تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

موگرینی: اروپا تلاش می‌کند برجام را در سال جدید حفظ کند

  • کد خبر : 18175
  • 12 دی 1397 - 8:09

به گزارش جمهوریت ; به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، “فدریکا موگرینی” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با پایگاه Livemint درباره موضوعات مختلفی از جمله توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره میزان احتمال اجرایی شدن SPV (ساز و کار مالی مختص ایران و […]

به گزارش جمهوریت ;

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، “فدریکا موگرینی” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با پایگاه Livemint درباره موضوعات مختلفی از جمله توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره میزان احتمال اجرایی شدن SPV (ساز و کار مالی مختص ایران و اروپا ) پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت: اتحادیه اروپا ۲۸ عضو داشته و همه اعضای آن تلاش دارند با کمک جامعه بین‌الملل توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند. اروپا تلاش دارد این توافق را در سال جدید حفظ کند و اساس کار نیز ۱۳ گزارش گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به برجام است.

وی در ادامه این مصاحبه با اشاره به این موضوع که اتحادیه اروپا نمی‌خواهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد افزود که سال گذشته بارها این موضوع مطرح شد که اروپا تنها با هدف ملاحظات تجاری و اقتصادی به دنبال حفظ برجام است اما هدف ما از ادامه این توافق جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره استقلال اروپا از آمریکا تاکید کرد: هرگز نمی‌توان پذیرفت که یک قدرت خارجی حتی اگر نزدیک‌ترین دوست و متحد باشد برای اروپا تعیین تکلیف کند و بگوید با چه کشوری کار کنیم و با چه کشوری کار نکنیم. این اساسی ترین حق ما بوده و نه فقط اروپا، بلکه هیچ کشوری در جهان نخواهد پذیرفت که یک کشور خارجی برای آنها تعیین تکلیف کند.

برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) امضا شد اما با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا وی اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد شد و سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

انتهای پیام/.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=18175

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰