تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
12

ایران می‌ تواند تنگه هرمز را حداقل یک ماه مسدود کند

  • کد خبر : 2031
  • 08 مرداد 1397 - 11:14
ایران می‌ تواند تنگه هرمز را حداقل یک ماه مسدود کند

به گزارش جمهوریت ؛ ال پاییس افزود:«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران با اشاره ضمنی‌ به این امکان که تنگه هرمز را در صورتی‌ که آمریکا مانع از صادرات نفت ایران شود خواهد بست؛ جعبه پاندورا را باز کرد. روزنامه افزود: وی این مورد را در سفرش به سوئیس در اوایل ماه ژوئیه ابراز داشت و […]

نشریه تصریح کرد: این جنگ لفظی باعث شد از خود بپرسیم که جمهوری اسلامی برای بستن این راه دریایی مهم از نظر ژئواستراتژیکی از چه منابعی برخوردار است؟ زیرا یک پنجم نفت مصرفی دنیا از طریق این آبها حمل می‌ شود.
«فواد ایزدی» استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در صحبت با روزنامه ال پاییس می‌ گوید: ایران می‌ تواند تنگه هرمز را حداقل یک ماه مسدود کند که باعث خواهد شد قیمت هر بشکه نفت از مرز ۲۰۰ دلار فراتر رود. در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت برنت حدود ۷۵ دلار است.
وی افزود: روحانی از آمریکا بسیار عصبانی است. وی اعتبار سیاسی خود را به خاطر توافق هسته ای گرو گذاشت و آمریکا بدون هیچ دلیلی‌ او را رها کرد. من معتقدم که خروج ترامپ از برجام تا حدی نتیجه سیاست محور تل آویو- ریاض است.
این گزارش می افزاید: تنگه هرمز یک منطقه بسیار محدود است. باریک ترین نقطه آن ۴۰ کیلومتر دارد که تنها حدود ۱۰ کیلومتر آن برای کشتی های بزرگ قابل تردد است که یک خط برای ورود و یک خط برای خروج با یک باریکه که این دو را از هم جدا می‌ کند، دارد. این باعث می‌ شود در مقابل یک مداخله نظامی برای مسدود ساختن آن، بسیار آسیب پذیر باشد.
رسانه مذکور خاطرنشان ساخت: به همین دلیل «هاشمی رفسنجانی» رئیس جمهوری فقید ایران در اکتبر سال ۱۹۸۳ ( ۱۳۶۲) به خود می‌ بالید که می‌ تواند تنگه هرمز را فقط با سلاح های کلاشینکوف ببندد.
ال پاییس ادامه داد: آن زمان، ایران در بحبوحه جنگ با عراق تهدید می‌ کرد که فقط با استفاده از توپخانه خود می‌ تواند به هدفش برسد اما تجربه آن جنگ و رویارویی با آمریکایی ها در خلیج فارس در آخرین سال جنگ، تاکتیک های نیروی دریایی ایران را کاملا تغییر داد. نیروی دریایی از یک ارتش کلاسیک در دوران قبل از انقلاب به یک ارتش نا منظم و حتی ترکیبی‌ تبدیل شد.
ایزدی در این مورد اشاره داشت که در این وضعیت شکننده، ایران انتظار دارد که اتحادیه اروپا و به ویژه کشورهایی نظیر اسپانیا که همیشه روابط خود با تهران را بر اساس احترام متقابل پایه گذاری کردند، راه ترامپ را ادامه ندهند و اقدامات عملی‌ برای تضمین توافق هسته ای به جای بحث در مورد کلیات را اتخاذ کنند.
این روزنامه افزود: ایران چهار نوع سلاح برای بستن تنگه هرمز دارد. هرچند که هر دفعه که مانوری اعلام می‌ کند بر روی قایق های سریع تاکید می‌ ورزد، محور طرح او بر اساس استقرار مین های دریایی است.
نشریه ادامه داد: مین ها بدون نیاز به تکنولوژی زیاد اجازه می‌ دهند فضای کافی‌ برای جلوگیری از عبور نفتکش ها پوشش داده شود. بدیهی‌ است که نیروی دریایی آمریکا دارای کشتی های مین روب می‌ باشد اما آنجاست که قایق های ایرانی وارد عمل می‌ شوند و کار را برای آمریکا دشوار و عملیات آنها را پر خطر می‌ کنند.
رسانه مذکور تصریح کرد: افزون بر تعداد زیادی از قایق های پرتاب کننده راکت ساخت داخل، نیروی دریایی ایران همچنین دارای ۲۰ ناو ساخت چین و ۵۰ قایق نظامی با تکنولوژی سوئدی است. به این تجهیزات سه زیردریایی روسی از نوع کیلو که توانایی آنها در آبهای کم عمق یک تهدید جدی برای دشمن می‌ باشد، اضافه می‌ شوند. یک زیردریایی از این دسته متعلق به کره شمالی‌، یک کشتی کره جنوبی را در سال ۲۰۰۸ هدف قرار داد و ۴۶ نفر را کشت.
در گزارش آمده است: از سوی دیگر، ایران موفق شده است طی سه دهه اخیر، تکنولوژی موشکی خود را به لطف انتقال فناوری چینی‌ در طول آخرین سالهای جنگ با عراق توسعه دهد. پیش بینی‌ می‌ شود که ایران دست کم یکصد موشک ضد کشتی از انواع مختلف در تنگه هرمز مستقر کند.
ال پاییس نوشت: آخرین باری که ایران تهدید به بستن هرمز کرد، در سال ۲۰۱۲ ( ۱۳۹۱) بود که «باراک اوباما» در پیامی مستقیم هشدار داد که تنگه هرمز یک خط قرمز برای آمریکاست و بسته شدن آن موجب واکنش نظامی واشنگتن خواهد شد.
روزنامه افزود: با این حال ایزدی معتقد است که ترامپ علاقه ای به جنگ جدید در خاورمیانه ندارد و بسیاری از حرکاتش برای مصرف داخلی‌ هستند.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=2031

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰