تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
3

آمریکا:ایران بسیار قدرتمندتر از ۵ سال پیش است

  • کد خبر : 181391
  • 25 اسفند 1401 - 19:24
آمریکا:ایران بسیار قدرتمندتر از ۵ سال پیش است
مایکل کوریلا فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) : ایران دارای بزرگترین و توانمندترین نیروی پهپادی منطقه است

جمهوریت – فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا با اذعان به اینکه ایران از ۵ سال قبل قدرتمندتر است، اعلام کرد “مهار ایران” و رقابت راهبردی با روسیه و چین از اولویت های این مرکز است.

به گزارش ایرنا، مایکل کوریلا فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) روز پنحشنبه به وقت محلی در نشست استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفت: امروز اولویت‌های سنتکام مهار ایران، مقابله با سازمان‌های افراطی خشونت‌آمیز و رقابت راهبردی با چین و روسیه است.

این مقام ارشد نظامی آمریکا ادعا کرد با وجود تلاش های ایران، چین و روسیه برای گسترش نفوذ خود، آمریکا همچنان “همکار منتخب” در خاورمیانه و جنوب آسیا است.

 

وی ادعا کرد: ایران همچنان عنصر اصلی بی ثبات کننده در منطقه است و در توصیف قدرت ایران گفت: ما در طول سال های گذشته شاهد پیشرفت های سریع در توان نظامی ایران بوده ایم. ایران به طور تصاعدی در مقایسه با ۵ سال گذشته بسیار قوی تر است.

 

ایران دارای بزرگترین و توانمندترین نیروی پهپادی منطقه است

 

وی ادامه داد: ایران دارای بزرگترین و متنوع ترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه است.هزاران موشک بالستیک و کروز این کشور قادر به حمله به هر نقطه در خاورمیانه هستند. ایران همچنین دارای بزرگترین و توانمندترین نیروی پهپادی در منطقه است.

 

کوریلا در خصوص برنامه هسته ای ایران نیز ادعا کرد: تهران می تواند بسیار سریعتر از ۲ سال پیش غنی سازی اورانیوم را انجام دهد. ایران با یک سلاح هسته ای, خاورمیانه را یک شبه و برای همیشه تغییر خواهد داد.

چین، رقابت در خاورمیانه را انتخاب کرده است

 

فرمانده سنتکام در ارتباط با چین گفت: پکن رقابت در منطقه خاورمیانه را انتخاب کرده است. چین به شدت در حال گسترش دامنه دیپلماتیک، اطلاعاتی، نظامی و اقتصادی خود در منطقه است. ۱۹ کشور از ۲۱ کشور که در حوزه سنتکام قرار دارد به عضویت ابتکار یک جاده یک کمربند چین درآمده اند.

 

این مقام ارشد نظامی آمریکا افزود: ۵۰ درصد نفت چین و ۱/۳ گاز طبیعی این کشور از کشورهایی تامین می شود که در حوزه سنتکام قرار دارند.

 

واکنش به توافق ایران و عربستان: توافق به معنای اجرا نیست

 

فرمانده سنتکام درباره توافق ایران و عربستان با میانجیگیری چین نیز گفت که حضور چین در مذاکرات ایران و عربستان از حدود ۳ ماه پیش آغاز شد. توافق ایران و عربستان سعودی حاصل مذاکرات ۳ ساله است اما اخیراً چین وارد این مذاکرات شده است.

وی با بیان اینکه ” توافق به معنای اجرا نیست” ادعا کرد: آمریکا و شرکای آن در ۹۰ روز گذشته ۵ محموله سلاح از ایران به مقصد یمن را ضبط کردند. باید دید اگر ایران به ارسال تسلیحات به یمن برای استفاده در مقابل عربستان سعودی ادامه دهد، آیا عربستان سعودی چین را مسوول خواهد دانست یا خیر؟

 

فرمانده سنتکام در خصوص فعالیت گروه تروریستی داعش در منطقه گفت: در حالی که داعش در عراق و سوریه به طور قابل توجهی ضعیف شده است، این گروه توانایی انجام عملیات در منطقه را حفظ کرده و تمایل به حمله به خارج از منطقه را دارد.

 

وی در خصوص افغانستان گفت: تسلط طالبان بر افغانستان از طریق ایدئولوژی، کمک‌های بشردوستانه مستمر و نقض مداوم حقوق بشر برای جلوگیری از ناآرامی حفظ می‌شود.

وافق ایران و عربستان

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=181391

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰