تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
2

دور دوم کشیده شدن انتخابات ترکیه

  • کد خبر : 187783
  • 25 اردیبهشت 1402 - 18:56
دور دوم کشیده شدن انتخابات ترکیه
با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که روز یکشنبه در این کشور برگزار و نتایج آن به تدریج اعلام شد، مشخص شد هیچ یک از دو نامزد اصلی یعنی اردوغان و قلیچداراوغلو نتوانسته‌اند بیش از ۵۰ درصد آرای لازم برای پیروزی در دور اول انتخابات را به دست بیاورند.

جمهوریت – به نقل از سی‌ان‌ان ترک، شورای عالی انتخابات ترکیه روز دوشنبه به طور رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که قرار است در ۲۸ ماه مه برگزار شود، اعلام و خاطرنشان کرد که این اولین دور دوم انتخابات در کشور خواهد بود.

احمد ینر، رئیس کمیسیون انتخابات ترکیه گفت: سازمان ما بر اساس شرایط کنونی که هیچ نامزدی ۵۰ درصد آرا را به دست نیاورد، تصمیم گرفت که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را در روز یکشنبه ۲۸ مه برگزار کند. این اولین بار در تاریخ ترکیه خواهد بود.

او گفت که تا ساعت ۱۲:۱۵ به وقت گرینویچ، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ۴۹.۵۱ درصد و رقیب اصلی او، کمال قیلیچداراوغلو، ۴۴.۹ درصد آرا را به دست آورده است. هنوز همه آرای خارج از کشور شمارش نشده است.

فردی که در این بین انتخابات را به دور دوم کشانده است، در واقع نامزد سوم این انتخابات یعنی سینان اوغان است که با کسب حدود ۵.۲ درصد آرا مانع دستیابی اردوغان و قلیچداراوغلو به پیروزی نهایی شده است و حالا افرادی که به او در دور اول رای داده‌اند نقش تاثیرگذاری در پیروز نهایی انتخابات خواهند داشت.

خود سینان اوغان گفته ورود او به صحنه انتخابات ریاست جمهوری، نتیجه رای گیری را تغییر داده است.

تصمیم او در مورد اینکه طرفدارانش در دور دوم از چه کسی حمایت خواهند کرد ممکن است تفاوت بزرگی ایجاد کند. او می‌گوید تا چند روز دیگر در این مورد تصمیم خواهد گرفت: «من با رهبران ائتلاف خود صحبت خواهم کرد، در چند روز آینده از رای‌دهندگانم می‌پرسم. و سپس در ۱۴ روز آینده تصمیم خواهیم گرفت و به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.»

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=187783

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰