تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
8

افزایش ظرفیت قطارها برای نوروز/ احتکار بلیت نداریم

  • کد خبر : 180475
  • 15 اسفند 1401 - 17:58
افزایش ظرفیت قطارها برای نوروز/ احتکار بلیت نداریم
استان تهران پیش ازاین از ظرفیت بندر خشک محروم بود / افزایش ظرفیت ریلی برای نوروز ۱۴۰۲

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بلیت قطار برای عرضه  است و هیچ شرکتی بلیت‌ها را احتکار نکرده، گفت: تقاضا به نسبت عرضه زیاد است که به دنبال حل مشکلات هستیم و از این رو برای نوروز ۱۴۰۲ ظرفیت ناوگان را در مسیر مشهد ۱۵ درصد و در سایر مسیرها ۱۰ درصد افزایش دادیم.

 بندر خشک ریلی تهران با وسعت حدود ۵۵ هکتار در مرکز تقاطع کریدورهای بین‌المللی و ریلی شرق – غرب و شمال – جنوب در ۲۰ کیلومتری شهر تهران و مجاورت شهرستان اسلامشهر قرار دارد که فاز اول این بندر امروز افتتاح شد.

مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- در این مراسم با بیان اینکه افتتاح این طرح موجب اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای مردم انقلابی اسلامشهر خواهد شد؛ همکاران گمرگ هم از فردا در این محل حاضر می‌شوند تا آسان‌گیری حداکثری تشریفات گمرکی را در دستور کار قرار دهند و بتوانیم یک کار الگو و متفاوت از فعالیت‌های گمرکی در بحث تشریفات مربوطه داشته باشیم.

وی با تشکر از بخش خصوصی که همکار و همیار دولت است، اظهار کرد: این کارها با بودن بخش خصوصی حلاوت پیدا می‌کند؛ اینکه صفر تا صد همه کارها را دولت انجام دهد، از نظر بضاعت برای دولت مقدور نیست و از طرف دیگر اینکه هرچه امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم بهره‌وری‌مان بالا خواهد رفت و با مشارکت مردمی همه کشور و دولت از آن منتفع می‌شوند و خدمات‌رسانی به مردم حداکثری می‌شود. بنابراین از مدیرعامل راه‌آهن می‌خواهیم که واگذاری اینجا را هم هرچه زودتر تحویل بخش خصوصی واگذار کنند تا خدمت‌رسانی حداکثری شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در افتتاح بندرهای دریایی کارهای زیادی در دستور کار داریم؛ چند روز گذشته هم احداث بندر گناوه در بوشهر انجام شد و به زودی افتتاح بندر نگین در خود بوشهر و بندر خمیر و سیرین در هرمزگان را خواهیم داشت. این اقدامات با محوریت اقتصاد دریا برای ما اهمیت دارد و رئیس جمهور روز گذشته در هیات دولت دستور کارگروه اقتصاد دریا را صادر کرد که بخش بزرگی از آن بر دوش ما در این وزارتخانه است و ما در این امر جدی و پیگیر هستیم.

بندر خشک متفاوت از بندر دریایی، تجارت را تسهیل می‌کند

بذرپاش ادامه داد: با وجود این، بندر خشک به‌عنوان یک مفهوم متفاوت‌تری از بندر دریایی است برای اینکه تجارت را تسهیل کند، حمل‌ونقل و مصرف سوخت را کاهش دهد، حجم دپوی کالا در بندرهای دریایی را به حداقل برساند؛ از این رو توسعه بنادر خشک در دستور کار ما و در استان‌های مختلف و قرار دارد و به‌ویژه در استان‌های بزرگ که کار شروع شده و در ماه‌های آینده اخبار دیگری خواهیم شنید با هدف تسهیل تجارت برای فعالان این عرصه چه واردکنندگان و تولیدکنندگان؛ بندرخشک برای حذف قوانین بعضا زائد نقش کلیدی دارد، زیرا نزدیکترین مکان به مقصدهای تولیدی ما است.

وی با بیان اینکه استان تهران از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند کانون و ترمینال اصلی دو کریدور مهم شمال جنوب و شرقی غربی باشد، افزود: توسعه‌ کریدورهای شمال به جنوب ما از جمله خط اصلی آستارا به آذربایجان و روسیه و از رشت به تهران و بندرعباس که در مسیر قرار دارد، همینطور کریدور شرق به غرب که از سرخس و مشهد آغاز می‌شود تا تهران و به غرب خواهد رفت، از جریان‌های راهبردی ماست و اهمیت خاصی از سایر نقاط کشور دارد.  توسعه کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب در دستور کار دولت است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: به‌زودی شرکای خارجی وارد این پروژه‌ها می‌شوند، البته برای ما همچنان شرکای داخلی و سرمایه‌گذاران داخلی در اولویت قرار دارند، اما آغوش دولت به سوی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باز است و ما به دنبال واگذاری حداکثری و واگذاری در بخش‌های مدیریتی هستیم تا بخش خصوصی اختیارات و قدرت تصمیم‌گیری بیشتری داشته باشند. زیرا صنعت حمل‌ونقل بسیار سودده است و در تمام حوزه‌های حمل‌ونقل در بخش ساخت هواپیما، ترانزیت از حضور بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

استان تهران پیش ازاین از ظرفیت بندر خشک محروم بود

بذرپاش همچنین با بیان اینکه پس از افتتاح این بندر خشک، راه‌اندازی بنادر خشک اصفهان، خراسان رضوی و غرب کشور در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: امروز بزرگترین بندر خشک ریلی کشور در پایتخت افتتاح می‌شود البته چندین سال است که بنادر خشک بهره‌برداری شده اما استان تهران از ظرفیت بندر خشک محروم بود که از امروز این امکان برای استان تهران هم فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: در مواردی کالا در بنادر کشور معطل می‌ماند که با ایجاد این بندر خشک امکان انتقال این کالا به بندر خشک ریلی تهران وجود دارد و انتقال کالا به بندر خشک تهران کار را برای واردکنندگان و صادرکنندگان آسان‌تر می‌کند.  این پروژه با مشارکت بخش خصوصی و به ارزش هزار میلیارد تومان و با ارزش روز ۵۰۰۰ میلیارد تومان ساخته‌شده‌است.  این بندر در فاصله ٢٠ کیلومتری پایتخت واقع شده است و از امروز اقدامات گمرکی در این بندر آغاز می‌شود و ظرفیت خوبی برای بخش تجاری کشور و این منطقه ایجاد شده است.

افزایش ظرفیت ریلی برای نوروز ۱۴۰۲

در حاشیه این مراسم نیز وزیر راه و شهرسازی درباره شکایت مردم از عدم دسترسی به بلیت قطار برای نوروز توضیح داد: تقاضا برای سفر با قطار به‌خاطر قیمت تمام‌شده بسیار افزایش یافته و ظرفیت ناوگان هم محدود است، دلیل اصلی که برخی از مردم نتوانستند بلیت تهیه کنند به‌خاطر افزایش تقاضای بیش از ظرفیتی است که برای استفاده از خطوط ریلی وجود دارد؛ اما به مردم قول می‌دهیم تقاضا را با فروش مستقیم به مردم پوشش دهیم.

بذرپاش خاطرنشان کرد: بلیت قطار برای عرضه  است و هیچ شرکتی بلیت‌ها را احتکار نکرده؛ اما تقاضا به نسبت عرضه زیاد است که به دنبال حل مشکلات هستیم. از آنجایی که بیشترین مقصد مسافرت ریلی مشهد مقدس است، برای نوروز ۱۴۰۲ ظرفیت ناوگان را در مسیر مشهد ۱۵ درصد و در سایر مسیرها ۱۰ درصد افزایش دادیم، اما به هر حال ظرفیت ناوگان ریلی محدود و تقاضا بیشتر از ظرفیت ناوگان است.

وی درباره آخرین تصمیم این وزارتخانه برای تامین مالی و ساخت راه‌آهن رشت- آستارا با همکاری روسیه اظهار کرد: بنده مسئول این موضوع و نماینده ایران در مذاکرات با روسیه هستم و کار این پروژه با سرعت به جلو می‌رود و توافقاتی با روس‌ها انجام شده؛ این پروژه در حال پیشرفت است ‌و به زودی خواهید دید که علمیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره انباشت کالا در بنادر و انباشت نهاده‌های دامی در بنادر کشور گفت: به تمام بنادر ابلاغ کردیم هیچ بهانه‌ای برای نگهداشت کالا در بنادر نداشته باشند و اخیرا در ستاد اقتصادی دولت در این باره بحث شد هر چه کالایی باقی مانده است در اسرع وقت ترخیص شود.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=180475

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰