرعلنی امروز صبح نمایندگان بیان کرد: با توجه به تحولات و تلاطم‌هایی که در روزها و هفته‌های اخیر در بازار ارز شاهد بودیم و برخی مسائل پیرامون افزایش قیمت کالاها و به ویژه ارز که در افکار عمومی سوالات و ابهامات متعددی را به وجود آورده است امروز در خانه ملت با حضور مسئولان ارشد اقتصادی دولت جلسه‌ای غیرعلنی را در خصوص مسائل ارزی و اقتصادی کشور برگزار کردیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در این جلسه معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی حضور یافتند حدود ۱۰ تن از نمایندگان اعم از روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از نمایندگان نکات و مطالب خود را مطرح کردند اعضای دولت نیز در این جلسه گزارشی را به نمایندگان ارائه کردند آنچه که مشخص بود هم مجلس شورای اسلامی و هم دولت به عنوان قانون‌گذار و مدیر اجرایی حساسیت لازم را پیرامون تحولات ارزی دارد. نمایندگان به واسطه تعاملی که با مردم دارند بیشتر در معرض اعلام این ابهامات و فشارها از سوی مردم بوده و مسئولان دولتی نیز اذعان داشتند که تلاطم‌های بازار ارز می‌تواند به معیشت مردم و اقتصاد کشور آسیب وارد کند.

موسوی در ادامه تصریح کرد: در این نشست انتقادات و پیشنهاداتی از جانب نمایندگان مطرح شد؛ یکی از نکات این بود که سیاست واحدی در حوزه ارز وجود ندارد ما صحبت‌های متفاوتی را در خصوص سیاست‌های ارزی از زبان مسئولان می‌شنویم که این امر سبب القای ناهماهنگی در سطح دولت می‌شود. عدم اجرای برخی احکام قانونی بودجه نظیر کالابرگ از دیگر نکات نمایندگان بود از سویی دیگر برخی از نمایندگان تاکید داشتند که نگاه کارشناسی دولت در زمینه ارز مشخص نیست از دیگر انتقادات نمایندگان عدم اشراف کامل بانک مرکزی در بازار ارز بود.

وی در ادامه اظهار کرد: نمایندگان دولت نیز در گزارش‌هایی که ارائه کردند تاکید داشتند که مسائل مربوط به ارز ناشی از کمبود ارز یا مشکلات ارزی در حوزه صادرات و واردات نیست و ما در این حوزه مساله مالی و اقتصادی نداریم بلکه این وضعیت را به واسطه جنگ ترجیحی که دشمن به راه انداخته و به دنبال ایجاد تزلزل در اقتصاد کشور است نسبت دادند. دشمن درصدد است از طریق تعیین نرخ‌های ساختگی بازار ارز را برهم بزند از سوی دیگر برخی از سیاست‌های ارزی و اقتصادی شکست خورده گذشته سبب بی‌اعتمادی مردم شده و این زمینه را فراهم کرده تا در بازار غیررسمی و توسط عناصری که عمدتا از خارج کشور صحنه‌گردان هستند نرخ دلار را بالا ببرند و مداخله ساختارشکنانه در بازار ارز داشته باشند.

وی ادامه داد: برخی از این افراد درصدد هستند تا بازار ارز را به تلاطم بکشانند. گزارشی از حساب‌های متعددی که در داخل و خارج کشور سعی داشتند در بازار ارز مداخله مخرب داشته باشند ارائه شد که عمدتا این افراد توسط دستگاه‌های امنیتی شناسایی شده و با آنها برخورد صورت گرفته است. برخی از مداخلات مخرب در جهت تخریب بازار است. نمایندگان دولت تاکید داشتند اگر از نظر اقتصادی نگاه کنیم مشکلی در بازار ارز وجود ندارد، بلکه مسائل دیگری سبب شده که وضعیت بازار ارز به اینجا کشانده شود. دولت بیشتر بر روی عوامل انتظاری تاکید داشت و نمایندگان دولت معتقد بودند که از نظر اقتصادی مشکلی نداریم البته آمارها در مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را تایید می‌کند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ما در حوزه فروش نفت اکنون مشکلی نداریم و فروش نفت از روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به بالای یک میلیون بشکه رسیده و برای وارد کردن ارز نیز مشکلی دیده نمی‌شود. در زمینه ورود ارز ناشی از صادرات نیز تسهیل صورت گرفته و بانک مرکزی نیز اعلام کرده که ذخائر ارزی به اندازه کافی است. بانک مرکزی امکانات لازم را برای پاسخگویی به تمام طرف‌های تقاضای ارز در اختیار دارد. تراز تجاری کشور نیز وضعیت خوبی دارد دوستان در دولت این نگاه را داشتند که مسائل و مشکلات بازار ارز ناشی از نگاه انتظاری است.

وی در ادامه بیان کرد: مسائلی از قبیل سیاست‌های غلط گذشته در حوزه ارز، مباحث مربوط به تحریم و عدم اشراف بانک مرکزی در بازار طبق این گفته دولتمردان در حال رفع شدن هستند و دولت به دنبال این است که اشراف بانک مرکزی در پی مسائل ارزی تقویت شود. آنچه که از جانب نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد و رئیس مجلس نیز در جمع‌بندی خود بر آن تاکید داشته‌اند که مجلس شورای اسلامی به فشارهای بیرونی و ورود مخرب دشمنان یا عناصر آنها در بازار ارز مطلع است.

موسوی ادامه داد: ما می‌دانیم که در جنگ ترکیبی تمام عیار دشمن علاوه بر جنبه سیاسی و اجتماعی در حوزه اقتصادی نیز دشمن به دنبال این است تا بازار ارز را برهم بزند. در این جنگ ترکیبی قطعا مجلس شورای اسلامی در کنار دولت است تا بتوانیم بازار ارز را مدیریت کنیم اما از نظر مجلس مواردی وجود دارد که بسترساز دخالت دشمن در بازار ارز می‌باشد. یکی از آنها فقدان نقشه راه است مجلس شورای اسلامی معتقد است که نقش راه مشخصی در حوزه بازار ارز وجود ندارد اگر این نقشه راه به سرعت شکل نگیرد دولت نمی‌تواند در بازار ارز اعمال حاکمیت کند. از سوی دیگر باید نگاه کارشناسی در حوزه ارزی از سوی دولت مشخص شود. اکنون عده‌ای تلاطم‌های بازار ارز را ناشی از کسری بودجه، تورم و ناترازی بانک‌ها می‌دانند که معتقدند بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده است.

وی در ادامه گفت: نگاه دیگر این است که مسائل و تحرک‌های ارزی زمینه‌ساز ایجاد تورم شده است. اکنون ما نمی‌دانیم کدام از این نگاه‌ها بر دولت غالب است. در اتخاذ سیاست‌های ارزی باید از نگاه کارشناسان و صاحبنظران استفاده شود. از سویی دیگر برخی از مصوبات مجلس به احکام بودجه که در مجلس به تصویب رسیده است و از سوی دولت اجرایی نمی‌شود مانند بحث کالابرگ مجلس با این شرط با حذف ارز ترجیحی موافقت کرد که در کنار آن کالابرگ به مردم داده شود اما دولت تا این لحظه این موضوع را اجرایی نکرده است.

موسوی در ادامه خاطر نشان کرد: نمایندگان اعتقاد دارند بخشی از آن مشکلات انتظاری که خود دولت به عنوان یکی از عوامل اختلال در حوزه ارزی می دانند، می تواند حل شود. پس از طرح مسائل یاد شده، دولت و مجلس از هماهنگی بیشتر در این زمینه استقبال کردند، لذا پیشنهاد شد برای اشراف بیشتر بر عرصه مسائل ارزی کشور، کمیته مشترکی شامل نمایندگانی از دولت و مجلس و همچنین سایر دستگاه ها و نهادهایی که ذی مدخل هستند در این زمینه شکل بگیرد و این کمیته سریعاً موضوع را رصد کرده و سیاست ها و هماهنگی لازم در این زمینه انجام شود تا بتوانیم در اسرع وقت وضعیت بازار ارز را از این اوضاع متلاطم و بی ثباتی که موجب رنج و ناراحتی مردم شده، نجات دهیم.

وی افزود: البته مسئولان دولت خصوصاً معاون اول رئیس جمهور در گزارشی که ارائه کردند، ۳ مرحله مواجهه دولت فعلی با ۳ بحران را مطرح کردند و معتقد بودند دو بحران قبلی را دولت پشت سر گذاشته است. بحران اول در زمان به دست گرفتن دولت بوده که در آن زمان شرایط اقتصادی مناسب نبوده و وضعیت معیشتی مردم، وضعیت بازار ارز و فروش نفت و بازگشت ارز به کشور دچار مشکل بوده است که معاون اول معتقد بود این شرایط را پشت سر گذاشته اند.

موسوی در ادامه با اشاره به اظهارات معاون اول رئیس جمهور در این نشست، تصریح کرد: بحران دوم جنگ ترکیبی همه جانبه دشمن علیه کشور است که آن را پشت سر گذاشته ایم. همچنین وی اشاره ای نیز به دوران شیوع کرونا داشت و قاطعانه اعلام کردند با تمهیدات اندیشیده شده و هماهنگی هایی که با مجلس صورت خواهد گرفت، بحران ارزی را پشت سر خواهیم گذاشت و دولت اجازه نخواهد داد از این زاویه معیشت مردم دچار مشکل شود.

وی در ادامه بیان کرد: در این نشست معاون اول رئیس جمهور برنامه های کلان اقتصادی دولت را تشریح کردند. برخی از اقدامات کلان موجب می شود منابع درآمدی جدیدی برای دولت و کشور حاصل شود که این منابع و سرمایه گذاری های جدید در کنترل بازار ارز تاثیر خواهد داشت. در نهایت می توان اذعان کرد در این جلسه تاکید بر تبیین راه، سیاست و تفکر مشخص در بازار ارز شد که متعاقباً بر این اساس کمیته هماهنگی در سطح قوا و دستگاه های مربوطه شکل خواهد گرفت.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین ریاست مجلس نیز در این زمینه تاکید داشت که این موضوع مسئله ای مربوط به یک هفته و ماه نیست بلکه بحث ساعت است، لذا مسئولان در دولت و همچنین نمایندگان در مجلس باید تلاش کنند سیاست های اعلامی در این زمینه به سرعت عملیاتی شود تا بتوانند فضا را کنترل کنند تا دغدغه های مردم برطرف شده و وضعیت ارزی سامان یابد.رئیس کل بانک مرکزی تاکید داشت بحث سامانه مبادله ای که راه اندازی شده، برای همه ابعاد تقاضا آمادگی وجود دارد و هیچ مشکلی برای پرداخت ارز به کسانی که به صورت واقعی تقاضا دارند، وجود ندارد و امکان تامین وجود دارد، همچنین وضعیت وارد شدن ارز به داخل کشور نیز از تراستی ها و یا جاهای دیگری که مدنظر است طی سفرهای اخیر  شرایط خوبی را فراهم کنند.

وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی در این نشست اعلام کرد که جلسات متعددی با بخش های صادراتی کشور نیز از اعم از شرکت ها و هلدینگ های بزرگ مخصوصاً فولادی ها و پتروشیمی داشتند که شرایط ورود ارز صادراتی به سامانه مبادله تسهیل شود تا بتوانند با فعالیتشان این سامانه به عنوان نرخ تامین ارز تثبیت کننده باشد و اعتقاد داشتند در شرایطی که بحث عمده ای از تقاضا در این مرکز مبادلاتی تامین می شود و هیچ مشکلی هم برای آن وجود ندارد. طبیعتاً آن بازار غیررسمی که مبادله چندانی در آن صورت نمی گیرد.

موسوی در پایان بیان کرد: بخش ساختگی و جعلی است که اهمیت چندانی در اقتصاد کشور ندارد، منتها این فرض و موضوع را باید همه مسئولان و دستگاه ها بر آن تاکید کنند تا رسانه ها و مردم باور کنند آنچه که نرخ واقعی ارز محسوب می شود، همانی است که در مرکز مبادلات ارزی مطرح می شود. البته تاکید کردند این نرخ نیز از طریق ابزارها و کارشناسی و نگاهی به بازار موجود تعیین می شود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=179398

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰