تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
14

بیانیه آمریکا در شورای حکام آژانس درباره ایران

  • کد خبر : 180589
  • 17 اسفند 1401 - 15:56
بیانیه آمریکا در شورای حکام آژانس درباره ایران
ایران بارها در واکنش به این اظهارات به طرف‌های مقابل توصیه کرده است که رفتاری توام با درایت و تدبیر داشته باشند، در مسیر دیپلماسی حرکت کنند و از رفتارهای غیر سازنده خودداری کنند؛ چرا که این رفتارهای غیر سازنده مسیر دیپلماسی را دچار مشکل می‌کند؛ ایران از تلاش‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای ادامه فعالیت‌های سازنده و همکاری با آژانس در این چارچوب استفاده می‌کند.

جمهوریت – نماینده آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به قرائت بیانیه‌ای علیه ایران پرداخت.

بخش‌هایی از بیانیه لارا هالگیت، نماینده آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس اتمی به نقل از وبسایت نمایندگی آمریکا در وین به این شرح است: ایالات متحده از مدیرکل برای گزارش ۲۸ فوریه درخصوص راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد قدردانی می‌کند. ما از مدیرکل و معاون دبیرکل برای پادمان و همچنین از کارمندان‌شان به خاطر از خود گذشتگی و حرفه‌ای‌گرایی‌شان در انجام وظایف برجامی آژانس اتمی در ایران تشکر می‌کنیم. گزارش‌های کامل، به جا و راست‌بنیاد مدیرکل برای اطلاع جامعه بین‌المللی از برنامه هسته‌ای ایران ضروری است. همانطور گزارش مدیرکل نشان می‌دهد، ایران به توسعه برنامه‌ هسته‌ایش ورای حدود برجامی ازجمله از طریق توسعه سانتریفوژهای پیشرفته و انباشت مداوم اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص بالا ادامه می‌دهد. ما خاطرنشان کرده‌ایم که تولید مداوم اورانیوم غنی‌سازی شده تا خلوص ۶۰ درصد توسط ایران هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد.

این بیانیه با ادعای این‌که «هیچ کشور دیگری در جهان امروزه برای اهداف ادعایی ایران از اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۶۰ درصد بهره‌برداری نمی‌کند»  با هراس، پیشرفت ایران را در این زمینه «تحریک‌های هسته‌ای» خوانده و پایان فعالیت‌های هسته‌ای ایران را جهن ایجاد اهتماد بین‌المللی خواستار شده است.

آمریکا درخواست‌های ایران در سپتامبر گذشته را غیرواقع‌بینانه دانسته و با بهانه‌جویی این درخواست را دلیل عدم بازگشت سریع به اجرای کامل برجام عنوان کرده است؛ چراکه معتقد است «ایران درخواست کرده بود که تعهدات پادمانی‌اش به شکلی متفاوت با دیگر کشورهایی که توافق پادمانی جامع دارند، اجرا شود.»

در بیانیه ایالات متحده با اشاره به این‌که «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هیچ جای دنیا چشم خود را بر روی فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده احتمالی» نمی‌بندند،  از مدیرکل و تیم وی برای تحمل تعهدات‌شان هم درقبال وظیفه آژانس درخصوص برجام و هم ماموریت حیاتی‌اش در رابطه با مسائل پادمانی برجسته – که بعدا در دستورکار به آن‌ها رسیدگی خواهد شد – قدردانی شده است.

این بیانیه با نگرانی از فعالیت آبشارهای سانتریفیوژهای پیشرفته ایران که تخلف در تعهدات پادمانی عنوان شده از شورا بررسی و از ایران شفاف‌سازی را خواستار شده است.

آمریکا با این ادعا که « گزارش مدیرکل ناهم‌خوانی جدیدی را در میزان مواد هسته ای دخیل در انحلال اورانیوم فلزی توسط ایران نشان می‌دهد.» در بیانیه خود نوشته است: ما بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص نتیجه‌گیری گفت‌وگوهای بلندمرتبه مدیرکل در تهران و همچنین اظهارات مدیرکل در این زمینه ازجمله بیانیه آغازین شورای حکام را دریافت کردیم.

اگر ایران از تصمیم گزارش شده‌اش توسط مدیرکل در رابطه با برخی تدابیر شفافیت‌ساز پیروی کند، پیامی دلگرم گننده ارسال خواهد کرد اما ما باید بیینیم که این گام‌ها واقعا در حال اجرا هستند یا نه. ما مدت‌هاست که بر اهمیت ارائه منابع کافی برای راستی‌آزمایی حیاتی و نقش نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران اشاره کرده‌ایم‌. ما از حمایت‌های مالی مداوم برای این تلاش‌های مهم استقبال می‌کنیم و مفتخر به اعلام کمک‌های پیشین آمریکا هستیم. ما درخواست‌های مالی این مسئولیت‌ها را گرامی می‌داریم و در کنار سایر کشورها منابع لازم برای ماموریت مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تهیه خواهیم کرد.ایالات متحده با این اظهارات گزارش‌های مدیرکل در سند GOV/2023/8 و همچنین گزارش موقت مدیرکل در اسناد ۲۴ و ۲۵ GOV/INF/2022 و GOV/INF/2023/1 را مورد ملاحظه قرار داد. ما درخواست می‌کنیم که این گزارشات به اطلاع عموم برسند تا درک بین‌المللی واضحی درخصوص حقایق گزارش شده توسط مدیرکل وجود داشته باشد.

ایران بارها در واکنش به این اظهارات به طرف‌های مقابل توصیه کرده است که رفتاری توام با درایت و تدبیر داشته باشند، در مسیر دیپلماسی حرکت کنند و از رفتارهای غیر سازنده خودداری کنند؛ چرا که این رفتارهای غیر سازنده مسیر دیپلماسی را دچار مشکل می‌کند؛ ایران از تلاش‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای ادامه فعالیت‌های سازنده و همکاری با آژانس در این چارچوب استفاده می‌کند.

 

توافق هسته ای ایران

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=180589

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰